Veel klachten over opzeg van autoverzekering
De ombudsman van de verzekeringssector kreeg in 2017 liefst 700 vragen over de opzeg van een verzekeringscontract, vaak omdat de consument niet zomaar kan overstappen naar een goedkopere oplossing. Vooral in de autoverzekering blijken heel wat verzekerden daar problemen mee te hebben. Ze vergeten doorgaans dat ze een polis minstens drie maanden op voorhand moeten opzeggen. En ook bij een verandering van auto kan je niet zomaar overstappen naar een nieuwe verzekeringsmaatschappij.
De consument is minder trouw aan zijn verzekeraar, stelt de ombudsman vast. Hij is op zoek naar de beste prijs of hij krijgt ook andere voordelen als hij zijn verzekeringen bij dezelfde maatschappij bundelt.
In de verplichte BA-autoverzekering handelen de discussies meestal over de opzeg door de verzekeringsnemer die wil kunnen profiteren van een voordeliger tarief of die een tariefverhoging wil vermijden.
In de brandverzekering wil de verzekeringsnemer het contract soms onmiddellijk opzeggen wegens dubbele dekking, die hij soms pas na een geruime tijd vaststelt.
In de gezondheidszorgenverzekering wenst hij zijn individuele contract met onmiddellijke ingang op te zeggen omdat zijn werkgever hem een collectieve hospitalisatiedekking aanbiedt of omdat hij de hoge premie niet meer kan betalen.
Auto
Toch verloopt de opzeg niet altijd vlot. De verzekeringsnemer is niet altijd op de hoogte van de wettelijke formaliteiten en de termijnen om zijn contract te beëindigen of past ze niet correct toe. Hij denkt, ten onrechte, dat hij het recht heeft om het contract op te zeggen bij een verandering van voertuig of bij een aanpassing van zijn bonus-malus. Of hij meent dat hij kan opzeggen zonder het respecteren van opzegtermijnen.
De looptijd van een autoverzekering is weliswaar beperkt tot één jaar, maar wie ze wil opzeggen moet dat minstens drie maanden voor de vervaldag doen, zoniet wordt ze stilzwijgend met een jaar verlengd. Dit geldt ook bij een verandering van voertuig.
Daarnaast werpen verzekeraars soms andere belemmeringen op. Zo worden consumenten die willen overstappen soms geconfronteerd met lange wachttijden voor het bekomen van het schadeattest, dat bovendien soms niet de correcte schadehistoriek herneemt.
Een opzeg door de verzekeringsonderneming ervaart de verzekeringsnemer dan weer vaak als een onrechtvaardige sanctie. Hij klaagt hierbij bij de ombudsdienst ook over de moeilijkheden om een nieuwe dekking te vinden tegen een redelijke prijs.
Via Spaargids kunt u een aantal autoverzekeringen vergelijken.
Lees ook:
- AXA lanceert omnium voor proefritten met tweedehandse wagens
- AG Insurance lanceert omniumverzekering voor fietsen
- Twee of negen maanden tijd om uw autolening op te nemen
- Ontvang 20 euro cashback voor fiscaal sparen bij Futuria!
- Huurder moet zich ook in Brussel laten verzekeren voor brand- en waterschade
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.