Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn.
Volgens Mijnenergie zitten we momenteel aan €1600/jaar voor gas+elektriciteit. Als we met ons verbruik zonnepanelen zou leggen staat er letterlijk:
En zelfs dat zou ik met een korrel zout nemen, want we zijn overdag bijna nooit thuis. Dus nee merci, ons huis is goed geïsoleerd en dankzij de rolluiken is airco ook niet nodig.8 zonnepanelen voor 5543,80€, op 9,6jaar terugbetaald
Installatie was er al sinds januari vorig jaar, dus in die eerste maanden ook al hoog. En als ik nu kijk wat bv vorige maand opleverde dan is het nu ook niet dat het zoveel verschil maakt dat de prijzen zoveel lager zijn.vortex schreef: ↑18 juni 2023, 18:24Jaja, afgelopen jaar was er door uitzonderlijk hoge energie prijzen dik te verdienen aan terug geleverde stroom, dit is nu niet meer het geval en afwachten hoe het de volgende jaren zal evolueren. Zou best eens kunnen dat de terugverdientijd verdubbeld of dat je ze nooit haalt wanneer de batterij het vroeger begeeft. Het is met zonnepanelen nog niet anders geweest, bij installatie rekent men op x jaar terugverdientijd maar onderweg veranderen de cijfertjes of komen er kosten bijgilberke schreef: ↑18 juni 2023, 17:28 Vorig periode mei tot mei netto-opbrengst van zonnepanelen 698€ (dus door injectie winst gemaakt), ik schat anders een verbruik van 70*12=840. Dus op 1 jaar tijd een 1500€ verschil.
Installatie van zonnepanelen (& batterij) was een 8000€ netto (dus premies is rekening gebracht).
Dus terugverdientijd is dus ruwgeschat een grote 5 jaar.
Cijfertjes kunnen inderdaad veranderen en het onderdeel batterij kan misschien inderdaad nooit terugverdiend worden (dat valt nog te zien), maar de globale investering daarvan zou het toch zeer raar moeten lopen om die niet terug te verdienen...
En het systeem is zoals het is en daar maakt iedereen gebruik van, valt over zoveel andere dingen ook te zeggen dat persoon X voor persoon Y betaalt...
Eigenaardige redenering: januari vorig jaar, dus januari 2022, valt toch helemaal buiten de periode die jij als basis neemt voor je berekening, nl. mei 2022 - mei 2023 ??gilberke schreef: ↑19 juni 2023, 09:53Installatie was er al sinds januari vorig jaar, dus in die eerste maanden ook al hoog. En als ik nu kijk wat bv vorige maand opleverde dan is het nu ook niet dat het zoveel verschil maakt dat de prijzen zoveel lager zijn.vortex schreef: ↑18 juni 2023, 18:24
Jaja, afgelopen jaar was er door uitzonderlijk hoge energie prijzen dik te verdienen aan terug geleverde stroom, dit is nu niet meer het geval en afwachten hoe het de volgende jaren zal evolueren. Zou best eens kunnen dat de terugverdientijd verdubbeld of dat je ze nooit haalt wanneer de batterij het vroeger begeeft. Het is met zonnepanelen nog niet anders geweest, bij installatie rekent men op x jaar terugverdientijd maar onderweg veranderen de cijfertjes of komen er kosten bij
Cijfertjes kunnen inderdaad veranderen en het onderdeel batterij kan misschien inderdaad nooit terugverdiend worden (dat valt nog te zien), maar de globale investering daarvan zou het toch zeer raar moeten lopen om die niet terug te verdienen...
En het systeem is zoals het is en daar maakt iedereen gebruik van, valt over zoveel andere dingen ook te zeggen dat persoon X voor persoon Y betaalt...
En de opmerking dat het hogere rendement (of de hogere productie) van de voorbije, zonnige maand de lagere injectievergoeding die je nu krijgt compenseert, slaat nergens op. Want je vergelijkt met een wintermaand.
Natuurlijk is de productie in de zomermaanden een stuk hoger dan in de wintermaanden (zelf als de zon niet zo veel schijnt). Maar je moet je opbrengst van pakweg mei 2023 (productie x injectievergoeding) vergelijken met de opbrengst van mei 2022 en niet met een wintermaand. In mei 2022 had je vermoedelijk een min of meer gelijkaardige productie op maandbasis maar dan aan een injectievergoeding die 3 x hoger was dan nu (nu gemiddeld zowat 6 à 7 c€/kWh tegenover zowat 20c€/kWh in mei 2022).
Aangezien zowel de injectievergoeding als de eenheidsprijs voor het verbruik nu een stuk lager liggen dan vorig jaar, zal zowel de totale vergoeding voor injectie als de totale kost van je verbruik veel lager liggen. En dat heeft een invloed op je terugverdientermijn ...
Ik wou alleen maar zeggen dat ook die periode al winstgevend was, maar toen hield ik niet alles exact bij, dus daar kan ik moeilijker een bedrag op plakken dus daarom had ik die periode er van tussen gelaten. Ik weet ook wel dat ik mei 2023 niet moet vergelijken met bv februari 2022....
Vorig jaar mei kreeg ik 115€ terug door injectie (netto met verbruik er in) en het zou mij toen 85€ gekost hebben in verbruik als ik geen zonnepanelen had.m-peeters schreef: ↑19 juni 2023, 10:46 Aangezien zowel de injectievergoeding als de eenheidsprijs voor het verbruik nu een stuk lager liggen dan vorig jaar, zal zowel de totale vergoeding voor injectie als de totale kost van je verbruik veel lager liggen. En dat heeft een invloed op je terugverdientermijn ...
Dit jaar komt het op 45€ netto vergoeding, dit jaar iets grotere consumptie, kost daarvan zou 75€ zijn.
Dus vorig jaar mei 200€ "winst" door zonnepanelen, dit jaar 120€ "winst" door zonnepanelen. Dus er is invloed op terugverdientermijn, maar zeker niet dat de terugverdientermijn plots oneindig wordt.
Ik zal over een jaar dan nog wel eens zien hoe het gaat met mijn terugverdientermijn, ik denk dat het wel zal meevallen...
Iedereen moet zijn rekening maar zelf maken, in een welles nietes spelletje heb ik geen zin. Ik vind het wel grappig dat hier op het forum soms mensen liggen zagen en klagen over een rekening die maar 1 procent opbrengt...Bae1 schreef: ↑19 juni 2023, 08:27Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn.
Volgens Mijnenergie zitten we momenteel aan €1600/jaar voor gas+elektriciteit. Als we met ons verbruik zonnepanelen zou leggen staat er letterlijk:En zelfs dat zou ik met een korrel zout nemen, want we zijn overdag bijna nooit thuis. Dus nee merci, ons huis is goed geïsoleerd en dankzij de rolluiken is airco ook niet nodig.8 zonnepanelen voor 5543,80€, op 9,6jaar terugbetaald
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Tja... begin maar weer over iets anders zodra een antwoord je niet past
Gilberke, ik apprecieer het ten zeerste dat je met precieze cijfers komt (iets wat anderen - vaak de grootste roepers op dit forum - niet altijd doen) en proficiat ook met je installatie (ikzelf heb er trouwens ook één maar zonder batterij).gilberke schreef: ↑19 juni 2023, 11:03Ik wou alleen maar zeggen dat ook die periode al winstgevend was, maar toen hield ik niet alles exact bij, dus daar kan ik moeilijker een bedrag op plakken dus daarom had ik die periode er van tussen gelaten. Ik weet ook wel dat ik mei 2023 niet moet vergelijken met bv februari 2022....
Vorig jaar mei kreeg ik 115€ terug door injectie (netto met verbruik er in) en het zou mij toen 85€ gekost hebben in verbruik als ik geen zonnepanelen had.m-peeters schreef: ↑19 juni 2023, 10:46 Aangezien zowel de injectievergoeding als de eenheidsprijs voor het verbruik nu een stuk lager liggen dan vorig jaar, zal zowel de totale vergoeding voor injectie als de totale kost van je verbruik veel lager liggen. En dat heeft een invloed op je terugverdientermijn ...
Dit jaar komt het op 45€ netto vergoeding, dit jaar iets grotere consumptie, kost daarvan zou 75€ zijn.
Dus vorig jaar mei 200€ "winst" door zonnepanelen, dit jaar 120€ "winst" door zonnepanelen. Dus er is invloed op terugverdientermijn, maar zeker niet dat de terugverdientermijn plots oneindig wordt.
Ik zal over een jaar dan nog wel eens zien hoe het gaat met mijn terugverdientermijn, ik denk dat het wel zal meevallen...
De terugverdientijd zal natuurlijk oplopen als je "winst" van 200 euro per maand naar 120 euro per maand daalt. Dat is het punt wat ik wou maken met mijn vorige bericht. Als je een hele dure periode neemt (zoals het voorbije jaar) dan zijn de voordelen automatisch hoog en de terugverdientijd laag. Maar als de prijzen terug dalen dan neemt de terugverdientijd toe. Het zal niet oneindig duren, die terugverdientijd. De installatie zal zichzelf nog terugverdienen maar het zal gewoon iets langer duren ...
Zonnepanelen zijn volgens mij nog altijd nuttig en verdienen zichzelf terug. Over de terugverdientijd van een batterij heb ik nog steeds mijn twijfels ...
Om de rekening correct te maken, moet je wel met correct cijfermateriaal afkomenSpaarplan schreef: ↑19 juni 2023, 11:12Iedereen moet zijn rekening maar zelf maken, in een welles nietes spelletje heb ik geen zin. Ik vind het wel grappig dat hier op het forum soms mensen liggen zagen en klagen over een rekening die maar 1 procent opbrengt...Bae1 schreef: ↑19 juni 2023, 08:27
Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn.
Volgens Mijnenergie zitten we momenteel aan €1600/jaar voor gas+elektriciteit. Als we met ons verbruik zonnepanelen zou leggen staat er letterlijk:
En zelfs dat zou ik met een korrel zout nemen, want we zijn overdag bijna nooit thuis. Dus nee merci, ons huis is goed geïsoleerd en dankzij de rolluiken is airco ook niet nodig.
Voor mijn part legt iedereen zonnepanelen, dat kan me weinig schelen, ik kijk enkel naar mijn eigen situatie en voor mij is na veel tellen, advies inwinnen en zelfs installateurs die zeiden dat het sop de kool niet waard was duidelijk dat ik er nooit zal leggen of het zou moeten zijn dat het plots echt spotgoedkoop wordt maar dat denk ik niet.
Veel mensen laten zich nog steeds verblinden door allerhande praatjes van de overheid en installateurs en je zit met constant veranderende prijzen voor zowel afname als injectie. Hoelang je batterij of je omvormer zal meegaan is ook al koffiedik kijken.
Mensen beginnen dan airco's te plaatsen en EV's te kopen om hun te veel opgewekte elektriciteit zelf te verbruiken terwijl ze die dingen misschien niet eens nodig hebben. Maar die kosten moet je eigenlijk ook voor een deel bij je installatiekosten rekenen gezien men die zonder panelen misschien niet gekocht zou hebben.
In mijn omgeving (familie, collega's) hoor ik toch nogal wat geklaag over de zonnepanelen en defecten en slechte installateurs die bijvb bij mijn schoonzus waterlekken en kortsluitingen veroorzaakt hebben waardoor verschillende huishoudtoestellen defect waren. Het grappige was dan nog dat het via een groepsaankoop was. Stress dat die zonnepanelen bij dat mens al veroorzaakt hebben, niet te geloven.
Veel mensen laten zich nog steeds verblinden door allerhande praatjes van de overheid en installateurs en je zit met constant veranderende prijzen voor zowel afname als injectie. Hoelang je batterij of je omvormer zal meegaan is ook al koffiedik kijken.
Mensen beginnen dan airco's te plaatsen en EV's te kopen om hun te veel opgewekte elektriciteit zelf te verbruiken terwijl ze die dingen misschien niet eens nodig hebben. Maar die kosten moet je eigenlijk ook voor een deel bij je installatiekosten rekenen gezien men die zonder panelen misschien niet gekocht zou hebben.
In mijn omgeving (familie, collega's) hoor ik toch nogal wat geklaag over de zonnepanelen en defecten en slechte installateurs die bijvb bij mijn schoonzus waterlekken en kortsluitingen veroorzaakt hebben waardoor verschillende huishoudtoestellen defect waren. Het grappige was dan nog dat het via een groepsaankoop was. Stress dat die zonnepanelen bij dat mens al veroorzaakt hebben, niet te geloven.
Als je mijn eerdere berichten zou gelezen hebben weet je dat de installatie nog nieuw is, dat ik nog geen definitieve cijfers kan geven (ik moet de installatie trouwens nog laten keuren - een formaliteit - en een meetsysteem plaatsen).
Maar jij hebt al zp sinds 2009, waarom kom jij niet met je cijfers af?
ps. het zal zeker meer opbrengen dan een verliesboekje...
Laatst gewijzigd door Spaarplan op 19 juni 2023, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Volgens de commerciële Mijn. Energie.Be daar moet men echt zijn om te vergelijken.
Cijfers daar te lezen kloppen bijna nooit.
Op Vreg be staat tegenwoordig voor elke leverancier de exacte prijs per kw/h tweevoudig tarief per leverancier.
En daar komen toch aardige verschillen boven naargelang contract en leverancier.
Vraag me hier toch echt af of men weet dat bij een aantal leveranciers nog slechts een tarief van toepassing is.
En discussie zonder naam leverancier en welk contract is welles-nietesspelletje.
Zoals je wil, dezelfde simulatie op VREG :
706€ gas + 926€ elektriciteit per jaar bij Total.
Een gigantisch verschil van 30€/jaar
Geen cijfers … maar je zegt wel dat de terugverdientermijn 3 tot 4 jaar bedraagtSpaarplan schreef: ↑19 juni 2023, 12:06Als je mijn eerdere berichten zou gelezen hebben weet je dat de installatie nog nieuw is, dat ik nog geen definitieve cijfers kan geven (ik moet de installatie trouwens nog laten keuren - een formaliteit - en een meetsysteem plaatsen).
Maar jij hebt al zp sinds 2009, waarom kom jij niet met je cijfers af?
ps. het zal zeker meer opbrengen dan een verliesboekje...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hij heeft nog maar pas zonnepanelen. Net als wij hier thuis.
Bij ons al goedgekeurd sinds November 22. Spaarplan zegt dat hij nog op de goedkeuring aan het wachten is.
Je vraagt van Spaarplan cijfers die hij totaal nog niet kan geven (lees wat hij schrijft).
De cijfers die hij wel kan geven kunnen ook alleen doen gissen wanneer de afschrijving kan ten einde zijn.
Zolang je panelen niet 75 procent afgeschreven zijn kan je alleen maar gissen wanneer je panelen gaan afgeschreven zijn. Pas vanaf 75 procent kan je een redelijke berekening en veronderstelling gaan maken.
Maar waarom blijf je daar dan toch over drammen, m-peeters ? Wat wil je bewijzen ?
Je ontmoedigt mensen te fel om hun ervaringen neer te schrijven en dat is dan ineens het enige nut of doel dat ik er aan zie.
We wachten allebei nog op jouw cijfers. Geef ze gerust en breng ons iets bij.
Bij ons al goedgekeurd sinds November 22. Spaarplan zegt dat hij nog op de goedkeuring aan het wachten is.
Je vraagt van Spaarplan cijfers die hij totaal nog niet kan geven (lees wat hij schrijft).
De cijfers die hij wel kan geven kunnen ook alleen doen gissen wanneer de afschrijving kan ten einde zijn.
Zolang je panelen niet 75 procent afgeschreven zijn kan je alleen maar gissen wanneer je panelen gaan afgeschreven zijn. Pas vanaf 75 procent kan je een redelijke berekening en veronderstelling gaan maken.
Maar waarom blijf je daar dan toch over drammen, m-peeters ? Wat wil je bewijzen ?
Je ontmoedigt mensen te fel om hun ervaringen neer te schrijven en dat is dan ineens het enige nut of doel dat ik er aan zie.
We wachten allebei nog op jouw cijfers. Geef ze gerust en breng ons iets bij.
Voor mensen die een zp installatie overwegen kan ik ook een warmtepompboiler aanbevelen, je hebt dan misschien geen batterij meer nodig. Dat is een win-winsituatie en misschien goedkoper dan een installatie met zonneboiler.
'k Heb de zon zien zakken in de zee...
'k Heb de zon zien zakken in de zee...