zelf brood bakken
zelf brood bakken
Misschien nog even een tip geven waarmee je honderden euro's kan besparen per jaar: bak zelf brood in een broodmachine.
Dit lijkt veel meer werk en moeite dan het is. Het kost je hooguit 5 minuten per dag om de ingrediënten in de broodmachine te stoppen, de rest gebeurt automatisch. (Als je naar de bakker moet voor brood ben je al meer dan 5 minuten kwijt...)
Kostprijs per volkorenbrood van 800 gram (gemaakt met kwaliteits volkorenbloem van Soubry), inclusief elektriciteit en afschrijving van het toestel: nog geen euro per brood. Bij de bakker betaal je 2 euro voor zo'n brood. En geloof me, zelfgebakken brood is veel verser en lekkerder; eens je het een keer gegeten hebt wil je geen ander brood meer.
In ons geval besparen wij hier makkelijk 300 euro per jaar mee, toch een mooie besparing denk ik.
Dit lijkt veel meer werk en moeite dan het is. Het kost je hooguit 5 minuten per dag om de ingrediënten in de broodmachine te stoppen, de rest gebeurt automatisch. (Als je naar de bakker moet voor brood ben je al meer dan 5 minuten kwijt...)
Kostprijs per volkorenbrood van 800 gram (gemaakt met kwaliteits volkorenbloem van Soubry), inclusief elektriciteit en afschrijving van het toestel: nog geen euro per brood. Bij de bakker betaal je 2 euro voor zo'n brood. En geloof me, zelfgebakken brood is veel verser en lekkerder; eens je het een keer gegeten hebt wil je geen ander brood meer.
In ons geval besparen wij hier makkelijk 300 euro per jaar mee, toch een mooie besparing denk ik.
zelf brood bakken
Zeer zeker Jay. Wij bakken nu ook al meer dan 20 jaar brood met een broodmachine. Veel lekkerder,veel goedkoper en ik moet niet meer naar de bakker dus nog eens besparing op mijn verplaatsingen 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
zelf brood bakken
Zit daar dan een handleiding bij hoe je brood maakt? Want ik weet langs geen kanten hoe je daaraan begint. Kan je ook kleine broodjes maken want met 1 brood doe ik een hele week... en zo lekker is dat al niet meer de 2dag. Ik vries nu boterhammen in, maar echt smakelijk vind ik dat niet.Jay schreef: Misschien nog even een tip geven waarmee je honderden euro's kan besparen per jaar: bak zelf brood in een broodmachine.
Tips waar je moet opletten bij aankoop van zo'n machine? Ik veronderstel dat er wel meer dan 1 model bestaat?
zelf brood bakken
Er bestaan verschillende modellen, er zijn inderdaad modellen waar je bv. 1 of 2 kleine broden van 400 gram kan in bakken en ook 1 groot brood van 800 of 1000 of zelfs 1200 gram.
De keuze hangt zoals je aangeeft af van wat je noden zijn en ook van hoeveel je er wil aan spenderen. Het toestel dat wij hebben is van Lidl en kostte 45 euro geloof ik; je kan er wel maar 1 brood in bakken (gewicht kan je zelf kiezen).
De prijs van zo'n toestel varieert van rond de 40 euro (Lidl, Aldi, Blokker,...) tot rond de 200 euro voor een Panasonic. Of die Panasonic die grote meerprijs waard is betwijfel ik.
Voor je een toestel aankoopt kan je best altijd eens googlen op reviews van het bewuste toestel. De broodbakmachines van Lidl en Aldi scoren normaal altijd goed.
De keuze hangt zoals je aangeeft af van wat je noden zijn en ook van hoeveel je er wil aan spenderen. Het toestel dat wij hebben is van Lidl en kostte 45 euro geloof ik; je kan er wel maar 1 brood in bakken (gewicht kan je zelf kiezen).
De prijs van zo'n toestel varieert van rond de 40 euro (Lidl, Aldi, Blokker,...) tot rond de 200 euro voor een Panasonic. Of die Panasonic die grote meerprijs waard is betwijfel ik.
Voor je een toestel aankoopt kan je best altijd eens googlen op reviews van het bewuste toestel. De broodbakmachines van Lidl en Aldi scoren normaal altijd goed.
zelf brood bakken
@BartVanwijnsberghe: je moet geen meesterkok zijn om zelf brood te bakken met een broodbakmachine. Het enige dat je moet doen is (in deze volgorde):
- boter in de bakvorm aanbrengen (moet zelfs niet netjes uitgesmeerd zijn)
- gist in de bakvorm verkruimelen
- bloem in de bakvorm gieten
- water in de bakvorm gieten (bovenop de bloem dus)
- zout in de bakvorm strooien (helemaal bovenaan, zodat het niet in contact komt met de gist want dan is die kapot...)
Dan het juiste bakprogramma kiezen (afhankelijk van welk brood je wil bakken) en de bakmachine aanzetten; klaar.
Het enige dat je nodig hebt is een keukenweegschaal om de juiste gewichten af te wegen en een maatbeker om de juiste hoeveelheid water af te lezen.
De hoeveelheden die je er moet indoen hangen uiteraard af van het brood dat je wil bakken, nomaal zit er een boekje bij de machine waar de hoeveelheden voor elk ingrediënt instaan.
Belangrijk is ook dat je weet dat er 2 soorten gist bestaan, namelijk gedroogde gist (ook wel instantgist genoemd) en verse gist. Van gedroogde gist heb je minder nodig dan van verse gist (ongeveer de helft), maar ik ben allergisch voor brood op basis van gedroogde gist dus wij gebruiken altijd verse gist (die moet je in de koelkast bewaren). Bakkers gebruiken trouwens ook altijd verse gist.
De bloem kan je bij Colruyt kopen in zakken van 5 kg; goed voor ongeveer 10 broden van 800 gram. Bij Colruyt is de bloem het goedkoopst, zelfs goedkoper dan bij Jumbo in Nederland
- boter in de bakvorm aanbrengen (moet zelfs niet netjes uitgesmeerd zijn)
- gist in de bakvorm verkruimelen
- bloem in de bakvorm gieten
- water in de bakvorm gieten (bovenop de bloem dus)
- zout in de bakvorm strooien (helemaal bovenaan, zodat het niet in contact komt met de gist want dan is die kapot...)
Dan het juiste bakprogramma kiezen (afhankelijk van welk brood je wil bakken) en de bakmachine aanzetten; klaar.
Het enige dat je nodig hebt is een keukenweegschaal om de juiste gewichten af te wegen en een maatbeker om de juiste hoeveelheid water af te lezen.
De hoeveelheden die je er moet indoen hangen uiteraard af van het brood dat je wil bakken, nomaal zit er een boekje bij de machine waar de hoeveelheden voor elk ingrediënt instaan.
Belangrijk is ook dat je weet dat er 2 soorten gist bestaan, namelijk gedroogde gist (ook wel instantgist genoemd) en verse gist. Van gedroogde gist heb je minder nodig dan van verse gist (ongeveer de helft), maar ik ben allergisch voor brood op basis van gedroogde gist dus wij gebruiken altijd verse gist (die moet je in de koelkast bewaren). Bakkers gebruiken trouwens ook altijd verse gist.
De bloem kan je bij Colruyt kopen in zakken van 5 kg; goed voor ongeveer 10 broden van 800 gram. Bij Colruyt is de bloem het goedkoopst, zelfs goedkoper dan bij Jumbo in Nederland

zelf brood bakken
@ Jay
Hoelang duurt het bakken van het brood?
Dank bij voorbaat
Hoelang duurt het bakken van het brood?
Dank bij voorbaat
zelf brood bakken
Een vrraagje: hoe snijden jullie dat zelf gebakken brood? Mijn moeder deed dit ook maar het snijden was altijd een probleem.
zelf brood bakken
Met een broodsnij machine waarschijnlijk?Pierre schreef: Een vrraagje: hoe snijden jullie dat zelf gebakken brood? Mijn moeder deed dit ook maar het snijden was altijd een probleem.
Mijn ma koopt ongesneden brood bij de bakker en heeft thuis zo'n machine staan waarmee ze dan telkens zelf een paar sneden snijdt 's morgens en de rest terug in de zak stopt voor 's avonds.
zelf brood bakken
@rob: een volledige cyclus (kneden, rijzen, bakken, afkoelen) duurt normaal ongeveer 3 uur. Geen paniek naar elektriciteitskosten toe, dit betekent niet dat het toestel 3 uur actief is, er zit immers heel wat tijd bij dat het brood rijst en afkoelt en dan verbruikt het toestel niets; het kneden verbruikt ook quasi geen elektriciteit. Het bakken zelf duurt ongeveer een uur.
Sommige toestellen hebben een stand voor "snelbakken", dan duurt de cyclus ongeveer 2 uur.
De meeste toestellen hebben een timer zodat je het brood 's nachts kan laten bakken (je doet dan gewoon de ingrediënten er 's avonds in).
Sommige toestellen hebben een stand voor "snelbakken", dan duurt de cyclus ongeveer 2 uur.
De meeste toestellen hebben een timer zodat je het brood 's nachts kan laten bakken (je doet dan gewoon de ingrediënten er 's avonds in).
zelf brood bakken
@Pierre: met een snijmachine. Zie bijvoorbeeld:
http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Snijma ... tbbedmTC8k
En anders op grootmoeders wijze met een broodmes, maar dan heb je wel "dikke boterhammen"
http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Snijma ... tbbedmTC8k
En anders op grootmoeders wijze met een broodmes, maar dan heb je wel "dikke boterhammen"

zelf brood bakken
@Jay:
Mijn moeder had ook zo een snijmachine maar dat ging toch niet goed om mooie sneden te snijden, moet wel zeggen dat het meer dan 15 jaar geleden is en dat deze machines nu waarschijnlijk veel beter zullen zijn dan toen.
Mijn moeder had ook zo een snijmachine maar dat ging toch niet goed om mooie sneden te snijden, moet wel zeggen dat het meer dan 15 jaar geleden is en dat deze machines nu waarschijnlijk veel beter zullen zijn dan toen.
zelf brood bakken
@Pierre: wij hebben een snijmachine van Clatronic, gekocht bij Saturn voor ongeveer 60 euro. Zeer goede kwaliteit, gemaakt van inox.
http://www.kieskeurig.be/product/360833 ... 50DFAF.htm
Je kan de dikte van de sneden instellen en de sneden zijn perfekt. Geen verschil met brood dat gesneden is bij de bakker.
http://www.kieskeurig.be/product/360833 ... 50DFAF.htm
Je kan de dikte van de sneden instellen en de sneden zijn perfekt. Geen verschil met brood dat gesneden is bij de bakker.
Laatst gewijzigd door Jay op 3 augustus 2008, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
zelf brood bakken
@Jay: ziet er wel degelijk uit, dat van mijn moeder was in plastiek in die tijd was toen ook allemaal nog vrij duur. Bedankt voor de tip ga er nog eens over denken om er ook mee te beginnen.
zelf brood bakken
@Pierre: let naast de stevigheid (best geen plastiek toestel) ook op de grootte van het snijblad. Bij de Clatronic is dat 19 cm. Een toestel met een snijblad van 15 cm begint al wat krap te worden om deftig brood te snijden.
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
Re: zelf brood bakken
klopt inderdaad perfecte snijkwaliteit, omwille van het mes. Het mes wordt aangedreven door een tandwiel in kunststof. Bij het dagelijks gebruik à rato van 1 brood per dag, gaat je machine 2 jaar mee. Ik ben nooit aan een vervangingstandwiel aangeraakt. Dus uiteindelijk is het toch een dure machine geworden.Jay schreef: @Pierre: wij hebben een snijmachine van Clatronic, gekocht bij Saturn voor ongeveer 60 euro. Zeer goede kwaliteit, gemaakt van inox.
Sindsdien heb ik het mes op een oude snijmachine die je met de hand moet bedienen, dus zonder motor, geplaatst. Machine is een echte oldtimer van voor WOII, en die doet nu opnieuw dienst. Ik vertikte het om opnieuw een nieuwe machine te kopen. Zo bespaar je meteen een paar centen aan elektriciteitskosten per jaar.