Welk sociaal secretariaat kiezen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: RE: Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Ik heb een firma gehad in België, opgedoekt en naar het EU-buitenland verhuisd.Inversor schreef:VdBo schreef:
Als men mij vraagt welk soc secr men zou nemen, raad ik persoonlijk SD Worx aan.
Het concept sociaal secretariaat bestaat daar niet. De regels zijn er supersimpel: vlaktaks, vast percentage sociale bijdragen werknemer en werkgever. Alles online en rechtstreeks de staatskas in.
Er is ook een vereenvoudigd regime (!) voor kleine ondernemingen waarbij één vast percentage omzetbelasting álle belastingen vervangt: vennootschapsbelasting, sociale bijdragen werkgever en werknemer en (binnen bepaalde grenzen) personenbelasting werknemer.
Hier gaat de koterij niet afgebroken worden tot er een héél zware crisis is.
Ga je mijn dag even verpesten door mijn neus hierin te wrijven?fropskottel schreef:Ik heb een firma gehad in België, opgedoekt en naar het EU-buitenland verhuisd.Inversor schreef:
Het concept sociaal secretariaat bestaat daar niet. De regels zijn er supersimpel: vlaktaks, vast percentage sociale bijdragen werknemer en werkgever. Alles online en rechtstreeks de staatskas in.
We hebben hier een economie van elkaar bezig te houden. Straks gaan de reglementen voor die firma's ook te moeilijk worden en moeten we bezighouders voor de bezighouders gaan maken
Bulgarije?Er is ook een vereenvoudigd regime (!) voor kleine ondernemingen waarbij één vast percentage omzetbelasting álle belastingen vervangt: vennootschapsbelasting, sociale bijdragen werkgever en werknemer en (binnen bepaalde grenzen) personenbelasting werknemer.
En dan nog.Hier gaat de koterij niet afgebroken worden tot er een héél zware crisis is.
Heel die affaire met regeltjes en uitzonderingen en aftrekposten is er juist omdat het hier crisis is. De overheid zit met een dergelijk deficit dat ze een te groot beslag moet leggen op lonen en winst om dit eenvoudig te kunnen doen. Een uitgeperste citroen kan je niet uitpersen en als ze de kip met de gouden eiers slachten is er ook niet veel aan. Ze moeten dus selectief gaan pikken, vandaar al die regels en moeilijkheden. Het helpt dan zeker als de vrienden van het neocorporatisme (lees: vakbonden zorgen voor de nodige propaganda, mooi verpakt natuurlijk zodat de Onslows van de wereld leuk meegaan in het verhaal.
Hey Inversor,Inversor schreef: ↑6 april 2017, 08:06
Ik begon dus zelf alles na te rekenen en door te geven. Op den duur vraag je je af wat ze nog voor meerwaarde bieden. Heb ze dan ook opgezegd en doe nu alles zelf: maandelijkse aangiftes (kan zelfs per kwartaal, maar is duidelijker in de boekhouding per maand) via Finprof en één keer per jaar Belcotax voor de fiscale fiche 281.20. Op een jaar een dik uurtje werk.
Heb je een idee hoeveel je SD betaalde daarvoor? (Ik zit nu bij Securex voor gelijkaardige situatie)
Heb je ergens een pagina die exact uitlegt hoe het moet, waar de valkuilen zitten waar je moet op letten en zo? Idealiter een blog- of forumpost met stappenplan?
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Ik betaalde SD hiervoor €18 per maand.
Een stappenplan heb ik helaas niet, maar het is het einde van de maand, ik zal er zelf eentje maken deze week. Voor Belcotax zal ik slechts deels kunnen tonen (is nog niet einde van het jaar en bovendien geloof ik dat je de toepassing slechts één maand kan gebruiken rond maart).
Een stappenplan heb ik helaas niet, maar het is het einde van de maand, ik zal er zelf eentje maken deze week. Voor Belcotax zal ik slechts deels kunnen tonen (is nog niet einde van het jaar en bovendien geloof ik dat je de toepassing slechts één maand kan gebruiken rond maart).
OK, verschillende posts, want ik kan blijkbaar maar 3 bijlagen per keer toevoegen.
1) Neem de meest recente sleutelformule voor de bedrijfsvoorheffing en bereken hem:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 170101.pdf
Je kan dit, zonder garanties op juistheid, ook doen met een online tool. Mijn ervaring is dat deze van ADMB correct is: https://www.admb.be/nl/admb/e-tools/bruto-netto-module
2) Ga naar de website van FinProf:
https://financien.belgium.be/nl/E-services/FinProf
Klik op: ga naar de toepassing.
3) Vul je ondernemingsnummer in: 4) Vul alles in van je inkomsten, meestal zal dit rubriek 20 zijn, bezoldigingen van bedrijfsleiders (voor later je fiche 281.20 te maken)
1) Neem de meest recente sleutelformule voor de bedrijfsvoorheffing en bereken hem:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 170101.pdf
Je kan dit, zonder garanties op juistheid, ook doen met een online tool. Mijn ervaring is dat deze van ADMB correct is: https://www.admb.be/nl/admb/e-tools/bruto-netto-module
2) Ga naar de website van FinProf:
https://financien.belgium.be/nl/E-services/FinProf
Klik op: ga naar de toepassing.
3) Vul je ondernemingsnummer in: 4) Vul alles in van je inkomsten, meestal zal dit rubriek 20 zijn, bezoldigingen van bedrijfsleiders (voor later je fiche 281.20 te maken)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
5) Hierna krijg je volgende scherm:
6) Hier toont de overheid nog eens dat ze totaal niet mee is met moderne technologie. Enkel oude browsers worden rechtstreeks ondersteund, dus zal je waarschijnlijk je document moeten downloaden en apart ondertekeken. Doe dat
Kan enkel in het propietaire programma Adobe Reader, we leven voor de fiscus blijkbaar nog in de jaren '90.
7) Klik in Adobe Reader op het blauwe handtekeningenvakje, klik door en onderteken met je pincode van je eID.
Klik op ondertekenen6) Hier toont de overheid nog eens dat ze totaal niet mee is met moderne technologie. Enkel oude browsers worden rechtstreeks ondersteund, dus zal je waarschijnlijk je document moeten downloaden en apart ondertekeken. Doe dat
Kan enkel in het propietaire programma Adobe Reader, we leven voor de fiscus blijkbaar nog in de jaren '90.
7) Klik in Adobe Reader op het blauwe handtekeningenvakje, klik door en onderteken met je pincode van je eID.
Verstuur nu het apart opgeslagen document (niet vergissen met het oorspronkelijk document) dat ondertekend is door het toe te voegen en te verzenden:
9) Tenslotte klik je op opslaan, dit document moet je goed bewaren want het is je bewijs dat je je aangifte gedaan hebt. Hier staan ook de betaalgegevens op (gestructureerde mededeling, rekeningnummer,...). 10) En het minst leuke deel: betalen maar...
9) Tenslotte klik je op opslaan, dit document moet je goed bewaren want het is je bewijs dat je je aangifte gedaan hebt. Hier staan ook de betaalgegevens op (gestructureerde mededeling, rekeningnummer,...). 10) En het minst leuke deel: betalen maar...
Held! Bedankt!
Graag gedaan, je ziet dat het niet moeilijk is.
Nog twee opmerkingen:
1) Maak zeker dat je bedrijfsvoorheffing correct is uitgerekend. In principe kan de fiscus je een boete opleggen als je dat niet doet. Vergeet niet om voordelen van alle aard mee te tellen:
http://www.kmocockpit.be/content.aspx?PageId=1073
Ook de niet forfaitaire, zoals een gratis telefoon.
Omgekeerd: hou eens 3 maand lang alle persoonlijke uitgaven bij die je voor de vennootschap doet, zoals parking betalen, in mijn geval GSM abo, verwarming van je lokaal (ik heb jaarlijks iets van €1000 aan gas (privé en bvba), ik ga écht geen voordeel van alle aard van €1950 privé dan nog gaan aangeven, fiscaal is het voordeliger om dit zelf te betalen en dan de kosten eigen aan de werkgever terug te laten betalen), de verplichte traktaties van de klanten, opsmuk van mijn lokaal,... Die kosten kan je belastingvrij uit je vennootschap nemen op forfaitaire basis, alleen moet je dat forfait kunnen verantwoorden, vandaar 3 maanden toch bonnetjes bijhouden. Maak gewoon dat dit hele dure maanden zijn
2) Niet vergeten dat je elk jaar een fiscale fiche 281.20 moet aanmaken via Belcotax on web:
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... cotaxonweb
Dit moet je snel doen: de toepassing is beschikbaar van begin februari tot 1 maart, dus slechts 3 weken. Als je er mij eens aan herinnert begin februari, zal ik ook eens hier een stappenplan van maken. Tot die tijd moet je het met deze van Financiën zelf doen :
https://financien.belgium.be/sites/defa ... dering.pps
Nog twee opmerkingen:
1) Maak zeker dat je bedrijfsvoorheffing correct is uitgerekend. In principe kan de fiscus je een boete opleggen als je dat niet doet. Vergeet niet om voordelen van alle aard mee te tellen:
http://www.kmocockpit.be/content.aspx?PageId=1073
Ook de niet forfaitaire, zoals een gratis telefoon.
Omgekeerd: hou eens 3 maand lang alle persoonlijke uitgaven bij die je voor de vennootschap doet, zoals parking betalen, in mijn geval GSM abo, verwarming van je lokaal (ik heb jaarlijks iets van €1000 aan gas (privé en bvba), ik ga écht geen voordeel van alle aard van €1950 privé dan nog gaan aangeven, fiscaal is het voordeliger om dit zelf te betalen en dan de kosten eigen aan de werkgever terug te laten betalen), de verplichte traktaties van de klanten, opsmuk van mijn lokaal,... Die kosten kan je belastingvrij uit je vennootschap nemen op forfaitaire basis, alleen moet je dat forfait kunnen verantwoorden, vandaar 3 maanden toch bonnetjes bijhouden. Maak gewoon dat dit hele dure maanden zijn
2) Niet vergeten dat je elk jaar een fiscale fiche 281.20 moet aanmaken via Belcotax on web:
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... cotaxonweb
Dit moet je snel doen: de toepassing is beschikbaar van begin februari tot 1 maart, dus slechts 3 weken. Als je er mij eens aan herinnert begin februari, zal ik ook eens hier een stappenplan van maken. Tot die tijd moet je het met deze van Financiën zelf doen :
https://financien.belgium.be/sites/defa ... dering.pps
-
- Newbie
- Contacteer:
Als eigenaar van het sociaal secretariaat Besox kan ik uiteraard enkel aanbevelen om klant te worden bij ons.
Het is uiteraard zo dat je dit helemaal zelf kan doen door maandelijks & jaarlijks aangiftes te versturen via FODFIN & BELCOTAX, echter is het iets extra waar je je als ondernemer maandelijks moet mee bezig houden.
Alles wat je zelf doet is goedkoper, de vraag is of je je tijd niet beter kan spenderen.
Het verschil met de grote sociale secretariaten is dat wij persoonlijker werken (met een vaste dossierbeheerder) en sneller reageren op vragen.
De kostprijs voor de berekening van het loon van een zelfstandige door een sociaal secretariaat varieert van 10 € tot 25 €, met 16,5 € per maand zitten we daar ergens tussenin.
Het is uiteraard zo dat je dit helemaal zelf kan doen door maandelijks & jaarlijks aangiftes te versturen via FODFIN & BELCOTAX, echter is het iets extra waar je je als ondernemer maandelijks moet mee bezig houden.
Alles wat je zelf doet is goedkoper, de vraag is of je je tijd niet beter kan spenderen.
Het verschil met de grote sociale secretariaten is dat wij persoonlijker werken (met een vaste dossierbeheerder) en sneller reageren op vragen.
De kostprijs voor de berekening van het loon van een zelfstandige door een sociaal secretariaat varieert van 10 € tot 25 €, met 16,5 € per maand zitten we daar ergens tussenin.
Ik ken een zelfstandige die al altijd van een sociaal secretariaat gebruik heeft gemaakt. Hij controleert wel alles nog eens per jaar want hij weet dat er fouten in kunnen sluipen.
Natuurlijk denk ik dat met een vaste dossierbeheerder dit probleem minder voorkomt.
Natuurlijk denk ik dat met een vaste dossierbeheerder dit probleem minder voorkomt.
Ik ga nu wel eerlijk zeggen eenmaal ik met personeel zou werken, ik dit liever door een sociaal secretariaat zou laten regelen.
Ik had er bij SD niet zozeer problemen mee met die €18 per maand, eerder dat de gegevens niet correct waren en dat het dan nog eens véél meer tijd vroeg om dat allemaal in de gaten te houden, te corrigeren etc etc...
Ik had er bij SD niet zozeer problemen mee met die €18 per maand, eerder dat de gegevens niet correct waren en dat het dan nog eens véél meer tijd vroeg om dat allemaal in de gaten te houden, te corrigeren etc etc...
sociale brijdragen Acerta
Geachte,
Wie heeft er hier nog (zoveel) problemen met de incompetente bureaucraten van Acerta.
Ik ben die gasten kotsbeu, die rekenen interesten en kosten aan voor 0.00 hoofdbedrag. Die verplichten me om aan te sluiten in hoofdberoep wegens ontslag als bediendestatuut met zelfst bijberoep, die boeken ontvangsten af en nadien weten ze zelf neit meer waarom of waar het geld naartoe is; Die ontvangen geld en boeken dat op een wachtrekening, intussen lopen de kosten en verhogingen weer op; Die sturen een deurwaarder; achteraf corrigeren ze de hoofdsom, maar je mag wel alle kosten betalen,.... dat houdt niet op.
Een klachtendienst, daar hebbe nze nog nooit van gehoord. Een ombudsdienst voor sociale kassen dat bestaat niet. Je moet een rechtszaak beginnen om iets terug te krijgen van Acerta.
De goedkoopste van de markt .... een giller!
Wie heeft er hier nog (zoveel) problemen met de incompetente bureaucraten van Acerta.
Ik ben die gasten kotsbeu, die rekenen interesten en kosten aan voor 0.00 hoofdbedrag. Die verplichten me om aan te sluiten in hoofdberoep wegens ontslag als bediendestatuut met zelfst bijberoep, die boeken ontvangsten af en nadien weten ze zelf neit meer waarom of waar het geld naartoe is; Die ontvangen geld en boeken dat op een wachtrekening, intussen lopen de kosten en verhogingen weer op; Die sturen een deurwaarder; achteraf corrigeren ze de hoofdsom, maar je mag wel alle kosten betalen,.... dat houdt niet op.
Een klachtendienst, daar hebbe nze nog nooit van gehoord. Een ombudsdienst voor sociale kassen dat bestaat niet. Je moet een rechtszaak beginnen om iets terug te krijgen van Acerta.
De goedkoopste van de markt .... een giller!
@ Inversor, zou je ook een handleiding voor Belcotax kunnen maken aub? Nog een vraagje, hoe maak jij je loonfiches, of doe je dit niet? bedankt
Opgelet met Acerta:
- hoge administratiekosten (ADMB is een derde goedkoper)
- schrikwekkend hoge rappelkosten (tot 70 euro)
- adviezen kosten veel geld
- vooral hun Facturatie lijkt goed te draaien. Loonadministratietool draait vierkantig in een aantal browseromgevingen, they don’t give a shit..
- veel fouten in de verwerking van de online ingebrachte gegevens, die blijkbaar achter de schermen nog manueel behandeld of afgehandeld worden (dat was toch de uitleg die ik kreeg toen een en ander grondig de soep in draaide)
- proberen hun aangeslotenen te laten betalen voor Gdpr, wat hun eigen zorg moet zijn voor wat de door hen beheerde gegevens betreft
- VAPZ wordt gepusht ism een grootbank van hier, dit tegen de hoogst mogelijke (verborgen) commissie
- factuur afsluiting boekjaar van 336 € bij het sociaal secretariaat! God weet waar dit op slaat aangezien ik geen personeel meer heb en niet meer bij hen aangesloten ben voor mijn sociale bijdragen. Er lijkt me dan weinig af te sluiten..
Men weze gewaarschuwd.
Top professionele aanpak aan meer dan redelijke prijs vind je bij ADMB.
- hoge administratiekosten (ADMB is een derde goedkoper)
- schrikwekkend hoge rappelkosten (tot 70 euro)
- adviezen kosten veel geld
- vooral hun Facturatie lijkt goed te draaien. Loonadministratietool draait vierkantig in een aantal browseromgevingen, they don’t give a shit..
- veel fouten in de verwerking van de online ingebrachte gegevens, die blijkbaar achter de schermen nog manueel behandeld of afgehandeld worden (dat was toch de uitleg die ik kreeg toen een en ander grondig de soep in draaide)
- proberen hun aangeslotenen te laten betalen voor Gdpr, wat hun eigen zorg moet zijn voor wat de door hen beheerde gegevens betreft
- VAPZ wordt gepusht ism een grootbank van hier, dit tegen de hoogst mogelijke (verborgen) commissie
- factuur afsluiting boekjaar van 336 € bij het sociaal secretariaat! God weet waar dit op slaat aangezien ik geen personeel meer heb en niet meer bij hen aangesloten ben voor mijn sociale bijdragen. Er lijkt me dan weinig af te sluiten..
Men weze gewaarschuwd.
Top professionele aanpak aan meer dan redelijke prijs vind je bij ADMB.