Woonlening starters haalbaar?
TIP
Re: Woonlening starters haalbaar?
Zonnepanelen zijn no-brainer, 4 is wel weinig ik zou voor 12 gaan indien mogelijk.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Aan zo'n huis moet je eigenlijk weinig doen, dat is zeer energiezuinig en zou je met gemak 10 jaar verder kunnen zonder zware kosten. Ik zou hier adviseren om er gewoon in te wonen en zien of er nog iets mist. Ik denk dan eerder de typische zaken dat men vaak wel eens schrapt uit een nieuwbouw (zonwering om overhitting te vermijden is zo'n typische).Cline schreef: ↑15 juni 2022, 19:52 Update:
Ondertussen deden wij een bod op een woning en werd dit aanvaard .
Het gaat om een BEN-woning uit 2021 met een Epc van 51 en E-peil 23. De bewoonbare oppervlakte is 180m2.
CV is op gas.
Er zijn zonnepanelen maar slechts 4 stuks omdat de vorige eigenaren verkozen om te investeren in andere zaken (luxere keuken, afwerken zolder tot kamer, grotere badkamer, ...).
Toiletten en buitenkraantjes zijn op regenwater.
Er dient 4 jaar geen onroerende voorheffing betaald te worden op deze woning.
Kan er nu iemand ons meer informatie geven over de te verwachten kosten?
Wat met het bijplaatsen van zonnepanelen (aantal stuks, kostprijs, ...) en eventueel een thuisbatterij?
Bijplaatsen van panelen is identiek hetzelfde advies. 4 panelen van waarschijnlijk 350 - 400Wp is weliswaar beperkt, maar met 2 mensen die mogelijk op hun verbruik letten kan dit misschien wel voldoende zijn. Het is compleet zinloos tegenwoordig om er teveel te plaatsen want geen terugdraaiende teller. Woon erin en zie wat je verbruik / injectie is, na een jaar heb je een veel beter zicht en kan je een bewuste keuze maken ipv nu in het wilde weg panelen bij te leggen zonder te weten wat je nodig hebt. Er 12 in totaal gaan opleggen vind ik persoonlijk veel teveel. Een koppel zonder kinderen, warmtepomp of elektrische wagen heeft dat in de verste verte nodig.
Als je de drang niet kan weerstaan, wettelijk gezien zou een nieuwbouw tegenwoordig 15kWh / m³ hernieuwbare energie moeten produceren. Je zou dit als referentie kunnen gebruiken om panelen bij te leggen.
Sowieso, in elke nieuwe woning dat je gaat wonen zou ik starten met beginnen meten (water, gas, elektriciteit...) en je woning leren kennen. Iets stom bijvoorbeeld, de luchtcirculatie unit hoe staat die ingesteld? Op 2 volwassenen en 3 kinderen? Zoiets kan ook ferm wat verbruiken. Zelfde verhaal met verwarming en de temperatuur waarop je warm water staat.
Pas als je al die dingen weet en nadien correct hebt ingesteld, dan kan je gaan kiezen om te investeren waar nodig.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 17 juni 2022, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet dat je woning nog als nieuwbouw wordt beschouwd? Je gaat dus BTW moeten betalen in plaats van registratierechten. Indien het niet om afbraak en heropbouw gaat zal dit dus 21% zijn ipv de 3% registratie die momenteel geldt voor een eerste en enige woning. Ik hoop dat je hiermee rekening hebt gehouden want je gaat dus een stuk meer eigen middelen nodig hebben.
Ik zou...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Full Member
- Contacteer:
Zou... 12 panelen van hoeveel vermogen? Wat is hun verbruik? Ik vind bovenstaande tip, leer de woning kennen en evalueer je verbruik na 1j eigenlijk wel een super goede tip! Doe geen zotte dingen, zeker niet in deze tijd. Als je constant x aantal panelen niet gebruikt.. jah.. dan ist versiering op je dak
-
- Full Member
- Contacteer:
Vraag die ik me wel stel .. woning is van 2021... Is er een reden dat men deze nu al verkoopt...?
Die vind ik ook wat vreemd.
Nu daar kunnen goede redenen voor zijn. De meest typische denk ik is een koppel dat uit elkaar gaat of afbetaalproblemen. Die laatste denk ik hier niet want men heeft extra budget gestopt in afwerking zoals keuken. Als er afbetaalproblemen zouden voorkomen is dat net een kost die men kan reduceren.
In sommige bouwprojecten die ik heb gezien worden sommige woningen opgericht maar geraken ze nog niet verkocht. De bouwonderneming verhuurt die dan totdat een koper gevonden is.
Aan topic starter uit te zoeken wat de achterliggende reden is.
Nu daar kunnen goede redenen voor zijn. De meest typische denk ik is een koppel dat uit elkaar gaat of afbetaalproblemen. Die laatste denk ik hier niet want men heeft extra budget gestopt in afwerking zoals keuken. Als er afbetaalproblemen zouden voorkomen is dat net een kost die men kan reduceren.
In sommige bouwprojecten die ik heb gezien worden sommige woningen opgericht maar geraken ze nog niet verkocht. De bouwonderneming verhuurt die dan totdat een koper gevonden is.
Aan topic starter uit te zoeken wat de achterliggende reden is.
Update:
Woning is inderdaad van 2021.
Koppel dat erin woont is kort na het aankopen/intrekken uit elkaar gegaan.
Aangezien wij aankopen van een particulier en nog als nieuwbouw wordt beschouwd, kan deze zelf kiezen of hij zijn btw terugeist en dan zouden we 21% betalen, of de btw niet terugeist en dan kan het worden aangekocht aan 3%. Dit werd zowel door het FOD financiën als notaris bevestigd. De eigenaar koos voor de 3% en dit werd ook opgenomen in onze compromis.
Aangezien wij aankopen van een particulier en nog als nieuwbouw wordt beschouwd, kan deze zelf kiezen of hij zijn btw terugeist en dan zouden we 21% betalen, of de btw niet terugeist en dan kan het worden aangekocht aan 3%. Dit werd zowel door het FOD financiën als notaris bevestigd. De eigenaar koos voor de 3% en dit werd ook opgenomen in onze compromis.
Laatst gewijzigd door Cline op 3 augustus 2022, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
proficiat dat je zo'n nieuwbouw woning aan amper 3% btw kan betalen. Het ziet er naar uit dat je een koopje hebt gedaan.Cline schreef: ↑3 augustus 2022, 18:10 Update:
Zoals zovelen voorgesteld hebben: Zonnewering plaatsen zal helpen tegen oververhitting & extra zonnepanelen. Lijken me de enige 'grote' investeringen die ik meteen kan opsommen die je in de lange termijn een beter woon comfort geven (in de zomer) en een lagere elektriciteitskost.
Ben wel benieuwd hoeveel je eigenlijk zou betalen, met huidige prijzen, aan je gas verwarming in zo'n BEN woning.
3% is geen btw, maar registratierechten. De verkoopprijs zal +- hetzelfde zijn wanneer verkocht onder het btw-stelsel of via registratierechten. Bij 3% registratie snap ik wel dat de verkopers kiezen voor dit stelsel. Bij 10% zou ik neigen naar het btw-stelsel. Wanneer men opteert voor de verkoop onder het btw-stelsel kan enkel het btw over het aankoopbedrag worden gerecupereerd.Fornuis schreef: ↑26 augustus 2022, 20:43proficiat dat je zo'n nieuwbouw woning aan amper 3% btw kan betalen. Het ziet er naar uit dat je een koopje hebt gedaan.Cline schreef: ↑3 augustus 2022, 18:10 Update:
Zoals zovelen voorgesteld hebben: Zonnewering plaatsen zal helpen tegen oververhitting & extra zonnepanelen. Lijken me de enige 'grote' investeringen die ik meteen kan opsommen die je in de lange termijn een beter woon comfort geven (in de zomer) en een lagere elektriciteitskost.
Ben wel benieuwd hoeveel je eigenlijk zou betalen, met huidige prijzen, aan je gas verwarming in zo'n BEN woning.
Ben ik ook benieuwd naar... Heb zelf een BEN-woning uit 2021 (EPC 17). Na de eerste afrekening in mei (over een half jaar) stelde men een maandelijks voorschot van 82 EUR voor (gas + elektriciteit). Vanaf 10/22 wordt evenwel mijn vast contract automatisch omgezet in een variabel. Heb mijn voorschot alvast verhoogd naar 200 EUR/mnd en vrees dat het nog niet genoeg zal zijn... Niemand zal bijgevolg op dit moment uw vraag kunnen beantwoorden...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... ik heb een woning uit de jaren '70.bamispami schreef: ↑31 augustus 2022, 13:37 Ben ik ook benieuwd naar... Heb zelf een BEN-woning uit 2021 (EPC 17). Na de eerste afrekening in mei (over een half jaar) stelde men een maandelijks voorschot van 82 EUR voor (gas + elektriciteit). Vanaf 10/22 wordt evenwel mijn vast contract automatisch omgezet in een variabel. Heb mijn voorschot alvast verhoogd naar 200 EUR/mnd en vrees dat het nog niet genoeg zal zijn... Niemand zal bijgevolg op dit moment uw vraag kunnen beantwoorden...
Maandelijks voorschot 100 EUR, jaarlijkse afrekening in mei jongstleden (over een jaar) was 4000 EUR (gas+elec, variabel, en heb zonnepanelen). Dus 2800 EUR extra te betalen.
Voorstel voorschot werd aangepast naar 300 EUR per maand, maar heb dat zelf aangepast naar 200 EUR per maand.
Mogelijks zal die 200 EUR niet voldoende zijn, maar de jaarlijkse afrekening zal hopelijk wel wat meer meevallen volgend jaar.
Ik verschiet er wel van dat je met een BEN-woning uit 2021 blijkbaar nog steeds hoog energie verbruik hebt.
't Is dus maar de vraag in hoeverre al dat isolatie en BEN-gedoe echt zoden aan de dijk brengt in de praktijk.