zelf brood bakken
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: zelf brood bakken
Hier ondertussen ook een jaar verder met een nieuwe broodbakmachine (panasonic) en sindsdien ook niet al te vaak meer bij de bakker geweest. Het toestel heeft zichzelf al terugverdiend volgens mij !
Inderdaad, als je dagelijks brood bakt heb je zelfs de duurdere Panasonic binnen de 6 maanden terugverdiend.
Maar daarvoor doe ik het zelfs niet, het is gewoon gemakkelijk en plezant.
Maar daarvoor doe ik het zelfs niet, het is gewoon gemakkelijk en plezant.
Onlangs toch een hoop mislukte broden gehad, bleek aan de Soubry bloem te liggen, want met de Aveve bloem daarna was elk brood opnieuw perfect.
Zeker ook een aanrader om wat doosjes zaden te kopen bij Aveve. Allemaal lekker in een brood
Zeker ook een aanrader om wat doosjes zaden te kopen bij Aveve. Allemaal lekker in een brood

72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik had ook zeer goede resultaten met Aveve bloem.
Op zoek naar wat variatie kwam ik bij Soubry, met inderdaad ook mislukkingen.
Op zoek naar wat variatie kwam ik bij Soubry, met inderdaad ook mislukkingen.
Ik bak al meer dan 30 jaar zelf ons brood in een heteluchtoven : 8 broden per keer dus 4 bakvormen naast elkaar op 2 baklagen.
Ik gebruik altijd bloem van Colruyt (Marc Payot) en meng zelf verschillende soorten bloem om de gewenste samenstelling te gebruiken. Per brood gebruik ik een beetje witte bloem (de goedkoopste van Colruyt in 1 kg verpakking)
Ik gebruik altijd verse gist omdat ik het bakresultaat met verse gist beter vind of met droge gist.
Na bakken en afkoelen, snijd ik de broden met een broodsnijmachine van Bosch (bandwerk), verpak de broden in dagporties en vries ze in. De kruimels die ik van het broodsnijden heb, laat ik drogen en eens droog rol ik ze plat met de deegrol : gratis paneermeel.
Wij vinden brood gebakken uit een broodbakmachientje beter of dat van bij de bakker maar minder lekker of brood op de ouderwetse manier gekneed en gebakken in een oven.
Eens mijn oven kapot is, zal ik wellicht niet meer de investering doen voor een nieuwe oven en wellicht dan overschakelen op een broodbakmachientje. Mijn eerste oven heeft 16 jaar gefunctioneerd, de huidige oven is al 17 jaar in gebruik dus heeft ook al zijn beste tijd gehad, vrees ik.
Ik gebruik altijd bloem van Colruyt (Marc Payot) en meng zelf verschillende soorten bloem om de gewenste samenstelling te gebruiken. Per brood gebruik ik een beetje witte bloem (de goedkoopste van Colruyt in 1 kg verpakking)
Ik gebruik altijd verse gist omdat ik het bakresultaat met verse gist beter vind of met droge gist.
Na bakken en afkoelen, snijd ik de broden met een broodsnijmachine van Bosch (bandwerk), verpak de broden in dagporties en vries ze in. De kruimels die ik van het broodsnijden heb, laat ik drogen en eens droog rol ik ze plat met de deegrol : gratis paneermeel.
Wij vinden brood gebakken uit een broodbakmachientje beter of dat van bij de bakker maar minder lekker of brood op de ouderwetse manier gekneed en gebakken in een oven.
Eens mijn oven kapot is, zal ik wellicht niet meer de investering doen voor een nieuwe oven en wellicht dan overschakelen op een broodbakmachientje. Mijn eerste oven heeft 16 jaar gefunctioneerd, de huidige oven is al 17 jaar in gebruik dus heeft ook al zijn beste tijd gehad, vrees ik.
-
- Full Member
- Contacteer:
Met Soubry ook geen goede ervaringen.
De bloem van AVEVE is wat mij betreft de betere.
Koop steeds zakken van 10kg.
De bloem van AVEVE is wat mij betreft de betere.
Koop steeds zakken van 10kg.
Ik heb sinds dit jaar ook een panasonic. In solden met veel kortingen iets van een 110 euro betaald.
Vind het fijn om kleine broodjes (300g bloem) te bakken. Gebruik ook het meel van de colruyt en dat gaat goed.
Ik probeer wel steeds minder zout te gebruiken en dat merk ik wel in de smaak.
Nuja ben nog volop aan het experimenteren, maar nog geen spijt van mijn aankoop.
Vind het fijn om kleine broodjes (300g bloem) te bakken. Gebruik ook het meel van de colruyt en dat gaat goed.
Ik probeer wel steeds minder zout te gebruiken en dat merk ik wel in de smaak.
Nuja ben nog volop aan het experimenteren, maar nog geen spijt van mijn aankoop.
@ anonymous :
ik ben heel laat met mijn reactie, maar "ambachtelijke bloem" rond Mechelen; ga eens kijken bij Spoelders (Hombeek)(niet duur!), of De Nieuwe Maalder (Hofstade), en zeker ook "Kloostermolen" (Haacht)
ik ben heel laat met mijn reactie, maar "ambachtelijke bloem" rond Mechelen; ga eens kijken bij Spoelders (Hombeek)(niet duur!), of De Nieuwe Maalder (Hofstade), en zeker ook "Kloostermolen" (Haacht)
Heb hier ook een panasonic sd zb2502bxe aangeschaft (157 eur incl verzending), zeer tevreden. Mijn beste (wit) broodje tot nu toe was met aveve bloem: 200 gr Frans krokant & 300 gr wit boerenbrood, 4g droge gist, 300 ml water, 1 koffielepel suiker, 20 gr boter en 8 gr zout. Zal deze zeker nog eens proberen! Maar er zijn nog zoveel combinatiemogelijkheden, dat is het leuke eraan. En als je in de oven wil bakken laat je de machine enkel kneden en vorm je het brood zelf.
Dat valt mee, heb enkele jaren eentje gekocht op amazon.de voor 25 euro, gratis verzending, momenteel kost die 28.98 euro (21% Belgische BTW), dus 2 eurocent te weinig voor gratis verzending. Het is een vrij eenvoudig toestel, niet echt geschikt voor vlees of kaas maar voor brood voldoet 'm perfect, gebruik hem dan ook alleen daarvoor:morse schreef:Ik heb eens naar die prijzen gekeken voor broodsnijmachines en dat valt dik tegen.
De goedkoopste rond de 40 euro de duurste rond de 200 euro.
60 euro of meer uitgeven voor een broodsnijmachine vind ik te veel.
Ik hou het bij mijn snijplank en mes
Het gaat over dit apparaat : http://www.amazon.de/gp/product/B006MVU ... KAKR8XB7XF" onclick="window.open(this.href);return false;
het gras is altijd groener aan de overkant
Hallo
Zijn er onder jullie die ook bakken in een bielmeier en daar dan speltbrood in bakken.
Groet Lida
Zijn er onder jullie die ook bakken in een bielmeier en daar dan speltbrood in bakken.
Groet Lida
-
- Newbie
Ik bak nu al 3 jaar broot in de panaonic 25zxc+ onlangs kocht ik een breutmachiene van lidl
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik bak soms zelf ook broodt (ik bak het nu bruin met de -dt
), maar zit met 2 problemen:
- het komt mij duurder uit dan een (smakelijk) Aldi-brood van 1,09 euro
- de vogels lusten mijn brood niet ! (meel = Alboni van Aldi), en 50 vogels kunnen zich niet vergissen. Was ist denn los mit mein selbstgebakken brot ?

- het komt mij duurder uit dan een (smakelijk) Aldi-brood van 1,09 euro
- de vogels lusten mijn brood niet ! (meel = Alboni van Aldi), en 50 vogels kunnen zich niet vergissen. Was ist denn los mit mein selbstgebakken brot ?
Laatst gewijzigd door Leemans-broertje op 22 april 2015, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Met aldi meel kan je geen smakelijk brood bakken je moet echt een goede kwaliteits meel hebben hebben.
en een goed recept ook heel belangrijk.
en een goed recept ook heel belangrijk.
Mijn recept:
- 300g Aveve bloem 'brood met pitten' of 'xx-granen brood'
- 100g witte tarwebloem (de goedkoopste)
- 6g zout
- 15g echte boter
- 20g lijnzaad, sesamzaad, gemalen walnoten, pompoenpitten, zonnebloempitten...
- 435g water
- 300g Aveve bloem 'brood met pitten' of 'xx-granen brood'
- 100g witte tarwebloem (de goedkoopste)
- 6g zout
- 15g echte boter
- 20g lijnzaad, sesamzaad, gemalen walnoten, pompoenpitten, zonnebloempitten...
- 435g water
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash