zelf brood bakken
-
- Newbie
Re: zelf brood bakken
Broodbloem koop je best bij Colruyt; Aveve is ook goed maar veel duurder.
Gebruik liever nooit suiker in je brood (wordt praktisch bij elk recept vermeld) en halveer of kwarteer de hoeveelheid zout die aangegeven wordt.
Verschillende bloemmengelingen met elkaar vermengen geeft nooit een goed resultaat, en is volledig af te raden, of het moet zijn om een overschotje weg te werken.
Panasonic machines zijn de beste, hun ketels zijn gecoat met een diamantpoeder. Daardoor komt het brood goed los.
Goedkopere machines hebben een gewone tefallaag, waardoor je het brood er haast niet uit krijgt, of je trekt het kapot.
Gebruik liever nooit suiker in je brood (wordt praktisch bij elk recept vermeld) en halveer of kwarteer de hoeveelheid zout die aangegeven wordt.
Verschillende bloemmengelingen met elkaar vermengen geeft nooit een goed resultaat, en is volledig af te raden, of het moet zijn om een overschotje weg te werken.
Panasonic machines zijn de beste, hun ketels zijn gecoat met een diamantpoeder. Daardoor komt het brood goed los.
Goedkopere machines hebben een gewone tefallaag, waardoor je het brood er haast niet uit krijgt, of je trekt het kapot.
Vreemd, ik doe dat juist heel dikwijls. Bv. wit, voltarwe en spelt samen mengen, ook van verschillende merken.Depoenmakker schreef:Verschillende bloemmengelingen met elkaar vermengen geeft nooit een goed resultaat, en is volledig af te raden, of het moet zijn om een overschotje weg te werken.
-
- Newbie
Tja, er zijn ook mensen die aardappelen met chocolade eten. Moet kunnenmolenveld schreef:Vreemd, ik doe dat juist heel dikwijls. Bv. wit, voltarwe en spelt samen mengen, ook van verschillende merken.Depoenmakker schreef:Verschillende bloemmengelingen met elkaar vermengen geeft nooit een goed resultaat, en is volledig af te raden, of het moet zijn om een overschotje weg te werken.
hhmm mengen geeft inderdaad een beter resultaat....
Probeer eens 1/4 Waldkorn van AVEVE te mengen met de rest witte basic bloem van Colruyt...
Probeer eens 1/4 Waldkorn van AVEVE te mengen met de rest witte basic bloem van Colruyt...
mengen geeft een goed resultaat, niet dat ik zelf meng. ik gebruik altijd speltmeel en speltbloem maar op het broodforum NL
lees je vaak dat ze restjes mengen gaat altijd goed.
jammer dat er nog niemand heb gereageerd die met een bielmeier bakt ben daar erg nieuwsgierig naar.
lees je vaak dat ze restjes mengen gaat altijd goed.
jammer dat er nog niemand heb gereageerd die met een bielmeier bakt ben daar erg nieuwsgierig naar.
Zelf mengen is juist het beste wat er is, zo kan men eindeloos variëren?Depoenmakker schreef:
Ik doe niets liever.... en ja ze lukken allemaal.

-
- Newbie
Er zijn originele broodsoorten zoals : 6-granen volkoren integraal waldkorn 12-granen boerenbrood zonnebloempitbrood 9-granen frans brood enzu enzu...
Voorgaande bloemsoorten onder elkaar gaan mengelen is totaal fout. Waarom? Elke bloemsoort heeft zijn eigen specifieke rijs-rust-en baktijden.
Bij geen enkele bakker kan je een brood kopen die een mengeling is van bovenvermelde types. Of koop je soms een integraalbrood met rozijnen en zonnebloempitten?
Voorgaande bloemsoorten onder elkaar gaan mengelen is totaal fout. Waarom? Elke bloemsoort heeft zijn eigen specifieke rijs-rust-en baktijden.
Bij geen enkele bakker kan je een brood kopen die een mengeling is van bovenvermelde types. Of koop je soms een integraalbrood met rozijnen en zonnebloempitten?
maar je kan wel bij meel verschillende merken bloem gebruiken.
Komaan zeg probeer toch eens creatief te zijn in plaats van alles voorgekauwd te slikken.Depoenmakker schreef:Er zijn originele broodsoorten zoals : 6-granen volkoren integraal waldkorn 12-granen boerenbrood zonnebloempitbrood 9-granen frans brood enzu enzu...
Ik doe niets anders dan mengen en alle broden zijn mooi gerezen en smaakvol.
ik zou echt niet weten wat er mis mee is !
Het is niet omdat men verf verkoopt in alle kleuren dat je zelf geen kleuren mag gaan mengen.

Wij mengen ook steeds. Als basis nemen we doorgaans speltbloem. En we letten er op dat we steeds voldoende bloem hebben anders wordt de deeg te zwaar en rijst het moeilijker.
-
- VIP member
- Contacteer:
Zag gisteren bij Aldi toevallig de factuur van het brood (bakkerij Vermaut). Blijkbaar verkoopt Aldi dit zonder er winst op te nemen. Zelf eet ik het reeds jaren en het steekt niet tegen. Voor 1,09 euro moet men niet verder zoeken me dunkt.
Zou er nog een pittige anekdote willen aan toevoegen. Eens zag ik in Spanje in een supermarkt een dergelijke factuur van een leverancier. De winkel had er zelf een kolom aan toegevoegd, met hun eigen verkoopprijs. Dat was poepsimpel: verkoopprijs = aankoopprijs * 1,5 !
Zou er nog een pittige anekdote willen aan toevoegen. Eens zag ik in Spanje in een supermarkt een dergelijke factuur van een leverancier. De winkel had er zelf een kolom aan toegevoegd, met hun eigen verkoopprijs. Dat was poepsimpel: verkoopprijs = aankoopprijs * 1,5 !
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
In die 50% zit ook de BTW (4% in Spanje) moet je weten. Ook de supermarkt moet kunnen leven. 

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Broodje aap-verhaal. Gist doet niks, tenzij er voldoende vergistbare suikers aanwezig zijn. Of zetmeel, dat door de, door de gist geproduceerde amylases kan gereduceerd worden tot mono- en disacchariden. En dan ook nog eens bij een temperatuur van rond de 20°C. Aan geen van die voorwaarden voldoet een beerput. De menselijke spijsvertering is erg efficiënt in het opnemen van sacchariden uit voeding en in een grondgekoelde beerput moeten er al heel speciale dingen gebeuren om die boven de 10°C te krijgen.paul schreef:Ik heb eens iemand geweten die uit protest tegen iets in het geniep een paar kg gist in de wc gooide van een organisatie.
Je wil niet weten wat gist dan allemaal kan veroorzaken, nog meer dan een boerenbetoging met hun beerwagens
Zowat de enige mogelijkheid om een beerput te doen overschuimen (DON'T TRY THIS!!!) ie er enkele kilogrammen calciumcarbide in te gooien. Calciumcarbide reageert hevig met water, onder vorming van acetyleengas. Acetyleen is uiterst brandbaar en vormt makkelijk explosieve lucht-acetyleenmengsels. Calciumcarbide ("carbure") werd vroeger gebruik als brandstof in lantaarns.
Suiker wordt inderdaad vaak aangeraden in broodrecepten. De reden is eenvoudig: suiker is meteen metaboliseerbaar voor de gist. Het zetmeel in de bloem is dat niet. Daarvoor moet de gist eerst enzymen aanmaken ("amylases"), die het zetmeel, een polysaccharide, splitsen in mono- en disaccharides. Die worden op hun beurt omgezet door de gist in kooldioxide en ethylalcohol. Kooldioxide zorgt voor de luchtigheid van het brood, de ethylalcohol verdampt bij het bakken (anders zouden moslims geen brood mogen eten).Depoenmakker schreef:Broodbloem koop je best bij Colruyt; Aveve is ook goed maar veel duurder.
Bakkersgist gebruikt om brood te bakken, komt meteen in een nogal vijandig milieu terecht: er is aanvankelijk "nauwelijks iets te eten", en dan is er ook nog de aanhoudende chemische aanval in de vorm van zout. Bovendien moet je dan ook nog eens aan een gistonwaardig tempo presteren, in zo'n gistconcentratiekamp als een broodbakmachine, waar je "om je te stimuleren", blootgesteld wordt aan ongistelijke temperaturen, ordegrootte 45-50°C. Je zou als eenvoudige gistcel met plezier meteen emigreren...
Ik vind al dat gedoe over broodbakmachines van dezelfde orde als de I-Phone als middel om te besparen. Excuse my French: als je te leeg bent om deeg te kneden en af te bakken, ga dan naar de bakker. Als je te leeg bent om te schrobben, laat dan een glazenwasser komen... Simpel, toch?
Een iPhone, een broodbakmachine en een glazenwasser in één post
Het klinkt als het begin van een slechte grap...
Alleen op spaargids natuurlijk

Het klinkt als het begin van een slechte grap...
Alleen op spaargids natuurlijk