Zonnepanelen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
Situatie hier is dat er quasi elke dag wel iemand thuis is door te telewerken.
We kunnen redelijk veel van ons verbruik optimaliseren om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te consumeren. Wasmachine, droogkast, afwasmachine en koken doen we meestal overdag. Keukenboiler doen we net zoals Piepenolleken met een simpele tijdsklok, rond 14u30 trekt die een kwartier lang 2.5kW en dan gaat hem weer uit.
Vanaf er genoeg zonnestroom is gaat de airco aan. Gratis (op het verlies van wat injectietarief na).
Met 5kWp aan zonnepanelen moet ik op zonnige weken zoals we deze maand al gehad hebben tussen 7u 's morgens en 20u 's avonds heel weinig van het net halen. Bijkomend voordeel van optimaliseren van verbruik is dat capaciteitstarief laag is want je hebt lagere pieken.
M.i. is de kans groot dat we binnen enkele jaren evolueren naar dynamische elektriciteitstarieven met injectietarieven die mogelijks ook voor consumenten negatief zullen zijn. Als je niets doet zal je dan moeten betalen. Maar daar valt ook wel een mouw aan te passen door batterij, meer zelfconsumptie (extra airco bv) of injectie op die momenten uit te schakelen. Tegen dan staat er vermoedelijk al een EV op de oprit waar genoeg zonnestroom in te pompen valt.
We kunnen redelijk veel van ons verbruik optimaliseren om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te consumeren. Wasmachine, droogkast, afwasmachine en koken doen we meestal overdag. Keukenboiler doen we net zoals Piepenolleken met een simpele tijdsklok, rond 14u30 trekt die een kwartier lang 2.5kW en dan gaat hem weer uit.
Vanaf er genoeg zonnestroom is gaat de airco aan. Gratis (op het verlies van wat injectietarief na).
Met 5kWp aan zonnepanelen moet ik op zonnige weken zoals we deze maand al gehad hebben tussen 7u 's morgens en 20u 's avonds heel weinig van het net halen. Bijkomend voordeel van optimaliseren van verbruik is dat capaciteitstarief laag is want je hebt lagere pieken.
M.i. is de kans groot dat we binnen enkele jaren evolueren naar dynamische elektriciteitstarieven met injectietarieven die mogelijks ook voor consumenten negatief zullen zijn. Als je niets doet zal je dan moeten betalen. Maar daar valt ook wel een mouw aan te passen door batterij, meer zelfconsumptie (extra airco bv) of injectie op die momenten uit te schakelen. Tegen dan staat er vermoedelijk al een EV op de oprit waar genoeg zonnestroom in te pompen valt.
Eens wat berekeningen zitten maken.
Het afgelopen jaar heb ik 2037kWh van het net gehaald. De zonnepanelen hebben 4756kWh geproduceerd en ik heb 2879kWh injectie.
48% van het elektriciteitsverbruik werd gedekt door de zonnepanelen.
Het afgelopen jaar heb ik 2037kWh van het net gehaald. De zonnepanelen hebben 4756kWh geproduceerd en ik heb 2879kWh injectie.
48% van het elektriciteitsverbruik werd gedekt door de zonnepanelen.
Nee, niet dat ik weet. Momenteel monitor ik het niet volledig (moet ik nog installeren). Heb je de spanning al eens nagezien?Piepenolleken schreef: ↑17 juni 2023, 12:06 Heeft iemand hier last gehad, de laatste dagen, van omvormers die uitvallen ?
Hoe vaak en hoe lang ?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ja, maar ik vertrouw die gegevens niet of kan ze moeilijk als waarheid aannemen.
Vanavond keek ik het na en toen stond de omvormer nog in dienst en gaf die 280V op.
Ik heb een beetje moeite om de codes te ontcijferen en te zien wat ze daarmee precies beschreven.
Dat zal imho zeker niet de netspanning zijn.
Naar wat ik opgezocht heb mag die 253 volt max zijn en dan zou de omvormer zichzelf al uitschakelen..
Misschien schakelt die ene omvormer uit doordat hij binnenin te warm wordt.
Toen ik het nakeek op een moment dat ze productief waren stonden ze op 38.5 graden C ongeveer.
Vanavond keek ik het na en toen stond de omvormer nog in dienst en gaf die 280V op.
Ik heb een beetje moeite om de codes te ontcijferen en te zien wat ze daarmee precies beschreven.
Naar wat ik opgezocht heb mag die 253 volt max zijn en dan zou de omvormer zichzelf al uitschakelen..
Toen ik het nakeek op een moment dat ze productief waren stonden ze op 38.5 graden C ongeveer.
280v?!Piepenolleken schreef: ↑17 juni 2023, 22:30 Ja, maar ik vertrouw die gegevens niet of kan ze moeilijk als waarheid aannemen.
Inderdaad, 253 is de maximum spanning, daarboven moet de omvormer los van het net.
Is de netspanning bijvoorbeeld 242v dan heb je nog maximaal 11v om te injecteren.
38 graden C zou geen probleem mogen vormen denk ik.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Omvormers die zichzelf uitschakelen komt meestal doordat het voltage dat de omvormer moet gebruiken om de zonnestroom op het net te injecteren niet binnen de wettelijke toegelaten maxima ligt. Wat er op neer komt dat er in je buurt te veel productie en te weinig afname is.Piepenolleken schreef: ↑17 juni 2023, 22:30 Ja, maar ik vertrouw die gegevens niet of kan ze moeilijk als waarheid aannemen.
Die 280V zal het voltage aan de DC-kant zijn (van de zonnepanelen). Handleiding nog eens bekijken.
Temperatuur zal het niet zijn, 38.5°C stelt niet veel voor.
LOL, je schetst de typische zonnepanelen history. Destijds: we gaan investeren in zonnepanelen want je krijgt daar vette groene stroom certificaten voor en de terug draaiende teller zorgt voor lagere energie kost. Oei, we hebben wat te veel zonnepanelen gelegd en geven het teveel aan stroom gratis weg; dan maar investeren in airco en elektrische bij verwarming. Dan kwam Turtel, Tommel en uiteindelijk het prosumenten tarief op basis van geïnstalleerd vermogen van de omvormen, ai, pech voor wie destijds wat te gretig in de subsidie pot gezeten heeft en veel meer panelen heeft dan nodig. Ondertussen loopt die terug draaiende teller op zijn eind en zakt de prijs van terug geleverde stroom. Voorgeschotelde oplossing; nog maar eens stevig investeren in een thuis batterij. Volgende etappe wordt een EV waar dan blijkt dat de panelen totaal niet volstaan om die op te laden en er weer stroom van het net gekocht moet worden, dus nog maar eens wat panelen erbij....ThomasDM schreef: ↑17 juni 2023, 20:23 M.i. is de kans groot dat we binnen enkele jaren evolueren naar dynamische elektriciteitstarieven met injectietarieven die mogelijks ook voor consumenten negatief zullen zijn. Als je niets doet zal je dan moeten betalen. Maar daar valt ook wel een mouw aan te passen door batterij, meer zelfconsumptie (extra airco bv) of injectie op die momenten uit te schakelen. Tegen dan staat er vermoedelijk al een EV op de oprit waar genoeg zonnestroom in te pompen valt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hier hebben we al van in 't begin een intelligente meter, die er gekomen is op initiatief van de netbeheerder.
We zaten nogal vroeg in de massale vervangingen van de oude meters.
De prijs van de teruggeleverde stroom zakt inderdaad. Toen de panelen geplaatst werden rond de 20 cent.
Nu nog 9 in piek en 4 cent in daluren.
EV : We hebben een paar jaren geleden nog een benzineauto gekocht en die gaat nog vele jaren meekunnen.
Lees : die is niet versleten op minder dan 20 jaar.
Ik hoop dat tegen die tijd de auto misschien elektrisch gemaakt kan worden want we rijden niet veel meer.
Vermoedelijk zouden mijn extra panelen het in de zomer kunnen bolwerken om de auto op te laden. In de winter al niet.
Daarom zit ik er ook niet echt op te wachten, op een elektrische auto. Zeker ook al niet omdat die zo duur is in aankoop.
We zaten nogal vroeg in de massale vervangingen van de oude meters.
De prijs van de teruggeleverde stroom zakt inderdaad. Toen de panelen geplaatst werden rond de 20 cent.
Nu nog 9 in piek en 4 cent in daluren.
EV : We hebben een paar jaren geleden nog een benzineauto gekocht en die gaat nog vele jaren meekunnen.
Lees : die is niet versleten op minder dan 20 jaar.
Ik hoop dat tegen die tijd de auto misschien elektrisch gemaakt kan worden want we rijden niet veel meer.
Vermoedelijk zouden mijn extra panelen het in de zomer kunnen bolwerken om de auto op te laden. In de winter al niet.
Daarom zit ik er ook niet echt op te wachten, op een elektrische auto. Zeker ook al niet omdat die zo duur is in aankoop.
Inderdaad, en maar bijzetten, batterijen, airco, EV, zwembad, enz. Precies of die dingen kosten niets. Maar we hebben zonnepanelen, we zijn goed bezig.vortex schreef: ↑18 juni 2023, 07:34LOL, je schetst de typische zonnepanelen history. Destijds: we gaan investeren in zonnepanelen want je krijgt daar vette groene stroom certificaten voor en de terug draaiende teller zorgt voor lagere energie kost. Oei, we hebben wat te veel zonnepanelen gelegd en geven het teveel aan stroom gratis weg; dan maar investeren in airco en elektrische bij verwarming. Dan kwam Turtel, Tommel en uiteindelijk het prosumenten tarief op basis van geïnstalleerd vermogen van de omvormen, ai, pech voor wie destijds wat te gretig in de subsidie pot gezeten heeft en veel meer panelen heeft dan nodig. Ondertussen loopt die terug draaiende teller op zijn eind en zakt de prijs van terug geleverde stroom. Voorgeschotelde oplossing; nog maar eens stevig investeren in een thuis batterij. Volgende etappe wordt een EV waar dan blijkt dat de panelen totaal niet volstaan om die op te laden en er weer stroom van het net gekocht moet worden, dus nog maar eens wat panelen erbij....ThomasDM schreef: ↑17 juni 2023, 20:23 M.i. is de kans groot dat we binnen enkele jaren evolueren naar dynamische elektriciteitstarieven met injectietarieven die mogelijks ook voor consumenten negatief zullen zijn. Als je niets doet zal je dan moeten betalen. Maar daar valt ook wel een mouw aan te passen door batterij, meer zelfconsumptie (extra airco bv) of injectie op die momenten uit te schakelen. Tegen dan staat er vermoedelijk al een EV op de oprit waar genoeg zonnestroom in te pompen valt.
Mijn gezond boerenverstand zegt dat de stroom die je niet verbruikt nog altijd de goedkoopste is. Het is hier binnen nooit warmer geweest dan 22 graden dankzij 20 jaar oude rolluiken en manuele verluchting, geen airco nodig hier. Mijn dochter woont in een nieuwbouw zonder rolluiken wegens niet hip. Om 17u 's avonds bij thuiskomen van het werk is het 29 graden binnen. Dan maar een airco installeren zeker
Het ene huis is het andere niet.
Bij mij is het 29 graden binnen met alle rolluiken dicht zonder de airco aan.
Veel hangt daarin af van je dak en hoeveel dat je huis opwarmt.
Bij mij is het 29 graden binnen met alle rolluiken dicht zonder de airco aan.
Veel hangt daarin af van je dak en hoeveel dat je huis opwarmt.
Hier zp geplaats voor 0.83 euro per Wp (en dan reken ik er nog kosten bij die eigenlijk niets met de installatie te maken hebben). Volgend jaar nogmaals 2400Wp en dan betalen we niets meer voor onze stroom, kosten installatie na 3 a 4 jaar terug. Trouwens, het voorkomen van de oververhitting van een woning/app maakt deel uit van een goed EPC...
Gratis stroom?Spaarplan schreef: ↑18 juni 2023, 11:23 Hier zp geplaats voor 0.83 euro per Wp (en dan reken ik er nog kosten bij die eigenlijk niets met de installatie te maken hebben). Volgend jaar nogmaals 2400Wp en dan betalen we niets meer voor onze stroom, kosten installatie na 3 a 4 jaar terug. Trouwens, het voorkomen van de oververhitting van een woning/app maakt deel uit van een goed EPC...
Wat als de zon niet schijnt? Wat in de winter?
Wat met prosumententarief (indien terugdraaiende teller)? Of met de netwerkvergoeding of injectietarief?
Gratis bestaat niet maar blijkbaar hebben veel mensen dat nog steeds niet door. De vele premies die je krijgt heb je trouwens grotendeels zelf betaald via allerlei taksen en belastingen maar ook dat hebben veel mensen blijkbaar niet door.