Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Wil je echt het pad opgaan van het MK team ...sortino schreef: ↑6 november 2018, 22:22 Wat omega dus schrijft. Wat is in godsnaam het nut van de mijnkapitaal mixer te vergelijken met een index vanaf 2014?
Het grotendeel van hun fondsen bestaan al veel langer - één van hun voorwaarden - dus als je echt wil vergelijken moet je uiteraard teruggaan naar vóór de crisis van 2008.
Lees deze post van dreaZ met de nodige aandacht - een echt originele en creatieve bijdrage zoals je ze graag hebt.
Ik heb de belangrijkste zin afgezonderd.
... vanaf het moment dat je een munt uit de speciale pot haalt gedraagt het zich normaal; met de helft munt en de helft kruis.dreaZ schreef: ↑25 oktober 2018, 21:38 Nu een klein experiment. Gooi 2048 muntstukken op, en selecteer de 1024 die bovenkomen met "kruis" (dit is natuurlijk een simplificatie). Gooi ze nog eens op en selecteer de 512 met kruis. Gooi nog eens op, en selecteer de 256 die al 3x op rij kruis opleveren. Gooi nog eens ... 128 hebben opnieuw kruis. Nog eens en wat blijkt? 64 munten ogen zeer speciaal: hoe je ze ook opgooit, ze geven kruis, al 5x op rij. Is er iets speciaals mee? Gooi nog eens, en 32 munten doen het nog eens: jawel, kruis, voor de zesde keer op rij!
Steek deze munten in een speciale pot voor later. Deze munten zijn speciaal.
Gooi ze een jaar later nog eens op. 16 geven opnieuw kruis -zoals verwacht-, 16 geven munt. Deze laatsten lijken te falen, maar zie, na nog een volgende worp geven 8 van hen opnieuw kruis, dus OK en die 8 andere ... nou ja ... die moeten we opnieuw herevalueren maar die 16+8=24, die zijn echt top en dat hebben ze bewezen gedurende (bijna) alle voorgaande worpen. Let op: uitkomsten uit het verleden zijn geen garantie voor toekomstige uitkomsten!
Dit is ook de reden waarom er een grote kans is dat een fonds dat "jaren slecht gepresteerd heeft" ineens gemiddeld(=normaal) begint te presteren de dag dat je het verkoopt. Of omgekeerd, een fonds dat je zorgvuldig geselecteerd hebt als "beste" gebaseerd op X jaar backtesting zal ineens vanaf dat je het koopt normaal(=gemiddeld) zal presteren.
En nu komt mijn indexfond elevetor pitch:
De groep van indexfondsen en de groep van actieve fondsen zullen als groep elk "gemiddeld" presteren, voor kosten; na kosten is er een duidleijk verschil.
Edit: ik zie dat ignition het veel krachtiger geformuleerd hebt
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Kan je hiervan even de details posten. Persoonlijk heb ik het moeilijk om zo ver terug te gaan.
Ik zie dat je er het startjaar 2000 al hebt uitgehaald. Het was inderdaad twijfelachtig wat een defensieve belegger zou gedaan hebben indien zijn Nasdaq fonds met 80 (tachtig) percent daalt, en ofdat de belegger
Hieronder is mijn berekening voor jouw voorbeeld sinds 1/1/2000.
Voor elk van de componenten groeide een investing van 10000 Euro op 1/1/00 tot:
- Nasdaq 19751
- SP500 24669
- Cash 10000
- MSCI world 18413
- Eur Agg Bonds 23429
Voor de 2 portefeuilles (zonder herbalanceren) krijgen we dan: (als ik korrekt rekende)
Omega: 2962 + 4934 + 6500 = 14396
5050: 20921
Een duidelijk verschil.
Zoals met alle backtesting moet je niet veel waarde hechten aan deze backtesting.
"resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst"
Andere startdatums zullen weer andere resultaten geven.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 6 november 2018, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Kun je even aanhalen waar ik het gedeelte in het rood (mijn kleur) zou geconcludeerd hebben?
Ik denk dat ik meestal verklaar dat indexfondsen per definitie gemiddeld presteren in hun categorie.
Ik denk dat ik heel weinig voorspellingen over de toekomst maak. Ik heb geen glazen bol.
Voor elke datum in de toekomst is er een portefeuille/asset allocatie die best zal presteren, enkel is het niet mogelijk om vandaag te weten welke portefeuille dat zal zijn.
Een draadje om te mijden als de pest (en cholera).
@B7
Ik heb berekend vanaf januari 2007 en de omega mixer doet dan beter dan IWDA/IEAG 50/50, maar die laatste doet nog steeds beter dan de mijnkapitaal mixer.
Rekenen vanaf 2000 heeft geen zin omdat de samenstelling van de Nasdaq er ondertussen totaal anders uitziet. In 2000 zaten daar al die dotcom bedrijfjes nog in die dan uit mekaar gespat zijn.
De max drawdown van de Nasdaq was tijdens de bankencrisis van 2007-08 een stuk minder dan zowel de S&P500 als de MSCI World. Ik dacht dit hier ooit eens gepost te hebben met grafiek en al maar zal het anders eens opzoeken. Maar toont dus aan dat de Nasdaq van 2007 en nu niks meer te maken heeft met die van 2000.
Ik heb berekend vanaf januari 2007 en de omega mixer doet dan beter dan IWDA/IEAG 50/50, maar die laatste doet nog steeds beter dan de mijnkapitaal mixer.
Rekenen vanaf 2000 heeft geen zin omdat de samenstelling van de Nasdaq er ondertussen totaal anders uitziet. In 2000 zaten daar al die dotcom bedrijfjes nog in die dan uit mekaar gespat zijn.
De max drawdown van de Nasdaq was tijdens de bankencrisis van 2007-08 een stuk minder dan zowel de S&P500 als de MSCI World. Ik dacht dit hier ooit eens gepost te hebben met grafiek en al maar zal het anders eens opzoeken. Maar toont dus aan dat de Nasdaq van 2007 en nu niks meer te maken heeft met die van 2000.
Wie weet wat de samenstelling zal zijn van de nasdaq binnen 10 jaar?
Misschien zal de volgende crisis wel de FAANGM crisis genoemd worden.
Voel jij je comfortabel dat ongeveer 1/3 van je aandelen in 10 bedrijven zit? 8 technology + Amazon + PepsiCo
Misschien zal de volgende crisis wel de FAANGM crisis genoemd worden.
Voel jij je comfortabel dat ongeveer 1/3 van je aandelen in 10 bedrijven zit? 8 technology + Amazon + PepsiCo
Men vergelijkt bvb LU0048292808 als een alternatief voor de mixer.
Nu is volgens mij toch 5 % kosten , die in stijging moeten terug verdiend worden.
14 stuks is algauw 1400 € ( kosten ) trek dat dus maar van de winst van dit af in vergelijk met mixer.
Maar als ge boven op iets moet betalen dan is voor mij enkel winst wat kosten inbegrepen waar ik naar zie.
Estate Guru believer.
Maar allé zeg. Niemand betaalt nog die percentages instap. Bij de meeste/alle brokers kan je al lang gratis instappen in fondsen. Zij verdienen hun geld door een jaarlijkse kickback die al in de TER zit verrekend. Dus op een fonds dat 1,5% TER heeft krijgt een broker jaarlijks iets van 0,4-0,7% kickback.
Via welke grootbank belegt u als ik mag vragen?
Laatst gewijzigd door omega6 op 7 november 2018, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote=platin post_id=370760 time=1541598359 user_id=7829
[/quote]
Men?.. Wie is dat dan? En waar is dat dan?
LU0048292808 is maar 1x vermeld op dit forum; ... in 2012, dus voor de mixer bestond :-)
[/quote]
Men?.. Wie is dat dan? En waar is dat dan?
LU0048292808 is maar 1x vermeld op dit forum; ... in 2012, dus voor de mixer bestond :-)
Hoe kom je daarbij? Bij de meeste brokers betaal je toch gewoon 0% instap?
Een bank die je 5% instap aanrekent voor dit fonds zal voor de mixer ook wel 5% instap aanrekenen hoor. Bovendien is 1400 EUR een beetje overdreven, 1200 zal ook wel volstaan.
Het is wel jammer dat Mijn Kapitaal er niet in geslaagd is om de effectentaks tegen te houden. Tientallen keren hebben ze er met de man uit Puurs over gesproken, maar helaas.
Anderzijds heb ik wel uit goede bron vernomen dat Mijn Kapitaal de belasting op de meerwaarde van aandelenfondsen heeft afgeblokt, en ook een taks van 2% op aankoop van beleggingsfondsen en dat de roerende voorheffing niet naar 50% gestegen is.
Heb ik vandaag ook niet gelezen dat zij er voor gezorgd hebben dat dakfondsen nu lagere kosten doorrekenen?
Kan er iemand me tonen waar de "donate" button is op hun site.
Kan er iemand me tonen waar de "donate" button is op hun site.
Moet ik nu echt voor wat gezever over MK naar spaargids.be surfen ?