Zo veel mogelijk lenen?
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Zo veel mogelijk lenen?
Nee dat is niet noodzakelijk "zwaar speculeren".huisjetuintjefiets schreef: ↑21 maart 2022, 13:39 Lenen als je het cash kunt betalen, is dat niet zwaar speculeren? Je leent dan eigenlijk geld om daarmee te beleggen. Je hoopt dat de beurs niet crasht. Je belegt dus niet met geld dat je op overschot hebt, je belegt met geld dat je niet hebt.
Een lening dient om vandaag iets te doen met geld waarover je pas in de toekomst zal beschikken.
Wat je met dat geleend geld doet, is nog iets anders en diezelfde vraag kan gesteld worden over wat je doet met niet-geleend geld.
Het verschil is dat bij lenen het erop aan komt om "relatief zeker" te zijn dat je altijd de lening zal kunnen terugbetalen.
huisjetuintjefiets schreef: ↑20 maart 2022, 12:39Mijn simulatie bij Keytrade levert dit op:
Totaal ontleend bedrag (aankoop 400.000 zonder kosten)
€ 250 000
Tijdsduur van het krediet
20 jaar
Rentevoet (vast)
1,98 %
JKP
2,18 %
Maandelijkse terugbetaling
€ 1260,24 / maand
Ik schrik wel van de hoogte van de rentevoet. Zijn de rentevoeten zoveel gestegen?
Helaas wel . Keytrade vind ik wel vd duurste, doe eens een simulatie op de KBC site!
Hello-bank en www.defa.be bieden momenteel lagere intrestvoeten dan keytrade
-
- Verbannen Gebruiker
Bedankt
Ik heb gekeken bij defa voor mijn geval (400.000 aankoop, 250.000 lenen, dus minder dan 75% quotiteit), 20 jaar vast.
Rentevoet is 1,91% dus bijna zelfde als Keytrade.
De lagere rentevoeten hebben verplichting tot SSV, brandverzekering, ... dus zijn geen vergelijking voor Keytrade.
Bedankt
Mijn simulatie bij KBC is 1,97% indien geen SSV, brandverzekering, ....
Dus nagenoeg hetzelfde als Keytrade.
KBC kan lager indien ook SSV, brandverzekering, ...
Maar ik wil geen SSV. Ik ben enige koper, dus SSV heeft geen zin.
Brandverzekering wil ik nemen bij de goedkoopste brandverzekering.
Hello-bank is inderdaad goedkoper.
1,78% in mijn geval. Simulatie gedaan zoals hierboven.
1,78% is korting 0,20% inbegrepen omdat mijn quotiteit laag is.
Rentevoet kan nog lager met SSV, brandverzekering, loonsom. 0,3% korting bij alle 3.
SSV heb ik niet nodig en wil ik niet (enige koper).2 andere zou ik eventueel wel doen als brandverzekering niet veel duurder is dan elders (zodat 0,1% korting niet duurder uitkomt door duurdere brandverzekering)
Zopas nieuwe simulatie gedaan bij Keytrade.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 maart 2022, 12:39Mijn simulatie bij Keytrade levert dit op:
Totaal ontleend bedrag (aankoop 400.000 zonder kosten)
€ 250 000
Tijdsduur van het krediet
20 jaar
Rentevoet (vast)
1,98 %
JKP
2,18 %
Maandelijkse terugbetaling
€ 1260,24 / maand
Ik schrik wel van de hoogte van de rentevoet. Zijn de rentevoeten zoveel gestegen?
Is nu 1,91%.
Is nu weer de goedkoopste.
Rentevoeten schommelen per dag blijkbaar.
Of misschien hebben ze via cookies gezien dat ik teruggekomen ben en geven ze extra korting
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 22 maart 2022, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen schuldsaldo verzekering, dat is het stukje onderhandelen.
Ik wilde die ook niet bij de aankoop van mijn eerste woning. ING was de eerste die aanbood om die te schrappen en met dit voorstel heb ik Keytrade kunnen overhalen om die te schrappen.
Hoewel je bij Keytrade niet echt kan "onderhandelen" over hun rente, kan je wel met hen praten. Vraag een gesprek aan met een van hun experten en vraag hen of het mogelijk is.
Praat je met pakweg KBC, vraag het hen ook. Gooi eventueel een alternatief in de mix (namelijk pensioensparen dat je bij hen kan doen).
Rentevoeten wijzigen typisch om de 2 à 3 weken dus niet zo ongewoon dat je net nu een andere rente ziet. Door alles wat er gaande is, is er ook wat aan het wijzigen op de markt die invloed hebben op lange termijn rentes.
Ik wilde die ook niet bij de aankoop van mijn eerste woning. ING was de eerste die aanbood om die te schrappen en met dit voorstel heb ik Keytrade kunnen overhalen om die te schrappen.
Hoewel je bij Keytrade niet echt kan "onderhandelen" over hun rente, kan je wel met hen praten. Vraag een gesprek aan met een van hun experten en vraag hen of het mogelijk is.
Praat je met pakweg KBC, vraag het hen ook. Gooi eventueel een alternatief in de mix (namelijk pensioensparen dat je bij hen kan doen).
Rentevoeten wijzigen typisch om de 2 à 3 weken dus niet zo ongewoon dat je net nu een andere rente ziet. Door alles wat er gaande is, is er ook wat aan het wijzigen op de markt die invloed hebben op lange termijn rentes.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik wil geen schuldsaldoverzekering. Dat is niet onderhandelbaar
Ik wil dus hun beste rentevoet zonder SSV. Als ze dit niet kunnen geven: jammer.
KBC, HelloBank, BNPPF, Keytrade doen het in elk wel, zonder SSV.
De hogere rentevoet neem ik erbij.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 22 maart 2022, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mag je eigenlijk verschillende filialen van dezelfde bank raadplegen voor een voorstel van hypotheek?
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is jouw goed recht. De meeste filialen zijn de dag van vandaag zelfstandigen. De ene kant al beter dan de andere verkopen aan de hoofdzetel dat je een bepaalde korting moet krijgen. En elke filiaalhouder kan beslissen om een groter deel van zijn persoonlijke commissie te laten vallen om je een betere rentevoet te geven.
De bank zelf zal niet tevreden zijn met deze "interne concurrentie" maar ze hebben zelf gekozen om hun kantoordirecteurs te vervangen door zelfstandigen. En die zelfstandigen zijn .... zelfstandigen. Kijken dus enkel naar de business die ze doen. Moeten weliswaar hun lange termijn relatie met de bank verzorgen en kunnen dus niet te gek doen.
De bank zelf zal niet tevreden zijn met deze "interne concurrentie" maar ze hebben zelf gekozen om hun kantoordirecteurs te vervangen door zelfstandigen. En die zelfstandigen zijn .... zelfstandigen. Kijken dus enkel naar de business die ze doen. Moeten weliswaar hun lange termijn relatie met de bank verzorgen en kunnen dus niet te gek doen.
Alles kan en alles mag, maar of het een goed gebruik is van je tijd is een andere zaak.
Banken werken uiteraard met zelfstandige kantoren en sommige zullen misschien de net iets betere deal kunnen geven. Ik vrees echter dat de marge relatief klein is.
Een kantoor van een bank bijvoorbeeld zal bijvoorbeeld wat extra voordeel kunnen geven op de administratieve kosten dan een ander kantoor. De rentes daarentegen, ik geloof dat die voor kantoor A of kantoor B quasi hetzelfde zijn en vanuit de bank komen.
Waar je volgens mij meer uit kunt halen is een kantoor dat verzekeringen heeft van verschillende verzekeraars. Stel dat je gaat naar kantoor A dat enkel samenwerkt met een bank, kantoor B dat ook samenwerkt met die bank voor de lening maar samenwerkt met iemand anders voor de verzekering kan misschien een betere deal geven op de verzekeringen.
De vraag is natuurlijk, hoeveel tijd wil je eraan spenderen. Ik zou eerder de prioriteit leggen om de bank merken onderling af te gaan (en dat zal al veel tijd kosten) ipv te gaan zien binnen het kantoornet van een bank zelf.
Althans, mijn gevoel
Je zal ook wel snel merken dat het aanbod tussen banken moeilijk wordt om te vergelijken. Betere rente maar duurdere verzekering met misschien wat meer dekking tov hogere rente maar vrijheid voor je verzekering. Tja, hoe vergelijk je zoiets? Waar hecht jij het meeste waarde aan? Misschien wil je echt niet naar een "Ethias" omdat die amper kantoren hebben en afstandelijk overkomen? Dan is de meerprijs van een makelaar het voor jou wel waard.
Banken werken uiteraard met zelfstandige kantoren en sommige zullen misschien de net iets betere deal kunnen geven. Ik vrees echter dat de marge relatief klein is.
Een kantoor van een bank bijvoorbeeld zal bijvoorbeeld wat extra voordeel kunnen geven op de administratieve kosten dan een ander kantoor. De rentes daarentegen, ik geloof dat die voor kantoor A of kantoor B quasi hetzelfde zijn en vanuit de bank komen.
Waar je volgens mij meer uit kunt halen is een kantoor dat verzekeringen heeft van verschillende verzekeraars. Stel dat je gaat naar kantoor A dat enkel samenwerkt met een bank, kantoor B dat ook samenwerkt met die bank voor de lening maar samenwerkt met iemand anders voor de verzekering kan misschien een betere deal geven op de verzekeringen.
De vraag is natuurlijk, hoeveel tijd wil je eraan spenderen. Ik zou eerder de prioriteit leggen om de bank merken onderling af te gaan (en dat zal al veel tijd kosten) ipv te gaan zien binnen het kantoornet van een bank zelf.
Althans, mijn gevoel
Je zal ook wel snel merken dat het aanbod tussen banken moeilijk wordt om te vergelijken. Betere rente maar duurdere verzekering met misschien wat meer dekking tov hogere rente maar vrijheid voor je verzekering. Tja, hoe vergelijk je zoiets? Waar hecht jij het meeste waarde aan? Misschien wil je echt niet naar een "Ethias" omdat die amper kantoren hebben en afstandelijk overkomen? Dan is de meerprijs van een makelaar het voor jou wel waard.
Heb je al bevestiging dat het zonder SSV kan, want het is niet omdat je het online bij een simulatie uitvinkt dat het ook kan.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 maart 2022, 13:06Ik wil geen schuldsaldoverzekering. Dat is niet onderhandelbaar
Ik wil dus hun beste rentevoet zonder SSV. Als ze dit niet kunnen geven: jammer.
KBC, HelloBank, BNPPF, Keytrade doen het in elk wel, zonder SSV.
De hogere rentevoet neem ik erbij.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij Keytrade kan het, en aangezien ze de goedkoopste zijn, ga ik geen tijd verliezen door aan andere banken te zeggen dat ik geen SSV wil
Ik heb gekozen voor Keytrade op basis van deze simulatie. Ik bespaar ook veel kosten: geen schatting, geen dossier, de helft op mandaat.
De keuze was snel gemaakt
Personaliseer uw krediet
Duur van het krediet 20 jaar
Te ontlenen bedrag € 250 000
Rentevoet (vast) 1,91 %
Maandelijkse terugbetaling 1252,14 €
JKP 2,11 %
Totaal bedrag terug te betalen: 300 513,60€
Uw overzicht:
Aankoopprijs € 400 000
Kosten van de werken € 0
Projectgerelateerde kosten € 58 380
Totale kostprijs van het project € 458 380
Uw voordelen
Aantrekkelijke verzekeringstarieven bij onze partners
Merk op dat u volledig vrij bent in de keuze van uw verzekeraar.
Geen dossierkosten
U bespaart gemiddeld € 500 *
Verminderde registratierechten
Omdat Keytrade Bank bereid is om uw project te financieren op basis van € 125 000 hypotheek en € 125 000 mandaat, spaart u ongeveer € 649,86 uit
Geen schatting nodig
U bespaart gemiddeld € 250 *
Grappig dat mensen altijd happig zijn om mee te gaan in het mandaat verhaal.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 maart 2022, 08:46Bij Keytrade kan het, en aangezien ze de goedkoopste zijn, ga ik geen tijd verliezen door aan andere banken te zeggen dat ik geen SSV wil
Ik heb gekozen voor Keytrade op basis van deze simulatie. Ik bespaar ook veel kosten: geen schatting, geen dossier, de helft op mandaat.
De keuze was snel gemaakt
Personaliseer uw krediet
Duur van het krediet 20 jaar
Te ontlenen bedrag € 250 000
Rentevoet (vast) 1,91 %
Maandelijkse terugbetaling 1252,14 €
JKP 2,11 %
Totaal bedrag terug te betalen: 300 513,60€
Uw overzicht:
Aankoopprijs € 400 000
Kosten van de werken € 0
Projectgerelateerde kosten € 58 380
Totale kostprijs van het project € 458 380
Uw voordelen
Aantrekkelijke verzekeringstarieven bij onze partners
Merk op dat u volledig vrij bent in de keuze van uw verzekeraar.
Geen dossierkosten
U bespaart gemiddeld € 500 *
Verminderde registratierechten
Omdat Keytrade Bank bereid is om uw project te financieren op basis van € 125 000 hypotheek en € 125 000 mandaat, spaart u ongeveer € 649,86 uit
Geen schatting nodig
U bespaart gemiddeld € 250 *
1/ mandaat geldt niet alleen op het huidige pand, maar ook op alle toekomstige panden (die je zelfs vandaag niet bezit!)
2/ voor 649 euro op zo'n project? :/
3/ Op elk ogenblik kunnen ze dit mandaat omzetten naar een hypotheek, zonder enige waarschuwing!
-
- Verbannen Gebruiker
Natuurlijk kunnen ze dat op elk moment. Begrijp je wel wat het is en waarvoor het dient? Het is een zekerheid voor de bank en de bank doet geen cadeaus als ze zelf risico's lopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zinloze kosten vermijden heeft wellicht wel zin.
De vraag is of je hiermee echt kosten uitspaart, of dat men dit compenseert met hogere intrestvoet.
Dat is de eerste keer dat ik dit hoor.
Ik neem aan dat dat afhangt van de details van het mandaat ?
Inderdaad.
Mij lijken andere parameter veel belangrijker. Om te beginnen welk project en de prijs die je ervoor betaalt.
Ja, dat is normaal natuurlijk.
Ik denk wel dat ze je eerst zullen contacteren om de zaak in orde te brengen.
Als ze het mandaat effectief gebruiken, dan ga ik er vanuit dat er ook kosten bij komen kijken die je zal moeten betalen.
Verschillende banken geven ook voorstellen met een variabele rentevoet. Is dit gunstig in deze periode? Mijn gevoel is om best een zo scherp mogelijk vaste rentevoet vastleggen.