winterpremie 2023
winterpremie 2023
Hallo. Ik heb mijn winterpremie, jan-feb-mrt 23, packet2, aangevraagd bij de FOD. Heb enkel van hen bericht gekregen dat ze de aanvraag goed ontvangen hebben. Heeft er iemand hierover info, iemand deze premie 2 via de FOD ontvangen heeft?
Re: winterpremie 2023
Er is in je bericht geen verduidelijking of je aanvraag de elektriciteits-, gas-, pellets- of mazoutpremie betreft.
En hoe heb je de aanvraag gedaan, per brief of online? Volgens mij bepaalt dat de behandelingstijd, ook wanneer je de aanvraag gedaan hebt: bij het begin of tegen het einde van de periode waarin je de premie kon aanvragen.
En als het de gaspremie betreft, deed je dan de aanvraag al dan niet via de zgn. "snelle" procedure? Mijn aanvraag voor de gaspremie pakket 2, via de snelle procedure, was met premie betaald in september afgerond.
Op het spaargidsforum vind je in volgend topic ervaringen van andere aanvragers terug:
energiepremie-t31586-135.html#p584392
Meer duiding over de vertraging in de afhandeling van de aanvragen vind je terug in volgend nieuwsbericht van eind september op vrtnws:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/27 ... iepremies/
De pagina op de website van de FOD Economie van waaruit je voor info verder kan naar de verschillende soorten premies is de volgende:
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... regelen-en
En hoe heb je de aanvraag gedaan, per brief of online? Volgens mij bepaalt dat de behandelingstijd, ook wanneer je de aanvraag gedaan hebt: bij het begin of tegen het einde van de periode waarin je de premie kon aanvragen.
En als het de gaspremie betreft, deed je dan de aanvraag al dan niet via de zgn. "snelle" procedure? Mijn aanvraag voor de gaspremie pakket 2, via de snelle procedure, was met premie betaald in september afgerond.
Op het spaargidsforum vind je in volgend topic ervaringen van andere aanvragers terug:
energiepremie-t31586-135.html#p584392
Meer duiding over de vertraging in de afhandeling van de aanvragen vind je terug in volgend nieuwsbericht van eind september op vrtnws:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/27 ... iepremies/
De pagina op de website van de FOD Economie van waaruit je voor info verder kan naar de verschillende soorten premies is de volgende:
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... regelen-en
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb "basispakket 2" ook nog niet ontvangen.jeff schreef: ↑20 november 2023, 23:27 Er is in je bericht geen verduidelijking of je aanvraag de elektriciteits-, gas-, pellets- of mazoutpremie betreft.
Online aangevraagd de 1e dag voor elek en gas.
"Status=aanvaard", zie ik nu. Een paar weken geleden, volgens de "datum inkennisgeving".
https://basispakket.economie.fgov.be/
Bij het eerstvolgende voorschot elek&gas (3 maandelijks) hoop ik dat het betaald zal worden.
Bij mij is het een ander verhaal. Ben op 1 januari 23 overgestapt naar een andere leverancier (waar ik beter misschien even mee had gewacht) en moet dus basispakket 2 van mijn vorige, en laat dat nu Eneco zijn, krijgen. Het basispakket 1 werd nog door hen uitbetaald. Ga nog veel geduld moeten hebben mijn gedacht.
Hier van hetzelfde, overstap op 01/01/2023 van Eneco naar Elegant, aanvraag elektronisch ingediend voor elektriciteit en gas, basispakket 2 niet ontvangen, basispakket 1 op gepaste tijd van Eneco ontvangen. Ondertussen staat op de website van de overheid dat het dossier in behandeling is en dit al enkele maanden.
Blijkbaar gaat het dus over een nog andere, specifieke problematiek: door overstap naar een andere energieleverancier tijdens de periode waarover de premies gaan en betreft het energiepremies die niet door de FOD Economie maar door de energieleverancier(s) op jullie rekening dienen te worden gecrediteerd.
Is het dan niet aangewezen om hiervoor contact op te nemen met jullie energieleverancier(s) voor gas/elekrticiteit?
Is het dan niet aangewezen om hiervoor contact op te nemen met jullie energieleverancier(s) voor gas/elekrticiteit?
Heb hieromtrent al meerdere malen contact gehad met Eneco, ze verwijzen door naar de overheid en beweren door de overstap geen toelating te hebben ontvangen om de winterpremie uit te betalen, ikzelf heb het vermoeden dat hier het verhaal van: "uit het oog uit het hart" van toepassing is. Zoals het dan meestal gaat is de kleinste schakel de dupe.
Klopt helemaal wat Lucass zegt.
Heb contact opgenomen met Eneco en daar zeggen ze dat ze geen opdracht gekregen hebben vanuit de overheid om het pakket 2 uit te betalen.jeff schreef: ↑21 november 2023, 14:07 Blijkbaar gaat het dus over een nog andere, specifieke problematiek: door overstap naar een andere energieleverancier tijdens de periode waarover de premies gaan en betreft het energiepremies die niet door de FOD Economie maar door de energieleverancier(s) op jullie rekening dienen te worden gecrediteerd.
Eneco zou inderdaad moeten betalen, waar je op 31/12/2022 klant was is immers de leverancier die moet betalen. Indien premie niet gekregen voor 18/4/2023 moest je die zelf aanvragen bij FOD economie tussen 24/4/2023 en 31/7/2023. De status van je dossier kun je hier opvragen https://basispakket.economie.fgov.be/eric22 schreef: ↑21 november 2023, 09:59 Bij mij is het een ander verhaal. Ben op 1 januari 23 overgestapt naar een andere leverancier (waar ik beter misschien even mee had gewacht) en moet dus basispakket 2 van mijn vorige, en laat dat nu Eneco zijn, krijgen. Het basispakket 1 werd nog door hen uitbetaald. Ga nog veel geduld moeten hebben mijn gedacht.
Allemaal doorlopen, met gelezen en herlezen erbij. Aanvraag ingediend voor winterpakket 2 einde april, met eerst status "nieuw" en sinds enkele maanden "in behandeling" tot heden geen verandering in deze status, na contact met Eneco zeggen deze: je moet wachten en wachten. Overheid legt hier wel deadlines op aan bedrijven, burgers maar niet aan zichzelf, spijtig.
Gisteren winterpakket 2 ontvangen via Eneco.
Hier ook gisteren winterpremie volledig ontvangen via Eneco en dit bijna ogenblikkelijk na goedkeuring door FOD economie. (eergisteren)