Informatiebladen vaak onvoldoende leesbaar

De documenten met essentiële informatie die banken aan beleggers moeten overhandigen vooraleer die intekenen op een investering voldoen vaak niet, stelt toezichthouder FSMA vast. De controleur valt over onbegrijpelijke taal en kleine lettertypes.
Belgische particulieren die beleggingen met een verzekeringsjasje of zogenaamde gestructureerde producten kopen, moeten van hun bank een informatieblad krijgen met daarop de belangrijkste zaken in een begrijpbare taal.
Een analyse van de informatiebladen, doet de FSMA besluiten dat dit niet steeds lukt. Intern beleggingsfonds, afgescheiden beheer, voorwaardelijke coupongrenswaarde of zelfs quanto participatie. Deze termen zeggen de meeste mensen niet veel, maar toch stelde de FSMA vast dat ze vaak voorkomen.
Bovendien worden in de informatiedocumenten soms erg kleine lettertypes gebruikt, wat het lezen ervan bemoeilijkt. Het is natuurlijk de bedoeling dat de klanten begrijpen zonder een vergrootglas en een financieel woordenboek te moeten gebruiken, aldus de FSMA.
De FSMA roept de financiële sector op om meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van hun informatiebladen. Indien nodig zegt de organisatie maatregelen te zullen nemen.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.