Zelf schouw reinigen en pelletkachel reinigen: hoe zit dat met de verzekering?
Zelf schouw reinigen en pelletkachel reinigen: hoe zit dat met de verzekering?
Klopt het dat verzekeringen en attest nodig hebben van het reinigen van de schouw?
Naar wat ik hoorde, als je het zelf doet, of je zoon/dochter, die dan een papiertje moeten schrijven dat ze het gedaan hebben. Dit is ondertussen+-8-9 jaar terug.
Hoe zit dat nu?
En wat is de politiek omtrent pelletkachels? Mogen die ook zelf gereinigd worden?
(Stel je zit in een huurhuis maar bent zelf handig genoeg om dit tot een goed einde te brengen?)
Naar wat ik hoorde, als je het zelf doet, of je zoon/dochter, die dan een papiertje moeten schrijven dat ze het gedaan hebben. Dit is ondertussen+-8-9 jaar terug.
Hoe zit dat nu?
En wat is de politiek omtrent pelletkachels? Mogen die ook zelf gereinigd worden?
(Stel je zit in een huurhuis maar bent zelf handig genoeg om dit tot een goed einde te brengen?)
Re: Zelf schouw reinigen en pelletkachel reinigen: hoe zit dat met de verzekering?
Ik speel op zeker en laat elke 2 jaar een firma komen. Kost 150 euro voor reinigen van de schoorsteen en proper maken van de finoven. Het attest kan altijd in vlammen opgaan maar dan heb ik nog mijn overschrijving achter de hand mocht de verzekering moeilijk doen. 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Zelf schouw reinigen en pelletkachel reinigen: hoe zit dat met de verzekering?
kan je geen brandkoffer kopen, om dat attest in te bewaren ? (en andere 'belangrijke' dokumenten ?)pukkie007 schreef: ↑22 september 2019, 21:56 Ik speel op zeker en laat elke 2 jaar een firma komen. Kost 150 euro voor reinigen van de schoorsteen en proper maken van de finoven. Het attest kan altijd in vlammen opgaan maar dan heb ik nog mijn overschrijving achter de hand mocht de verzekering moeilijk doen.![]()
of een scan van het attest maken en in de cloud bewaren ?
eeen overschrijving is nog maar een begin van een bewijs
Voor gasketels is het in vlaanderen niet wettelijk verplicht, maar wel aanbevolen.
Enkel als er een oorzakelijk verband is, zou de verzekering moeilijk kunnen doen, maar gezien niet wettelijk verplicht,is dit dan buiten de kwestie, tenzij dit in Uw brandpolis als verplichtend werd gesteld.
Enkel als er een oorzakelijk verband is, zou de verzekering moeilijk kunnen doen, maar gezien niet wettelijk verplicht,is dit dan buiten de kwestie, tenzij dit in Uw brandpolis als verplichtend werd gesteld.
Moet je al een serieuze brandkoffer hebben. Diegene die je gewoon kan kopen voldoen niet tegen brand. Meestal maar 30 minuten ofzo. De duurdere zijn hermitsch ,komt geen zuurstof in, en zijn langer brandwerend.paul schreef: ↑22 september 2019, 22:03kan je geen brandkoffer kopen, om dat attest in te bewaren ? (en andere 'belangrijke' dokumenten ?)pukkie007 schreef: ↑22 september 2019, 21:56 Ik speel op zeker en laat elke 2 jaar een firma komen. Kost 150 euro voor reinigen van de schoorsteen en proper maken van de finoven. Het attest kan altijd in vlammen opgaan maar dan heb ik nog mijn overschrijving achter de hand mocht de verzekering moeilijk doen.![]()
Laatst gewijzigd door ludo op 22 september 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben ik volledig mee akkoord
een brandkoffer dus
er bestaan in brandkoffers bepaalde klassen ( met getallen ) die soms een verzekering eist, om verzekerd te zijn tegen de inhoud van die koffer ( meestal tegen diefstal, maar ook tegen brand )
een brandkoffer dus
er bestaan in brandkoffers bepaalde klassen ( met getallen ) die soms een verzekering eist, om verzekerd te zijn tegen de inhoud van die koffer ( meestal tegen diefstal, maar ook tegen brand )
Idd een begin: datum, geldbedrag, firma en factuurnummer. Dan nog een kopie vragen bij die firma en klaar is Kees. ( Als hij niet failliet is natuurlijk ...)paul schreef: ↑22 september 2019, 22:03kan je geen brandkoffer kopen, om dat attest in te bewaren ? (en andere 'belangrijke' dokumenten ?)pukkie007 schreef: ↑22 september 2019, 21:56 Ik speel op zeker en laat elke 2 jaar een firma komen. Kost 150 euro voor reinigen van de schoorsteen en proper maken van de finoven. Het attest kan altijd in vlammen opgaan maar dan heb ik nog mijn overschrijving achter de hand mocht de verzekering moeilijk doen.![]()
" Als hij niet failliet is natuurlijk"
inderdaad er kunnen nog andere redenen zijn, of als hun boekhouding is , zoals die van een bollenwinkel, als ze niks terugvinden - voor de belastingen of zo
inderdaad er kunnen nog andere redenen zijn, of als hun boekhouding is , zoals die van een bollenwinkel, als ze niks terugvinden - voor de belastingen of zo
Mijn schouw laat ik reinigen voor het attest. Mijn pelletkachel reinig ik zelf. Ik heb 1 keer een firma laten komen om die pelletkachel te reinigen. Nog geen uur werk, 100 euro en daar gaven ze geen attest van. Als je op een appartement woont heb je een goeie stofzuiger nodig, liefst nog met een aszuiger. Indien je het ding kan loskoppelen van de buis en naar buiten kan rijden, liefst op een karretje want dat weegt vlotjes 150 kg, dan heb je genoeg aan een gewone stofzuiger en een compressor. Toevallig heb ik de mijne vandaag uitgeblazen.
"100 euro en daar gaven ze geen attest van"
officieel kan men dan niet bewijzen dat ze gekuist is
officieel kan men dan niet bewijzen dat ze gekuist is
Het kuisen van een pelletkachel is niet verplicht, dus hoef je ook geen attest te hebben.
https://www.haarden-kachels.be/pelletkachel/onderhoud/
De reiniging van de schouw is enkel verplicht als die is aangesloten op een cv installatie. Dus schouwen van een losstaande pelletkachel laten reinigen is niet verplicht maar wel aan te raden
https://www.vlaanderen.be/schoorsteen-reinigen
De reiniging van de schouw is enkel verplicht als die is aangesloten op een cv installatie. Dus schouwen van een losstaande pelletkachel laten reinigen is niet verplicht maar wel aan te raden
Dat is inderdaad interessant. Bedankt!anonymous schreef: ↑22 september 2019, 22:41 Het kuisen van een pelletkachel is niet verplicht, dus hoef je ook geen attest te hebben.
Wat opvalt ivm "gevaargehalte" van het afval: de ene keer is het niet zo erg als de andere keer?!

Roet dat door de werkzaamheden van de installateur of de schouwveger uit de ketel en de schoorsteen wordt verwijderd, wordt beschouwd als een gevaarlijke bedrijfsafvalstof. De installateur of schoorsteenveger mag dit niet bij u thuis achterlaten. Hij moet het meenemen en er zelf voor zorgen dat het op een milieuverantwoorde en wettelijke wijze wordt verwerkt.
Als u zelf instaat voor de reiniging van uw ketel en schouw dan wordt het roet niet beschouwd als een bedrijfsafvalstof. In dat geval is het een huishoudelijke afvalstof die u zelf naar het gemeentelijk containerpark brengt. Controleer best vooraf of uw containerpark roetafval accepteert. Is dat niet het geval, dan doet u het in de zak met restafval. Roetafval hoort zeker niet thuis in de tuin of in de compostbak. Wees voorzichtig en zorg dat u zeker geen roet inademt.

https://www.ovam.be/afval-materialen/sp ... lopen/roet
Gelezen in een interview met energie-expert Philippe Mercier:
Maar hoe dan ook: deze verzekeringen moeten een oorzakelijk verband kunnen bewijzen.-Meestal kan u zélf uw schouw vegen, maar lees uw verzekeringscontract grondig na.
-Sommige verzekeringen eisen een attest van een schoorsteenveger in geval van brand.
-Wettelijk is het enkel verplicht om de schouw van verwarmingsinstallaties met een ketel jaarlijks te kuisen.
Hier staat het duidelijk: https://www.vlaanderen.be/schoorsteen-reinigenludo schreef: ↑22 september 2019, 22:04 Voor gasketels is het in vlaanderen niet wettelijk verplicht, maar wel aanbevolen.
Schoorsteen die is aangesloten op cv-installatie
U bent verplicht om uw schoorsteen te laten reinigen als die is aangesloten op een centraal stooktoestel type B.
Een centraal stooktoestel type B is een open stooktoestel, bestemd om te worden aangesloten op een schoorsteen of rookgasafvoerkanaal, waarbij de verbrandingslucht ontnomen wordt uit het stooklokaal.
Deze reinigingsverplichting geldt alleen als de schoorsteen aangesloten is op een centraal stooktoestel (centrale verwarmingsinstallatie)
op vaste brandstof: hout, pellets, steenkool (het vermogen heeft geen belang)
op gas of stookolie met een vermogen vanaf 20 kilowatt (kW). Het vermogen staat op het kenplaatje van uw ketel. Voor een centraal stooktoestel met een vermogen van minder dan 20 kW is onderhoud niet verplicht. Het wordt wel aangeraden.
De reiniging van de schoorsteen is een onderdeel van het verplichte onderhoud van de centrale-verwarmingsinstallatie (cv).
Voor een cv op stookolie of vaste brandstof moet dat onderhoud jaarlijks.
Voor een cv op gas moet dat onderhoud 2-jaarlijks.
De reiniging van de schoorsteen kan uitgevoerd worden door:
de erkende technicus, die daarna ook het onderhoud van de cv-ketel doet (op de website van het Departement Omgeving kunt u de overzichtlijst van de 'technici gasvormige brandstof' of 'technici vloeibare brandstof' opzoeken en downloaden)
of door een schoorsteenveger. Een schoorsteenveger mag alleen de schoorsteen reinigen. Dat moet gebeuren vóór het onderhoud van de ketel. U krijgt van de schoorsteenveger dan een reinigingsattest, dat u kunt voorleggen aan de erkende technicus die het onderhoud van de cv-ketel doet.
Bent u huurder? Volgens de huurwet is de huurder verantwoordelijk voor alles wat met onderhoud te maken heeft, dus ook voor het laten reinigen van de schoorsteen. Als er gebreken aan de schoorsteen zijn of als er grotere herstellingen nodig zijn, dan is de eigenaar verantwoordelijk.
Is enkel van toepassing als je meer dan 20 KW. vermogen hebt.
Hier staat het duidelijk: https://www.vlaanderen.be/schoorsteen-reinigen
Hier staat het duidelijk: https://www.vlaanderen.be/schoorsteen-reinigen