Wat is het gevolg van neutrale cashpunten voor uw bankzaken?
De grootbanken BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius en ING bundelen hun krachten onder de noemer Batopin om samen bankneutrale geldautomaten te installeren. Maar welke gevolgen brengen die neutrale cashpunten en een dalend aantal eigen bankautomaten teweeg voor de consument?
Het gebruik van cash zit al lange tijd in dalende lijn. Uit de Digital Payment Barometer van de Vrije Universiteit Brussel bleek eerder dit jaar dat nog slechts 13% van de Belgen contant geld nog als het favoriete betaalmiddel beschouwt. Gemiddeld heeft de Belg nog 55,60 euro cash in zijn portefeuille steken, tegenover 61,20 euro vóór de coronacrisis.
Overcapaciteit
Door het succes van digitaal bankieren neemt het aantal bankkantoren bovendien af, waardoor het aanbod van bankautomaten niet langer gelijkmatig verdeeld is. “Op bepaalde plaatsen bevinden zich te weinig geldautomaten, terwijl er op andere plekken sprake is van concentratie en overcapaciteit. Vandaag staan liefst 88% van de cashautomaten van de grootbanken op minder dan een kilometer van elkaar. Bij de helft gaat het zelfs om amper 111 meter”, zegt woordvoerder Vincent Bayer van Batopin.
Toch is een 100% cashvrije maatschappij nog niet voor morgen. “Contant geld blijft voor heel wat mensen een belangrijk hulpmiddel voor het beheer van hun financiën. Het vormt tevens ons ultieme redmiddel als de technologie het laat afweten. Cash heeft dus zijn eeuwenoude bestaansrecht nog zeker niet verloren”, luidt het.
Hoe evolueert het totale aantal cashautomaten?
De nieuwe cashpunten van Batopin komen op plaatsen die "door de burger worden aangevoeld als intuïtief de juiste’ plek om cash af te halen of te storten." Terwijl Batopin nieuwe bankneutrale automaten plaatst, bouwen de grootbanken hun eigen netwerk aan bankautomaten tot eind 2024 stap voor stap af. Het totale aantal cashautomaten halveert na die operatie van ruim 5.000 vandaag naar 2.200 in 2025.
Moeten we geld bijbetalen wanneer we geld afhalen aan een van die automaten?
Het al dan niet tariferen van geldopnames behoort tot het commerciële beleid van elke bank apart, ongeacht of ze al dan niet lid is van het Batopin-netwerk.
Welke andere transacties zijn mogelijk?
De nieuwe, neutrale geldautomaten bieden de mogelijkheid van geldopnames en pincodewijziging voor alle gebruikers, eveneens ongeacht de bank waar zij klant zijn. De klanten van Batopin-leden kunnen bijkomend hun rekeningsaldo raadplegen en geld storten bij de meeste automaten uit het netwerk.
Wat als u problemen ondervindt aan die automaten?
Bayer: “Zoals bij alle geldautomaten slikt het toestel de kaart in wanneer de klant herhaaldelijk een onjuiste pincode intoetst of wanneer de gebruiker vergeet de kaart na de transactie terug te nemen. De klant vraagt dan bij zijn bank een nieuwe kaart aan. We stellen ook een Batopin-hulplijn ter beschikking voor andere problemen zoals onvoldoende geldvoorraad of technische defecten.”
- Wil u nog bankieren zoals vroeger?
- Welke bank biedt nog een gratis zichtrekening aan?
- Hoe past u het bedrag dat u kunt overschrijven aan?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.