zelf brood bakken
Re: zelf brood bakken
Dank u voor de mooie titels, dit zegt alles over jezelf.djtw schreef:Grapjas.![]()
't Zijn onbenullen als jij die dit forum verzieken.
Ik verkoop geen enkel product.
Ik heb (als ingenieur chemie-voeding) nooit meegedaan aan die profielenwedloop op Linkedlndjtw schreef: U hebt ongetwijfeld een mooi LinkedIn profiel waar we dat allemaal netjes kunnen nalezen... Want bij mij kan je dat wel.
Diverse mensen (anciens!) hier op dit forum kennen mijn volledige naam, en de beheerders van mijnkapitaal zijn allemaal aan mij gelinkt op Linkedin, en kunnen dus perfect verifiëren wat ik schrijf. Ik heb een management functie in een multinational, en heb geen baat bij wat jij gelooft of koopt of doet, ik reageer alleen op foutieve info die hier verscheen. .
Ik koop het basis-gemalen graan van een maalderij zonder additieven en dat is voor mijn gebruik het einde van de keten. In mijn brood kan alleen maar een product van je bedrijf zitten als je ook gist verkoopt.djtw schreef: Of u uw brood koopt bij de bakker, bij de supermarkt, of zelf maakt, héél véél kans dat er sowieso producten van ons in zitten. Ik reageer alleen op de stelling van "dit is beter dan dat"
Overigens, wat weet "een leidinggevende" in een maalderij wat er verderop in de keten gebeurt? Niet veel, klaarblijkelijk.
Overigens, doe je nogal denigrerend over "leidinggevende", typisch voor die Linkedln-wedlopers.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben ook aan het overwegen om me zo'n broodmachine te kopen.
- Is er een kwaliteitsverschil tussen een broodmachine en het bakken in een oven (bv. wat de krokantheid betreft) ?
- Hoe zit dat eigenlijk met dat gat in je brood bij een broodmachine?
- Is er een kwaliteitsverschil tussen een broodmachine en het bakken in een oven (bv. wat de krokantheid betreft) ?
- Hoe zit dat eigenlijk met dat gat in je brood bij een broodmachine?
Wel om iedereen wegwijs te maken in de bakkerswereld het volgende (heb 20 jaren ervaring dus ik weet waar ik over praat!).
Compleet gelijk als je zegt dat je op niet veel plaatsen nog warme bakkers vindt.
War is daar de reden voor denk je? Als zelfstandig bakker word je belast op uw broodproductie (warme bakker hé want een koude bakker produceert ni veel (dus nog duurder belast!)). terwijl in de supermarkt de prijzen worden gedrukt door ten eerste de massa, ten tweede wordt er in de supermarkt geen onderscheid gemaakt met andere producten( het één iets duurder waardoor men de prijs van een ander product kan drukken!), ten derde; ken je de reclame van de wakkere bakker? (die reclame wordt verplicht betaald door de bakker, berekend op de omzet van de bakkerij (750 euro)(0 euro door de supermarkt!) en ten vierde is het brood van de supermarkt maar 1 dag te eten want daar zit 10% meer water in door additieven en ze gebruiken ook geen vetstoffen.
Een broodmix wordt nooit gebruikt in een kleine bakkerij en heel zelden in industrie wegens te duur.
Een goede bakker gebruikt ook geen boter in zijn brood maar reuzel (dat houdt uw brood langer vers!). Vitamine C is om een betere werking in de oven te krijgen.
En eigendunk is maar een flauwe opmerking hoor evenals die 'rijke bakkers'. Wij verdienen meer door samen te gaan werken en je mag eerlijk zijn, op een bakker zijn leven moet je niet jaloers zijn want zo veel uren werken zullen er nog niet veel gedaan hebben!
Compleet gelijk als je zegt dat je op niet veel plaatsen nog warme bakkers vindt.
War is daar de reden voor denk je? Als zelfstandig bakker word je belast op uw broodproductie (warme bakker hé want een koude bakker produceert ni veel (dus nog duurder belast!)). terwijl in de supermarkt de prijzen worden gedrukt door ten eerste de massa, ten tweede wordt er in de supermarkt geen onderscheid gemaakt met andere producten( het één iets duurder waardoor men de prijs van een ander product kan drukken!), ten derde; ken je de reclame van de wakkere bakker? (die reclame wordt verplicht betaald door de bakker, berekend op de omzet van de bakkerij (750 euro)(0 euro door de supermarkt!) en ten vierde is het brood van de supermarkt maar 1 dag te eten want daar zit 10% meer water in door additieven en ze gebruiken ook geen vetstoffen.
Een broodmix wordt nooit gebruikt in een kleine bakkerij en heel zelden in industrie wegens te duur.
Een goede bakker gebruikt ook geen boter in zijn brood maar reuzel (dat houdt uw brood langer vers!). Vitamine C is om een betere werking in de oven te krijgen.
En eigendunk is maar een flauwe opmerking hoor evenals die 'rijke bakkers'. Wij verdienen meer door samen te gaan werken en je mag eerlijk zijn, op een bakker zijn leven moet je niet jaloers zijn want zo veel uren werken zullen er nog niet veel gedaan hebben!
de warme bakkers gaan de strijd verliezen tegen de supermarkten (die nu soms als 'buurtwinkels' bestempeld worden!) ook omdat de plaatselijke politiek zich wil profileren als plichtsbewuste politiekers die voor werkgelegenheid in de streek zorgen. En dit terwijl een bakker zich geen personeel kan permitteren door het gunstigere klimaat waarin de supermarkten zich bevinden.
Volgende slachtoffers zijn de beenhouwers en binnen 10 jaar heeft alles overal dezelfde smaak. Dat gaat het gevolg zijn.
Volgende slachtoffers zijn de beenhouwers en binnen 10 jaar heeft alles overal dezelfde smaak. Dat gaat het gevolg zijn.
Oh jee, dan gaan we binnen 10 jaar onze eigen worsten draaien.
@ krikky:
Bedankt voor de info, dacht wel dat bakkers met reuzel werkten. Plantaardige olie moet anderzijds toch wel een pak gezonder zijn (ook al is de hoeveelheid in brood maar heel klein)?
En voor de rest, pech voor de ambachten maar de hoge loonlasten, kosten en belastingen ... zorgen ervoor dat een handige Belg er financieel voordeel bij doet om het zelf te doen. In feite is zelf brood bakken, zelf de tuin onderhouden, zelf bier brouwen (doe ik ook), zelf je verbouwingen doen ... allemaal een vorm van zwartwerk. En waar gedijt zwartwerk het beste? ... Daar waar belastingen hoog zijn natuurlijk.
Bedankt voor de info, dacht wel dat bakkers met reuzel werkten. Plantaardige olie moet anderzijds toch wel een pak gezonder zijn (ook al is de hoeveelheid in brood maar heel klein)?
En voor de rest, pech voor de ambachten maar de hoge loonlasten, kosten en belastingen ... zorgen ervoor dat een handige Belg er financieel voordeel bij doet om het zelf te doen. In feite is zelf brood bakken, zelf de tuin onderhouden, zelf bier brouwen (doe ik ook), zelf je verbouwingen doen ... allemaal een vorm van zwartwerk. En waar gedijt zwartwerk het beste? ... Daar waar belastingen hoog zijn natuurlijk.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Tijdje geleden in het nieuws dat palmolie (zit in bijna alle plantaardige producten) ook niet goed is wegens veel verzadigde vetten.
Na een tijdje weet je het niet meer wat je moet eten.
Ik wissel af in mijn brood tussen 'echte' melkerijboter, sojaboter en olijfolie. (door de kleine hoeveelheid smaak je bijna geen verschil).
Ik vind wel dat eigen gebakken brood sneller oud wordt dan supermarktbrood. Raar, want iedereen beweert hier het tegendeel.
Na een tijdje weet je het niet meer wat je moet eten.
Ik wissel af in mijn brood tussen 'echte' melkerijboter, sojaboter en olijfolie. (door de kleine hoeveelheid smaak je bijna geen verschil).
Ik vind wel dat eigen gebakken brood sneller oud wordt dan supermarktbrood. Raar, want iedereen beweert hier het tegendeel.

Mijn ervaring is ook dat het sneller oud wordt.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Een broodverbeteraar heeft (o.a.) als functie de houdbaarheid iets te verlengen, dus het is idd normaal (als jij geen broodverbeteraar toevoegt) dat jouw eigen brood minder lang houdbaar is.nuyttie schreef:Ik vind wel dat eigen gebakken brood sneller oud wordt dan supermarktbrood. Raar, want iedereen beweert hier het tegendeel.
Omgekeerd, als iemand die thuis brood maakt, méér broodverbeteraars toevoegt dan dat de (industriële) bakkers doen, dan zal dat brood langer houdbaar zijn.
Dan kom ik terug op mijn betoog van gisteren: au fond is het ene brood niet beter dan het andere, de smaak verschilt, maar wat de één lekker vindt, vindt de ander niet te vreten, en wordt het verschil gemaakt door broodverbeteraars. Maar net die zijn niet de "baarlijke duivels" als waar sommigen hen voor afschilderen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat het zelfgebakken brood vrnl langer vers blijft omdat je het brood pas snijdt vlak voor je ze consumeert. Lijkt me logisch niet?
De smaakt verandert toch snel. Voor ons geeft dit niet want na één dag is het op.Franscoppy schreef:Ik denk dat het zelfgebakken brood vrnl langer vers blijft omdat je het brood pas snijdt vlak voor je ze consumeert. Lijkt me logisch niet?
Als we een snee laten liggen, is het na het een paar uur 'droog'. Maar los daarvan smaakt het na twee dagen minder vers. Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Het brood wordt ook niet bewaard in een broodzak maar in een plastieken bak. Het heeft misschien daar ook mee te maken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Brood heeft lucht nodig, daarom zitten er in brooddozen soms gaten of kieren. Wij wikkelen het brood gewoon in een keukenhanddoek.
- Florentino
- Newbie
- Contacteer:
tav jawadde ;
je kan de broodautomaat ook gebruiken enkel voor kneden en rijzen ; daarna bakken in de oven ; dan heb je geen gat in het brood en maak je de vorm die je zelf wenst ;
een tip om zonder broodautomaat het deeg te laten rijzen = je zet een tas water in de micro wave en brengt dit aan het koken (ongeveer 2,5 min ) om de ruimte van de micro wave warm en vochtig te maken ; vervolgens tas eruit nemen en de kom met het te rijzen deeg in de gesloten micro wave plaatsen ; laten rijzen...
je kan de broodautomaat ook gebruiken enkel voor kneden en rijzen ; daarna bakken in de oven ; dan heb je geen gat in het brood en maak je de vorm die je zelf wenst ;
een tip om zonder broodautomaat het deeg te laten rijzen = je zet een tas water in de micro wave en brengt dit aan het koken (ongeveer 2,5 min ) om de ruimte van de micro wave warm en vochtig te maken ; vervolgens tas eruit nemen en de kom met het te rijzen deeg in de gesloten micro wave plaatsen ; laten rijzen...
Ik bak al ongeveer 30 jaar wekelijks ons brood in een heteluchtoven : 8 broden per bakbeurt (4 bakvormen naast elkaar op 2 baklagen) Eens de broden zijn afgekoeld, snijd ik ze, verpak ze per dagportie in plastiekzakken en steek ze in de diepvries. Oud brood hebben we nooit aangezien we met dagporties werken. Komen er onverwachte eters dan haal ik gewoon wat extra brood uit de diepvriezer. Ik gebruik nooit bakmixen omdat ik die én veel te zout én veel te duur vind. Ik heb meerdere bloemsoorten die ik naar believen meng om de gewenste smaak te bekomen. Mijn deeg kneed ik met een Kenwood. Brood gebakken in een broodbakmachientje vinden wij minder lekker of brood dat gebakken werd in een oven.
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste,krikky schreef:Wel beste forumleden,
ik heb al goed gelachen met thuis zelf uw brood te bakken als besparingtip.
De mensen zouden beter eens besparen op gsm-kosten en broodjes in de broodjeszaak te gaan kopen dan op een brood van 2,10€ waar je 4 mensen mee kan voeden.
Neen, op brood besparen is lachwekkend. uw brood thuis is nooit zo goed als bij een artisanale bakker. Punt.
Ik weet waar ik over praat, ben heel lang bakker geweest.
Je begint enkel brood thuis te bakken als je veel vrije tijd hebt en niet weet hoe die op te vullen.
Ik bak zelf mijn brood ZONDER zout op aanraden van mijn dokter.
Ik vermijd zout in alle maaltijden, maak gebruik van kruiden voor smaak.