Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Een 5 kW-plugin kost € 1.800, dat is al een heel ander verhaal. Er mag dan nog gerust 15% omzettingsverlies opzitten...
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens Solvari zijn er ook wel wat nadelen aan een plug in batterij:
Zijn plug and play thuisbatterijen legaal toegelaten?
Momenteel zijn thuisbatterijen met stekker niet toegelaten in België. Maar dit zal veranderen vanaf mei 2025. Op dit moment kan je dus nog geen thuisbatterij met stekker in huis nemen, maar binnenkort zullen ze misschien in de winkels te vinden zijn.
Nadelen:
- Beperkte capaciteit: gemiddeld krijg je maar 1,5 kWh aan opslagcapaciteit voor een thuisbatterij met stekker. Dat is veel lager dan de meeste thuisbatterijen. Je kan de opslagcapaciteit verhogen door simpelweg meerdere plug en play thuisbatterijen te installeren. Hierdoor betaal je wel veel meer en worden de traditionele thuisbatterijen weer interessanter en goedkoper.
- Aparte groep meterkast nodig: het is aangeraden om je plug and play thuisbatterij niet aan te sluiten op een groep waar andere grootverbruikers op aangesloten zijn. Als je niet genoeg kennis hebt van elektrotechniek, kan dat tot problemen leiden door de verhoogde vermogenslimiet.
- Niet ‘slim’: een thuisbatterij met stekker weet niet wanneer het beste moment om te laden is aangebroken. Vaak doet ze dit voor de piek aan zonne-energie. Ze start gewoon met opladen op de momenten dat de zonne-energie begint te leveren.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 7 maart 2025, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dat laatste nadeel los je misschien op met een simpele timer er tussen te plaatsen. Of er zit een timer in die batterij ingebouwd ?
Je weet van je app van je zonnepanelen wat de uren waren waarop de zon het felst scheen de voorbije dagen.
Je weet van je app van je zonnepanelen wat de uren waren waarop de zon het felst scheen de voorbije dagen.
Er zijn meestal 3 methoden om in realtime te meten, er is daar dus geen probleem met een thuisbatterij (NOM of nul op de meter is dus mogelijk met de thuisbatterij met stekker). Er is wel een probleem met het beperkte vermogen van maximaal 800 Watt waarmee je de thuisbatterij met stekker kan/mag laden en ontladen. 800 Watt is niet veel. De opslagcapaciteit is in principe onbeperkt en meestal tussen de 2,7 en 5kWh, daar zie ik geen probleem. Ook de prijs, die is in vergelijking met een autobatterij nog hoog. Je moet dus goed uitrekenen of de terugverdientijd niet te lang is, langer dan de levensduur van de thuisbatterij bijvoorbeeld. Voor bijv. tweeverdieners die overdag niet thuis zijn is een thuisbatterij wel interessant denk ik, best toch eerst uitrekenen en anders bij twijfel de kat uit de boom kijken en wachten tot je de thuisbatterij kan kopen om de hoek bij de bakker. Om de 800 Watt grens te omzeilen kan je de thuisbatterij ook vast aansluiten op een eigen automaat, als je weet hoe dat moet kan je aldus wat geld uitsparen, maar hou dan rekening met de extra kosten (oa keuring altijd verplicht).
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Wat een gedoe allemaalSpaarplan schreef: ↑6 maart 2025, 22:19Er zijn meestal 3 methoden om in realtime te meten, er is daar dus geen probleem met een thuisbatterij (NOM of nul op de meter is dus mogelijk met de thuisbatterij met stekker). Er is wel een probleem met het beperkte vermogen van maximaal 800 Watt waarmee je de thuisbatterij met stekker kan/mag laden en ontladen. 800 Watt is niet veel. De opslagcapaciteit is in principe onbeperkt en meestal tussen de 2,7 en 5kWh, daar zie ik geen probleem. Ook de prijs, die is in vergelijking met een autobatterij nog hoog. Je moet dus goed uitrekenen of de terugverdientijd niet te lang is, langer dan de levensduur van de thuisbatterij bijvoorbeeld. Voor bijv. tweeverdieners die overdag niet thuis zijn is een thuisbatterij wel interessant denk ik, best toch eerst uitrekenen en anders bij twijfel de kat uit de boom kijken en wachten tot je de thuisbatterij kan kopen om de hoek bij de bakker. Om de 800 Watt grens te omzeilen kan je de thuisbatterij ook vast aansluiten op een eigen automaat, als je weet hoe dat moet kan je aldus wat geld uitsparen, maar hou dan rekening met de extra kosten (oa keuring altijd verplicht).

Ja meegaan met de tijd zeker.
En de Haaien gaan hun graantje meepikken, de ene zegt dit een ander een ander verhaal.
En de winnaar uw favoriete reactor.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Alles OK, platin

Hij heeft al andere posts neergepend. Deze kan ik (al) ontrafelen. Goed bezig, Platin. 

Maar in essentie van zijn bericht heeft hij natuurlijk wel gelijk.
Wat een gedoe toch allemaal.
Je woning -en het verbruik- moet realtime gemonitord worden wat telkens ook de opbrengsten zijn in geval van PV, er moet worden bijgestuurd (manueel of ook weer via automatisering) wanneer de zon wel-of niet schijnt, zoniet ben je niet "efficiënt en rendabel bezig".
Toepassingen die technisch gezien wel allemaal nice zijn , maar die er niet zijn voor 100€....
Het doet me een beetje terugdenken toen ik vroeger jonkie was en toen het internet gelanceerd werd.
Ik mocht van de ouders ook eens inbellen om te surfen toen (ADSL), moest wel opletten dat het niet te lang duurde en dat het zeker in daluren was. gelukkig is het gebruiksgemak hier geevolueerd.
Bij elektriciteit heb ik het omgekeerde gevoel (ondanks vele jaren stevig betalen voor "netbeheer" , dat net zie ik eerlijk gezegd toch zo niet evolueren naar gebruiksgemak toe , PV-installaties die uitvallen wegens overspanningen, nergens buffering, ... alles wordt maar particulier afgeschoven....
Oplossing: geen zonnepanelen dan heb je al die zever niet. Ik betaal gewoon elke maand mijn factuurtje van 49 euro voor gas en elektriciteit en dat zonder zonnepanelen.
En als het erg koud is ga ik een aantal weken naar het zuiden.
En als het erg koud is ga ik een aantal weken naar het zuiden.
Dat komt misschien omdat onze herverdelers de elektriciteitsfactuur als extra belastingbrief gebruiken en niet alle netwerkkosten ten gunste van het netwerk worden gebruikt, wel bv om frigo bons uit te delen, om allerhande subsidies en wanbeleid (energie eilandje, gascentrales,...) te financieren.
De elektriciteitsfactuur bevat eigenlijk 3aspecten :vortex schreef: ↑8 maart 2025, 08:16Dat komt misschien omdat onze herverdelers de elektriciteitsfactuur als extra belastingbrief gebruiken en niet alle netwerkkosten ten gunste van het netwerk worden gebruikt, wel bv om frigo bons uit te delen, om allerhande subsidies en wanbeleid (energie eilandje, gascentrales,...) te financieren.
- "verbruik" zelf, voor de levering van elektriciteit.
- "netbeheer"
- "taksen"
Met een deel van de taksen wilt men hier en daar wat frigobons uitdelen, maar valt in geenszins te vergelijken met de ridiculiteit van groene stroomcertificaten van destijds (Fernand nog steeds dolgelukkig hiermee)
De bijdragen (die nochtans niet mis zijn) van het netbeheer, welke evoluties heeft dat al met zich meegebracht buiten hier en daar wat kabels te vernieuwen in de straat ?
Klopt niet. De taksen verdwijnen in de bodemloze put waarmee pensioenen, sociale zekerheid, enz... worden betaalt, certificaten, frigo bons, subsidies aan de Tinne gascentrales worden door de netbeheerder gedragen en doorgerekend in de netwerkkosten. Kosten voor hoogspanning en bv het energie eilandje van Tinne wordt door Elia gedragen en doorgerekend in de transmissie kosten.KV schreef: ↑8 maart 2025, 08:35 De elektriciteitsfactuur bevat eigenlijk 3aspecten :
- "netbeheer"
- "taksen"
Met een deel van de taksen wilt men hier en daar wat frigobons uitdelen, maar valt in geenszins te vergelijken met de ridiculiteit van groene stroomcertificaten van destijds (Fernand nog steeds dolgelukkig hiermee)
De bijdragen (die nochtans niet mis zijn) van het netbeheer, welke evoluties heeft dat al met zich meegebracht buiten hier en daar wat kabels te vernieuwen in de straat ?
En onderschat ook niet de kosten voor "hier en daar wat kabels", België is iets groter dan je eigen straat en werkuren en materiaal zijn hier zeer duur door het staatsbeslag. Door oneindige regulities, procedures en bureaucratie verlopen al die werken ook nog eens zeer inefficiënt. Toestanden als straat open breken voor een kabel en een paar maand later nog eens voor een buis zijn hier meer regel dan uitzondering.
Ik onderschat die kosten zeker niet. Maar daar blijft het toch ook bij ?vortex schreef: ↑8 maart 2025, 09:00Klopt niet. De taksen verdwijnen in de bodemloze put waarmee pensioenen, sociale zekerheid, enz... worden betaalt, certificaten, frigo bons, subsidies aan de Tinne gascentrales worden door de netbeheerder gedragen en doorgerekend in de netwerkkosten. Kosten voor hoogspanning en bv het energie eilandje van Tinne wordt door Elia gedragen en doorgerekend in de transmissie kosten.KV schreef: ↑8 maart 2025, 08:35 De elektriciteitsfactuur bevat eigenlijk 3aspecten :
- "netbeheer"
- "taksen"
En onderschat ook niet de kosten voor "hier en daar wat kabels", België is iets groter dan je eigen straat en werkuren en materiaal zijn hier zeer duur door het staatsbeslag. Door oneindige regulities, procedures en bureaucratie verlopen al die werken ook nog eens zeer inefficiënt. Toestanden als straat open breken voor een kabel en een paar maand later nog eens voor een buis zijn hier meer regel dan uitzondering.
Ik heb het geluk gehad van eindelijk riolering te hebben hier in de straten / wijken.
de nieuwe kabels heb ik dus zien geplaatst worden. incl. om X plaatsen nieuwe lokale hoogspanningscabines.
Pakt men dat strategisch aan ? Denk je dat men zelfs in overweging wilt nemen om "buffering net" mee te voorzien aan die lokale cabines ? Zou nochtans niets slecht zijn.
Buffering energie op het net is voor mij ook een hedendaags essentieel onderdeel van "bijdrage netbeheer"
Maar het is helaas gemakkelijker alles van buffering energie op het net mee af te schuiven op elke particulier.
Inderdaad. Een voorbeeldje van al dat gedoe.
https://www.hln.be/binnenland/zo-haal-j ... ~a249bebe/
Die zijn dag en nacht bezig met hun zonnepanelen. Om nog maar te zwijgen hoe lang het zal duren tegen de tijd dat ze al hun investeringen terugverdiend zullen hebben