UPDATE: Deblokkering maestro buiten Europa: te weinig informatie en dienstverlening
Op 17 januari blokkeerden de Belgische banken de debetkaarten buiten Europa. Volgens Febelfin was de maatregel bedoeld om de consument te beschermen. De maatregel is ondertussen 4 maanden van kracht. Tijd voor een onderzoek dus.
• Deblokkering maestro buiten Europa: weinig informatie beschikbaar
• Amper 5 banken vermelden de mogelijkheid tot deblokkering buiten Europa
• Geen telefonisch noodnummer voor deblokkeren van kaarten
• Slechts 3 banken vermelden responstijd voor deblokkering
We bestudeerden in de maand mei de websites van 22 banken die maestro blokkeren buiten Europa. De resultaten tonen de beperkte communicatie en service van de banken.
Deblokkering
Slechts 5 banken (Delta Lloyd, CPH Bank, Dexia Bank, KBC en Keytrade) vermelden de mogelijkheid tot deblokkering van de kaart op hun website.
Bij de andere 17 banken is er geen informatie te vinden over een mogelijke deblokkering. Deze banken beperken zich tot de vermelding dat de kaart buiten Europa niet noodzakelijk werkt. En dit terwijl we toch weet hebben van minstens 12 banken die de kaart op aanvraag deblokkeren.
Hoe deblokkering aanvragen?
De procedure voor deblokkering verschilt van bank tot bank. CPH Bank, Delta Lloyd, Dexia verwijzen op hun website door naar het kantoor. Bij Keytrade moet u emailen, en bij KBC moet u bellen naar het telecenter. Geen enkele bank vermeldt een 24/7 helpdesk service voor het deblokkeren van de kaart. Evenmin is er een online dienstverlening waarbij de kaart manueel kan gedeblokkeerd worden via online banking.
Tot 14 dagen reactietijd
Slechts 3 banken vermelden op hun website een responstijd voor de deblokkering. Bij Dexia gebeurt de deblokkering de dag na de aanvraag. Bij Keytrade duurt het maximaal 14 dagen alvorens uw kaart wordt gedeblokkeerd. Bij Delta Lloyd maximaal 1 week. KBC en CPH Bank vermelden geen responstijd op hun websites.
Conclusie
Er is amper online informatie te vinden over de deblokkering van debetkaarten buiten Europa. Amper 5 banken vermelden deze dienstverlening op hun website. Slechts 3 banken vermelden hoe lang het duurt om uw kaart te deblokkeren.
Ook de dienstverlening schiet te kort. Geen enkele bank publiceert een 24/7 telefonisch noodnummer waarop gestrande klanten terecht kunnen. Ook de mogelijkheid om manueel via online banking de debetkaart te deblokkeren is nergens voorzien.
We onderzochten de websites van volgende banken die hun kaarten blokkeren buiten Europa.
Bank | vermelding standaard blokkering | vermelding van mogelijkheid tot deblokkering | |
---|---|---|---|
1 | ABK Bank | ja | Nee (niet mogelijk) |
2 | Argenta | ja | Nee |
3 | Axa Bank | ja | Nee |
4 | Banca Monte Paschi Belgio | nee | Nee |
5 | BPO | ja | Nee |
6 | BKCP | ja | Nee |
7 | BNPP Fortis | ja | Nee |
8 | CBC Bank | ja | Nee |
9 | Centea | ja | Nee |
10 | CPH Bank | ja | Ja |
11 | Delta Lloyd | ja | ja, responstijd max 1 week |
12 | Dexia Bank | ja | ja, responstijd max 1 dag |
13 | Ethias Bank | ja | Nee (niet mogelijk) |
14 | Europabank | nee | Nee |
15 | Fintro | ja | nee |
16 | ING | ja | nee |
17 | KBC | ja | ja |
18 | Keytrade | ja | ja, responstijd max 14 dagen |
19 | Landbouwkrediet | Ja | nee |
20 | OBK Bank | Ja | nee |
21 | Record Bank | ja | nee |
22 | VDK Bank | ja | nee |
UPDATE 14 Juli 2011: Bart Tommelein van Open VLD bevestigt de problemen uit onze studie
- Hoe past u het bedrag dat u kunt overschrijven aan?
- Financiële sector gebruikt artificiële intelligentie om phishing te onderscheppen
- Wil u nog bankieren zoals vroeger?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.