Kerstshoppen getroffen door Bancontact-panne
Het elektronische betaalverkeer ondervond in de namiddag zware hinder door een nationale panne. Worldline, beheerder van het systeem, zegt dat de problemen stilaan van de baan zijn.
Wie dacht deze middag nog even snel wat kerstinkopen te doen, kwam bedrogen uit. Rond 16u decteerde Worldline, de Europese topspeler voor betaal- en transactiediensten, een netwerkprobleem dat het elektronische betaalverkeer in België volledig in de war stuurde. Ongeveer de helft van de elektronische betalingen kon immers niet voltooid worden.
De panne kwam alleszins erg ongelegen. Traditioneel is de aanloop naar Kerstmis een erg drukke winkelperiode. Zaterdag 21 december 2013 werd een nieuw pinrecord gevestigd en verwacht wordt dat op dinsdag 24 december ook het piekrecord zal sneuvelen. De storing zorgde voor lange rijen aan de bankautomaten en chaos in de winkels. Ondertussen regende het op sociale netwerksites klachten van geërgerde shoppers.
De winkels zelf probeerden creatief te reageren op de situatie. Bij Colruyt was het bijvoorbeeld mogelijk om een factuur te krijgen en via overschrijving te betalen. Wie winkelde bij Delhaize heeft hoogstwaarschijnlijk weinig hinder ondervonden. Dankzij een noodplan konden klanten nog steeds betalen met de kaart. Hun gegevens werden gewoon opgeslagen en doorgestuurd wanneer het systeem weer op volle toeren draaide.
Volgens De Tijd zou moederonderneming Atos de problemen wijten aan een defect in de hardware. Worldline zegt dat de problemen stilaan opgelost geraken, maar waarschuwt dat dit nog niet overal het geval is.
Ondervond u vandaag hinder?
- Kiest u voor een gemeenschappelijke rekening of voor twee aparte?
- Is betalen via een QR-code wel veilig?
- Mastercard betaalt retourzendingen online aankopen terug
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.