"Zwarte maand op beurs"
TIP
Re: "Zwarte maand op beurs"
Heb ooit ook de fout gemaakt om te verkopen, door de massa's paniek die je hier stevast leest.
Rustig blijven en dan als je kan bijkopen.
Mijn port is ook al voor 60% gerecovered.
En heb bijgekocht.
Koop een 5 a 10 tal goede fondsen en laat ze een paar jaar staan.
Je zal zien dat het een jaar duurt vooraleer het begint te lopen.
Moet er wel bijzeggen dat ik aandelen transparanter vind
Daar kan je wel meer mee spelen.
Rustig blijven en dan als je kan bijkopen.
Mijn port is ook al voor 60% gerecovered.
En heb bijgekocht.
Koop een 5 a 10 tal goede fondsen en laat ze een paar jaar staan.
Je zal zien dat het een jaar duurt vooraleer het begint te lopen.
Moet er wel bijzeggen dat ik aandelen transparanter vind
Daar kan je wel meer mee spelen.
aandelen zijn transparanter inderdaad, en behoorlijk minder onkosten dan fondsen. De fondsbeheerders 'werken' ook niet gratis enz
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daar tegenover staat dat je bij fondsen veel minder op de hoogte moet zijn van het dagelijks reilen en zeilen van de beurs.
Moet mijn kapitaal nog vergaren. Verdien dus meer met een uur werken dan een uur onderzoek naar individuele aandelen.
Moet mijn kapitaal nog vergaren. Verdien dus meer met een uur werken dan een uur onderzoek naar individuele aandelen.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- VIP member
- Contacteer:
En een niet te versmaden voordeel van kapitalisatiefondsen van aandelen: je betaalt geen RV, wat bij afzonderlijke aandelen wel het geval is. Dit verklaart m.i. ook waarom de fondsen zoals Degroof en Petercam (dit laatste tot voor kort) het zelfs beter doen dan de man die de Spaargidsers leerde beleggen, namelijk Zeezout.
Het verwondert me feitelijk dat aan dit voordeel zo weinig ruchtbaarheid gegeven wordt.
Het verwondert me feitelijk dat aan dit voordeel zo weinig ruchtbaarheid gegeven wordt.
Is er geen beurstaks te betalen (wordt 1,35% - denk ik) op het gehele kapitaal bij uitstap?Leemans-broertje schreef:En een niet te versmaden voordeel van kapitalisatiefondsen van aandelen: je betaalt geen RV, wat bij afzonderlijke aandelen wel het geval is. ....
Mijn participatie is voor fondsen gelijk aan aandelen.
Maar verder zijn er ook nog obligaties, tak21, termijnrek.
Spreiden is key
Spreiden is key
-
- VIP member
- Contacteer:
Gelijk heb je. Beurstaks is nu 1% met max 1500 eur. Toch nog te doen als je ze enkele jaren bijhoudt, wat toch de bedoeling is.Belca2 schreef:Is er geen beurstaks te betalen (wordt 1,35% - denk ik) op het gehele kapitaal bij uitstap?Leemans-broertje schreef:En een niet te versmaden voordeel van kapitalisatiefondsen van aandelen: je betaalt geen RV, wat bij afzonderlijke aandelen wel het geval is. ....
Jhn schreef:Mijn participatie is voor fondsen gelijk aan aandelen.
Spreiden is key
Inderdaad, gespreid werken zowel in tijd als in producten is het sleutelwoord tot een veilige en rendabele portefeuille.
De meesten stappen in de beurs, op een hoogtepunt. Neen, je moet juist instappen als 'geen kat' nog aandelen wil kopen.
Dat laatste is mooi in theorie maar vraagt veel moed en vertrouwen in de beurs. Want als geen kat nog aandelen wil kopen is er meestal iets heel erg aan de hand.
Een of andere crisis/crisette waarbij alles paniekerig wordt buitengegooid, ongeacht de kwaliteit van het bedrijf. Vorige week donderdag was zo'n dag.
In morningstar (lange termijn tab) zie ik dat er elke x weken een dipke zit.
Ik koop nooit als die curve stijgt, er komt sowieso een dipke aan, als de dip vol op aan de gang is zoek ik welke het meest zakken.
Daar koop ik dan een bescheiden stuk van bij.
Alles herstelt en x weken later is het weer van dat.
Sinds ik dit doe maak ik winst.
Vroeger, deed ik in mijn broek bij een dip en kocht ik bij als alles goed ging.
Gegarandeerd dat er 2 weken later een dip kwam en ik weer iets ging verkopen.
Om zot van te worden.
Maar nu hou ik mij aan mijn gouden regel.
Ik koop nooit als die curve stijgt, er komt sowieso een dipke aan, als de dip vol op aan de gang is zoek ik welke het meest zakken.
Daar koop ik dan een bescheiden stuk van bij.
Alles herstelt en x weken later is het weer van dat.
Sinds ik dit doe maak ik winst.
Vroeger, deed ik in mijn broek bij een dip en kocht ik bij als alles goed ging.
Gegarandeerd dat er 2 weken later een dip kwam en ik weer iets ging verkopen.
Om zot van te worden.
Maar nu hou ik mij aan mijn gouden regel.
Mijn aandelenportefeuille is amper hersteld van de crash. Ik zit nu aan +11,7% voor dit jaar. 't Is dan ook een slecht jaar voor value-aandelen. Ik verwacht volgend jaar een fors herstel van mijn belachelijk ondergewaardeerde aandelen, in de aard van +20 à 40%.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
@Jhn: ik heb een paar maanden geleden dezelfde raad gegeven: "Koop geen fondsen die het de afgelopen tijd heel goed hebben gedaan. Dat zijn fondsen die je een jaar geleden had moeten kopen. Koop eerder fondsen die recentelijk matig tot slecht gepresteerd hebben, waarvoor je op Morningstar een negatieve return ziet over een bepaalde periode. Die hebben een groter stijgingspotentieel."
En weet je wat ik als reactie kreeg? "Dat is nu eens echt een kromme redenering".
En weet je wat ik als reactie kreeg? "Dat is nu eens echt een kromme redenering".
Tis niet gemakkelijk he heden ten dagen op de beurs. De ene keer is alles rozengeur en maneschijn en de andere keer dondert alles naar beneden!gpv1 schreef:Mijn aandelenportefeuille is amper hersteld van de crash. Ik zit nu aan +11,7% voor dit jaar. 't Is dan ook een slecht jaar voor value-aandelen. Ik verwacht volgend jaar een fors herstel van mijn belachelijk ondergewaardeerde aandelen, in de aard van +20 à 40%.