Werkelijke beroepskosten
Werkelijke beroepskosten
Hallo.
Ik kocht een nieuwe auto (dubbel gebruik) op 5/1/2017. Ik heb vorig jaar +/-30000Km gereden voor het woon-werkverkeer en wil nu mijn werkelijke beroepskosten invoeren, maw 30.000 x 0,15€c= 4500 €. Wat doe ik met de aankoopprijs van mijn wagen (20000€). Ik wil deze lineair afschrijven op 5 jaar dus 20.000 x 20% = 4000€.
Mag dit samengeteld worden of zit de afschrijving van de wagen reeds vervat in de 0,15€c?
Bedankt voor alle info hieromtrent
Ik kocht een nieuwe auto (dubbel gebruik) op 5/1/2017. Ik heb vorig jaar +/-30000Km gereden voor het woon-werkverkeer en wil nu mijn werkelijke beroepskosten invoeren, maw 30.000 x 0,15€c= 4500 €. Wat doe ik met de aankoopprijs van mijn wagen (20000€). Ik wil deze lineair afschrijven op 5 jaar dus 20.000 x 20% = 4000€.
Mag dit samengeteld worden of zit de afschrijving van de wagen reeds vervat in de 0,15€c?
Bedankt voor alle info hieromtrent
Re: Werkelijke beroepskosten
Is ie ingeschreven als lichte vracht of als auto dubbel gebruik ? Groot verschil want een lichte vracht kun je inbrengen en een auto dubbel gebruik niet.
Bij een lichte vracht of een motorfiets kun je de werkelijke kosten inbrengen, dus afschrijving voertuig, kosten benzine, verzekering, onderhoud, enz.
Bij een personenwagen of auto dubbel gebruik kun je enkel de 15 cent per kilometer inbrengen.
Bij een lichte vracht of een motorfiets kun je de werkelijke kosten inbrengen, dus afschrijving voertuig, kosten benzine, verzekering, onderhoud, enz.
Bij een personenwagen of auto dubbel gebruik kun je enkel de 15 cent per kilometer inbrengen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hij is ingeschreven als lichte vracht. Wil dit dan zeggen dat ik al mijn kosten ttz verbruik, verzekering,onderhoud enz... mag aftrekken als ik geen gebruik maak van de 0,154€c-regel?
In principe kun je alle kosten inbrengen maar zoals gezegd in de links van Ludo is dat moeilijk te verantwoorden wanneer dit je enige wagen is. Ze gaan dan niet geloven dat je die lichte vracht alleen gebruikt voor je woon-werkverkeer en niet voor privé-gebruik. Dan moet je beginnen met een berekening te maken kosten woon-werkverkeer en privé verkeer.
Mensen die hun motorfiets inbrengen doen dat ook zo.
Probeer op goede voet te staan met uw belastingscontroleur. Het is immers hij of zij die gaat beslissen over de aanvaarding van de aftrek. Om miserie en discussies achteraf te vermijden kan het nooit kwaad om alvorens uw belastingsbrief in te dienen eens langs te gaan bij die mensen om te vragen wat kan en niet kan. Zo zal je achteraf geen gezaag hebben.
1. Je kiest ofwel voor de 0.15 € per afgelegde km WW verkeer (je dienst dan desnoods alleen het aantal gewerkte dagen en afgelegde afstand te bewijzen) of je kiest voor de degressieve of lineaire aftrek en voegt dan alle bewijsstukken bij. De aftrek is dan in verhouding tot het aantal afgelegde km WW/privé. De bewijslast ligt bij jou.Roedie schreef: ↑2 mei 2018, 10:07 Hallo.
2. Voor je al die moeite doet bereken je eerst je forfaitaire aftrek om te kijken of het wel de moeite loont om zelf je onkosten te bewijzen (met 30.000 afgelegde WW km's is dat evenwel normaal geen probleem).
Vooreerst is het belangrijk om je beroepspercentage te bepalen en te kunnen bewijzen.
x km voor woon-werkverkeer (dagelijkse afstand x aantal gewerkte dagen) plus de eventuele verplaatsingen voor je werkgever.
y km voor gemengd verkeer zoals verplaatsingen naar garage, autoverzekering, keuring, bandencentrale, bank (autolening?), autowassen, tankbeurten,...
z km voor puur privé-verkeer
T of totaal km = x+y+z
De y telt beroepsmatig maar mee voor x/T
Dat moet je dan ook kunnen bewijzen. Km-standen staan op facturen, keuringsbewijs,... Best neem je foto's van de meterstand op 31 december dan heb je direct de T en dan volgt de z automatisch.
Dan bepaal je de afschrijving van je lichte vrachtauto: meestal op 5 jaar als je voldoende km's per jaar rijdt. Dure wagens moeten volgens recente rechtspraak afgeschreven worden op langere termijnen.
Dan bepaal je of die afschrijving lineair of degressief gebeurt.
Degressief op 5 jaar = 40%, 24%, 20% en 16% . Dan moet je wel een apart formuliertje downloaden.
De niet-aftrekbare btw moet je ook mee afschrijven.
Alle andere autokosten zoals brandstof, verzekering, autowassen, onderhoudskosten, keuringskosten, leningintresten, ... worden dan volgens beroepsmatig % meegerekend in de kosten.
Heb je een eigen woning dan kan je de garage en eventueel je burokamer ook voor beroepsmatig gedeelte opnemen in je kosten. Afschrijvingsduur is 30 jaar of 3 % lineair. Als je degressief kiest wordt dit 6%, dan 6% van 94%, dan 6% van (94% min 6%),... dat is dus al iets moeilijker en je moet weerom dat apart formuliertje toevoegen.
Als je de woning met garage huurt, dan staat het verhuurcontract het meestal niet toe dat je de huur van de woning deels in je kosten opneemt.
Opgepast. De 0.15€/km telt mijn inziens niet voor lichte vrachtauto's maar wordt soms gemakshalve aanvaard door de belastingen.
Als je een vergoeding woon-werkverkeer krijgt van je werkgever, dan wordt die vergoeding volledig belastbaar. De vrijstelling van 380 euro telt dan niet meer als je je beroepskosten bewijst.
Ik raad je aan om een goede belastinggids te kopen, want er komt veel bij te kijken. Die van Test-Aankoop geeft je daarbij nog een modelbrief om die kosten te berekenen en aan te geven.
Opgepast: Zorg dat je aantal werkdagen 100% juist is. Dat is terug te vinden op je maandelijkse inkomstenfiches.
Bereken ook de forfaitaire beroepskosten eens via een computersimulatie. Deze zijn dit jaar enorm verhoogd. Misschien is het bewijzen van je werkelijke kosten werk voor niks.
x km voor woon-werkverkeer (dagelijkse afstand x aantal gewerkte dagen) plus de eventuele verplaatsingen voor je werkgever.
y km voor gemengd verkeer zoals verplaatsingen naar garage, autoverzekering, keuring, bandencentrale, bank (autolening?), autowassen, tankbeurten,...
z km voor puur privé-verkeer
T of totaal km = x+y+z
De y telt beroepsmatig maar mee voor x/T
Dat moet je dan ook kunnen bewijzen. Km-standen staan op facturen, keuringsbewijs,... Best neem je foto's van de meterstand op 31 december dan heb je direct de T en dan volgt de z automatisch.
Dan bepaal je de afschrijving van je lichte vrachtauto: meestal op 5 jaar als je voldoende km's per jaar rijdt. Dure wagens moeten volgens recente rechtspraak afgeschreven worden op langere termijnen.
Dan bepaal je of die afschrijving lineair of degressief gebeurt.
Degressief op 5 jaar = 40%, 24%, 20% en 16% . Dan moet je wel een apart formuliertje downloaden.
De niet-aftrekbare btw moet je ook mee afschrijven.
Alle andere autokosten zoals brandstof, verzekering, autowassen, onderhoudskosten, keuringskosten, leningintresten, ... worden dan volgens beroepsmatig % meegerekend in de kosten.
Heb je een eigen woning dan kan je de garage en eventueel je burokamer ook voor beroepsmatig gedeelte opnemen in je kosten. Afschrijvingsduur is 30 jaar of 3 % lineair. Als je degressief kiest wordt dit 6%, dan 6% van 94%, dan 6% van (94% min 6%),... dat is dus al iets moeilijker en je moet weerom dat apart formuliertje toevoegen.
Als je de woning met garage huurt, dan staat het verhuurcontract het meestal niet toe dat je de huur van de woning deels in je kosten opneemt.
Opgepast. De 0.15€/km telt mijn inziens niet voor lichte vrachtauto's maar wordt soms gemakshalve aanvaard door de belastingen.
Als je een vergoeding woon-werkverkeer krijgt van je werkgever, dan wordt die vergoeding volledig belastbaar. De vrijstelling van 380 euro telt dan niet meer als je je beroepskosten bewijst.
Ik raad je aan om een goede belastinggids te kopen, want er komt veel bij te kijken. Die van Test-Aankoop geeft je daarbij nog een modelbrief om die kosten te berekenen en aan te geven.
Opgepast: Zorg dat je aantal werkdagen 100% juist is. Dat is terug te vinden op je maandelijkse inkomstenfiches.
Bereken ook de forfaitaire beroepskosten eens via een computersimulatie. Deze zijn dit jaar enorm verhoogd. Misschien is het bewijzen van je werkelijke kosten werk voor niks.
Formulier 328K. Te voegen bij de eerste degressieve aangifte. Het niet bijvoegen van dit ingevuld formulier bij de eerste afschrijving kan het voorwerp uitmaken van verwerping van de bewezen beroepskosten.
En idd, zoals hier reeds meermaals aangehaald, eerste werk is het bedrag van je forfaitaire kosten bepalen voor je zelf begint je kosten te bewijzen. Kwaad kan het niet (de fiscus weerhoudt automatisch het hoogste bedrag) maar het is zonde van de tijd en moeite.
Je moet dit ook jaar na jaar herhalen gezien bij degressieve afschrijving (indien je hier voor kiest) na drie jaar er nog maar zelden genoeg overblijft om het (zeker nu het verhoogd is) forfaitaire bedrag te verslaan. Je bent ook niet verplicht, eenmaal begonnen, het degressief of lineair systeem aan te houden. Je kan van degressief altijd overschakelen naar lineair en/of naar forfaitair. Wat voor de aangever het voordeligste is.
Bedankt iedereen voor de info. Het is mij duidelijk geworden.