zonnepanelen huren of zelfs gratis ?
zonnepanelen huren of zelfs gratis ?
Ik heb momenteel niet de fondsen om zonnepanelen te laten leggen.
Wat tegenwoordig echter wel mogelijk is :
1) gratis laten leggen en dan afbetalen met een korting op de stroom die ze genereren (bv EnergyVision), de panelen worden nooit je eigendom
2) huurkoop en na 10 jaar huren zijn ze pas je eigendom, de gegenereerde stroom is vanaf dag 1 voor jou
Heeft er iemand ervaring mee,
kan dit interessant zijn ?
1) gratis laten leggen en dan afbetalen met een korting op de stroom die ze genereren (bv EnergyVision), de panelen worden nooit je eigendom
2) huurkoop en na 10 jaar huren zijn ze pas je eigendom, de gegenereerde stroom is vanaf dag 1 voor jou
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: zonnepanelen huren of zelfs gratis ?
1) groene lening en kopen. Huren zou ik niet doen.
2) zelf doen als je handig bent. Eerst een kleine installatie met micro omvormer(s).
Succes!
2) zelf doen als je handig bent. Eerst een kleine installatie met micro omvormer(s).
Succes!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Iets, het is gelijk wat, voor heel lange tijd huren is altijd duurder dan het ineens aankopen.
10 jaar geleden had ik de berekening gemaakt met een afbetaling op 10 jaar en mijn berekening klopte als een bus, het was win/win.Ahrand schreef: ↑28 januari 2023, 11:53 Ik heb momenteel niet de fondsen om zonnepanelen te laten leggen.
Ik betaalde 10 jaar evenveel per maand aan PV installatie als ik toen maandelijks aan stroom gaf.
Natuurlijk zat in die berekening nog GSC en aftrek hypothecaire aftrek.
Maar,...
U kan nu nog altijd een zelfde situatie creëren.
Stel u verbruikt 3000 kwh aan stroom en legt 9000 wP op uw dak dan ben je elektrisch energie neutraal.
1500kwh verbruikt u rechtstreeks en 1500 kwh koopt u aan maar injecteert 8500kwh op net waarvan u een terugleveringsvergoeding krijgt.
Die wordt intern op uw eindfactuur afgetrokken.
Geef die gegevens maar eens in op VregTest.
Besluit ofwel u betaal jaarlijks 3000kwh aan stroom ofwel betaal je op 10 jaar uw installatie en betaal je niets aan stroom.
Ik heb al een digitale meter, is teruggave op het net dan nog wel interessant?
Ik zou ook een EV als salariswagen kunnen kiezen en werk veel van thuis. Is het realistisch om die overdag op te laden en 's avonds terug te belasten voor electrisch verbruik in huis?
Ik zou ook een EV als salariswagen kunnen kiezen en werk veel van thuis. Is het realistisch om die overdag op te laden en 's avonds terug te belasten voor electrisch verbruik in huis?
https://www.vlaanderen.be/een-elektrisc ... isbatterij
Heb er zelf (nog) geen ervaring mee maar ik zou niet twijfelen, al zeker niet mocht ik nog jong zijn. Teruggave, daar zou ik niet te veel op rekenen in de toekomst maar ook dan kan het interessant zijn.
Heb er zelf (nog) geen ervaring mee maar ik zou niet twijfelen, al zeker niet mocht ik nog jong zijn. Teruggave, daar zou ik niet te veel op rekenen in de toekomst maar ook dan kan het interessant zijn.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Inhoudelijk klopt het wel dat het in de huidige stand van zaken van de wetgeving terzake interessanter is om een voldoende grote PV-installatie te plaatsen maar toch enkele aandachtspunten:odbc schreef: ↑29 januari 2023, 13:03 10 jaar geleden had ik de berekening gemaakt met een afbetaling op 10 jaar en mijn berekening klopte als een bus, het was win/win.
Ik betaalde 10 jaar evenveel per maand aan PV installatie als ik toen maandelijks aan stroom gaf.
Natuurlijk zat in die berekening nog GSC en aftrek hypothecaire aftrek.
Maar,...
U kan nu nog altijd een zelfde situatie creëren.
Stel u verbruikt 3000 kwh aan stroom en legt 9000 wP op uw dak dan ben je elektrisch energie neutraal.
1500kwh verbruikt u rechtstreeks en 1500 kwh koopt u aan maar injecteert 8500kwh op net waarvan u een terugleveringsvergoeding krijgt.
Die wordt intern op uw eindfactuur afgetrokken.
Geef die gegevens maar eens in op VregTest.
Besluit ofwel u betaal jaarlijks 3000kwh aan stroom ofwel betaal je op 10 jaar uw installatie en betaal je niets aan stroom.
- blijf zeker onder de 10k Wp want vanaf 10k Wp geldt een totaal andere regelgeving (voor grote installaties).
- je hebt een groot dakoppervlak nodig (ik las ergens dat iemand 28 panelen nodig had voor een installatie van iets minder dan 10k Wp ).
- vergeet ook het financiële kostenplaatje niet van zo'n installatie, zeker niet als je rekent op het "terugverdieneffect" (zie ook bij punt 4): je kostprijs of investering staat immers vast, je opbrengst niet ...
- de overheid is nogal een onbetrouwbare partner: de huidige, gunstige regeling voor "middelgrote" installaties (groter dan voor eigen verbruik maar nog onder de 10k Wp) kan morgen veranderen en plots een ongunstige regeling worden. Ik zou er niet van verschieten dat als men vaststelt dat er teveel wordt geïnjecteerd op het netwerk dat men op die injectie ook nog een bepaalde extra-vergoeding of kostprijs gaat aanrekenen.
Vooral het laatste aandachtspunt, de onbetrouwbare overheid als partner, vind ik een grote risicofactor ...
- koningduurzaam
- Newbie
- Contacteer:
Beste Ahrand,
Bedankt voor je vraag over het huren of zelfs gratis laten leggen van zonnepanelen. Het is begrijpelijk dat je momenteel niet de fondsen hebt om zonnepanelen te laten leggen. Gelukkig zijn er wel alternatieven beschikbaar, zoals het gratis laten leggen en afbetalen met een korting op de stroom die ze genereren of het huren van zonnepanelen en na 10 jaar huren pas je eigendom worden.
Het is belangrijk om bij het maken van een keuze tussen het huren of kopen van zonnepanelen de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Bij het huren van zonnepanelen heb je geen initiële investering nodig en ben je verzekerd van onderhoud en eventuele reparaties. Echter, aan het einde van de huurperiode zijn de zonnepanelen niet van jou en is het mogelijk dat je niet de volledige opbrengst van de panelen ontvangt.
Bij het zelf aanschaffen van zonnepanelen heb je een initiële investering nodig, maar na verloop van tijd zijn de zonnepanelen volledig van jou en zal je meer profiteren van de opbrengst. Bovendien zijn er tegenwoordig groene leningen beschikbaar waarmee je de aanschaf van zonnepanelen kunt financieren tegen een lage rente. Daarnaast zijn er ook diverse subsidieregelingen beschikbaar die de aanschaf van zonnepanelen kunnen ondersteunen.
--KNIP-- ik wil je graag wijzen op het belang van het vinden van een betrouwbare installateur. --KNIP-- Bovendien is het belangrijk om te investeren in kwalitatieve zonnepanelen en om de installatie goed te laten uitvoeren om zo het maximale rendement te behalen.
Ik hoop dat dit je helpt bij het maken van een weloverwogen keuze.
Bedankt voor je vraag over het huren of zelfs gratis laten leggen van zonnepanelen. Het is begrijpelijk dat je momenteel niet de fondsen hebt om zonnepanelen te laten leggen. Gelukkig zijn er wel alternatieven beschikbaar, zoals het gratis laten leggen en afbetalen met een korting op de stroom die ze genereren of het huren van zonnepanelen en na 10 jaar huren pas je eigendom worden.
Het is belangrijk om bij het maken van een keuze tussen het huren of kopen van zonnepanelen de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Bij het huren van zonnepanelen heb je geen initiële investering nodig en ben je verzekerd van onderhoud en eventuele reparaties. Echter, aan het einde van de huurperiode zijn de zonnepanelen niet van jou en is het mogelijk dat je niet de volledige opbrengst van de panelen ontvangt.
Bij het zelf aanschaffen van zonnepanelen heb je een initiële investering nodig, maar na verloop van tijd zijn de zonnepanelen volledig van jou en zal je meer profiteren van de opbrengst. Bovendien zijn er tegenwoordig groene leningen beschikbaar waarmee je de aanschaf van zonnepanelen kunt financieren tegen een lage rente. Daarnaast zijn er ook diverse subsidieregelingen beschikbaar die de aanschaf van zonnepanelen kunnen ondersteunen.
--KNIP-- ik wil je graag wijzen op het belang van het vinden van een betrouwbare installateur. --KNIP-- Bovendien is het belangrijk om te investeren in kwalitatieve zonnepanelen en om de installatie goed te laten uitvoeren om zo het maximale rendement te behalen.
Ik hoop dat dit je helpt bij het maken van een weloverwogen keuze.
Laat de zon voor uw werken