Consument krijgt gedetailleerde info over premies voor autopolis en brandverzekering
Consumenten moeten voortaan meer informatie krijgen over de samenstelling van de premie die ze moeten betalen voor hun verzekeringen. Verzekeringsmaatschappijen en verzekeringsmakelaars zijn vanaf 2018 immers verplicht om die gedetailleerd te geven telkens ze hun klanten een voorstel doen. Hetzelfde geldt op elke vervaldag van de polis.
Voor het sluiten van de verplichte autoverzekering moet de consument voortaan geïnformeerd worden over de handelspremie en de index waaraan de premie is gekoppeld. Voorts ook over het samengevoegde bedrag van het commissieloon, de acquisitiekosten en van alle andere kosten die in deze handelspremie begrepen zijn. Ten slotte moet ook apart melding worden gemaakt van de toeslag die wordt gemaakt voor een eventuele gespreide betaling van de premie, alsook van de taksen.
Deze informatie moet bovendien afzonderlijk worden vermeld voor elk risico dat door de overeenkomst wordt gedekt.
Dit alles heeft tot doel een beter inzicht te geven in het deel van de premie dat effectief dient om de risico’s te waarborgen en dus niet gaat naar een vergoeding van andere kosten.
Voor andere verzekeringen zoals brandverzekeringen moet de handelspremie worden bekendgemaakt, alsook alle taksen en bijdragen en een raming van de acquisitie- en administratiekosten.
Voor spaar- en beleggingsverzekeringen werd een uitzondering gemaakt. Hiervoor moeten namelijk Europese regels worden omgezet in Belgische wetgeving.
U kunt over dit thema ook meepraten in ons forum.
Lees ook:
- Goede voornemens voor uw geld in 2018
- Indexering van bedragen voor sparen en beleggen
- Een op de vijf woningen is onderverzekerd
- Huurder moet zich ook in Brussel laten verzekeren voor brand- en waterschade
- Ontvang 20 euro cashback voor fiscaal sparen bij Futuria!
- Wat verandert op 1 oktober 2024 voor uw verzekeringen?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.