Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
Als we het puur over DEV/EM hebben en small caps buiten beschouwing laten:
MSCI World = 1.509 componenten, ~ 89% of MSCI ACWI free float market cap
MSCI EM = 1.373 componenten, ~ 11% of MSCI ACWI free float market cap
Totaal (MSCI ACWI) = 2.882 componenten, 58.405.866 miljoen USD free float market cap
Iemand die de market cap verdeling volgt, zou dus eerder 10 of 11% ipv 1 of 2% in EM belegd zijn en niet "in het 10.000ste aandeel", want er zijn er maar 2.882
De kleine garnaaltjes in de grote oceaan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Momenteel heb ik 80% all world en 20% EM maar ik zou dat willen afbouwen naar 90% all world en 10% EM. Beetje volgens de markcetcap. Ik ga dat doen door EM even niet meer bij te kopen maar de All World wel
Het is altijd wat moeilijk voor mij om economie en beurs los van elkaar te zien, zeker wat EM betreft. Zuid-Oost Azië bezit wel wat groeimotoren en er zijn ook wat hoopgevende signalen in Afrika en Zuid-Amerika. Wat Afrika betreft: er is heel wat potentieel maar dat wordt nog al te vaak de kop in gedrukt door lokale conflicten (al dan niet gevoed door wapenhandelaars, multinationals die gemeenschappen tegen elkaar uit spelen en de gevolgen van klimaatverandering).
Maar dat is weer heel wat complexe materie die ik hier simplistisch voorstel. Samengevat: ik wil het houden op 90% All World en 10% EM :p
Het is altijd wat moeilijk voor mij om economie en beurs los van elkaar te zien, zeker wat EM betreft. Zuid-Oost Azië bezit wel wat groeimotoren en er zijn ook wat hoopgevende signalen in Afrika en Zuid-Amerika. Wat Afrika betreft: er is heel wat potentieel maar dat wordt nog al te vaak de kop in gedrukt door lokale conflicten (al dan niet gevoed door wapenhandelaars, multinationals die gemeenschappen tegen elkaar uit spelen en de gevolgen van klimaatverandering).
Maar dat is weer heel wat complexe materie die ik hier simplistisch voorstel. Samengevat: ik wil het houden op 90% All World en 10% EM :p
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien daardoor dat van het Afrikaanse continent enkel Zuid-Afrika en Egypte deel uitmaken van MSCI EM ...
Inderdaad, enkele andere landen halen wel de Frontier Markets. Maar mijn stelling doet Afrika onrecht aan. We moeten focussen op het positieve en de mogelijkheden die er zijn. Ben momenteel het boek "Afrika is geen land" aan het lezen, wel boeiend.EarthNvstr1 schreef: ↑26 maart 2023, 19:44Misschien daardoor dat van het Afrikaanse continent enkel Zuid-Afrika en Egypte deel uitmaken van MSCI EM ...
Samenvatting van het boek: "Afrika, een continent van bijna 1,5 miljard mensen, 54 landen en meer dan 2000 talen, wordt regelmatig gereduceerd tot één simpel verhaal. Afrika is geen land dicht de gaten.
Al te vaak wordt Afrika voorgesteld als een droog, rood safarilandschap, geteisterd door hongersnood, armoede en conflicten. In dit verrijkende en bij vlagen humoristische boek corrigeert Dipo Faloyin deze beperkte blik en presenteert hij een gelaagd en multidimensionaal beeld van het continent. Hij neemt ons mee naar het zinderende stadsleven in Lagos, schetst de levendige West-Afrikaanse rivaliteit over wie de beste jollofrijst maakt en verhaalt over democratie in zeven dictaturen. Tegelijk laat hij zien hoe willekeurig de landsgrenzen door witte Europese kolonisatoren getrokken werden, legt hij bloot hoe negentig procent van het materiële cultureel erfgoed tijdens het koloniale tijdperk werd gestolen – en hoe moeilijk het tot op de dag van vandaag is om dat terug te krijgen.
Afrika is geen land is een intiem en politiek verhaal waarin de alledaagse realiteit van het continent – in al zijn facetten en met al zijn verschillende culturen."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Indien je daar belang aan hecht, kan je dat dus ook gewoon met 1 ETF doen.Yaris schreef: ↑26 maart 2023, 08:39 Een bedenking die ik zelf maak is dat emerging markets en small caps maar een relatief kleine rol in de mondiale economie spelen waardoor ik me afvraag of het echt nodig is dat die mee in een wereldwijde etf zitten. Indien je daar belang aan hecht kun je die naar eigen voorkeur aan je portefeuille toevoegen via aparte etf's (EMIM, IUSN).
Met aparte etf's heb je meer vrijheid:
- doseren zoals je wil
- apart kopen en verkopen, al naargelang welke etf een dipje heeft of juist een rally achter de rug heeft.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De TER bij IMIE is sinds april gezakt naar 0,17%.
Benieuwd wat de nieuwe bevindingen zijn rond SPYI/IMIE nu de TER is verlaagd naar 0,17% en de TOB van VWCE is gestegen van 0,12% naar 1,32%. Houdt iedereen zijn strategie gewoon aan?
Ik koop SWRD op Amsterdam
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik beperk me voortaan ook tot IWDA en SWRD.
IMIE en EMIM zijn wel ideaal als je een beleggingshorizon hebt tot 2030-2035.
IMIE en EMIM zijn wel ideaal als je een beleggingshorizon hebt tot 2030-2035.