Veelgestelde vragen over Futuria
- Als ik inteken op een offerte bij Futuria, blijft de instapkost dan verlaagd over de volledige looptijd van het contract ?
Ja, u krijgt een contract waarin duidelijk vermeld wordt dat de instapkost dezelfde blijft over de ganse looptijd, maw ook alle toekomstige stortingen zullen aan deze instapkost zijn. Let wel: bij tijdelijke promoties kan het zijn dat de instapkost verschilt voor latere stortingen. Mocht dit zo zijn, dan wordt dit duidelijk vermeld op de offerte. - Wat moet ik doen als ik wil intekenen op een offerte ?
Als u akkoord gaat met de offerte, volstaat het een korte bevestiging terug te sturen naar het mailadres waarvan u de offerte heeft gekregen. Zie ook punt 3 hieronder voor de nodige documenten bij uw intekening - Wat hebben jullie nodig om een contract op te maken ?
Wat wij steeds nodig hebben is een geldige kopij recto verso van uw identiteitskaart, tenzij u al klant zou zijn bij futuria, dan hoeft u dit niet opnieuw te versturen. Bepaalde verzekeraars vragen ook naar een adresbewijs. Dit kan een klevertje van de mutualiteit zijn, of een uitprint van uw E-ID kaart. Mocht het nodig zijn dit te versturen, dan zal hiernaar gevraagd worden. Al deze documenten mogen meegestuurd worden bij de bevestiging van uw offerte - Hoe lang duurt het om in te tekenen op een offerte ?
Dit gaat heel snel. Van zodra wij uw akkoord met kopij van uw ID kaart ontvangen hebben, starten wij met opmaak van uw intekening. Meestal zal u uiterlijk de volgende werkdag de intekendocumenten via e-mail ontvangen. Bij bepaalde verzekeraars (Credimo, Patronale,…) zal dit iets langer duren gezien we de intekendocumenten per post naar u dienen te versturen - Wanneer mag ik mijn geld overmaken ?
Bij de inschrijvingsdocumenten die u per mail of per post zal ontvangen, zit ook steeds een overschrijvingsformulier of een rekeningnummer met referte voor uw storting. Van zodra u dit ontvangen heeft, mag u uw overschrijving doen. De polis werd reeds aangemaakt en de referte die vermeld staat, heeft betrekking op uw contract. Stuur op dat moment ook uw inschrijvingsdocumenten getekend terug aan Futuria - Ik heb gekozen voor een formule pensioensparen, langetermijnsparen, of een ander spaarplan met regelmatige stortingen. Kan ik er dan voor kiezen om mijn betalingen te spreiden ?
Dat kan u zeker. U kan kiezen voor jaarlijkse, drie/zesmaandelijks of maandelijkse stortingen. Laat ons dit weten bij uw akkoord en dan passen we dit zo aan in het contract. - Aan wie betaal ik ?
U betaalt steeds rechtstreeks aan de verzekeringsmaatschappij. - Vanaf wanneer neemt mijn contract aanvang ?
Van zodra uw eerste storting op rekening van de verzekeraar staat en uw getekende stukken terug bij Futuria zijn, begint uw contract te lopen - Hoe en wanneer ontvang ik een bevestiging van mijn storting ?
U zal van de verzekeraar na enkele weken een brief krijgen waarin wordt bevestigd dat uw storting werd ontvangen, afhankelijk van verzekeraar wordt dit ofwel samen met uw definitief contract verstuurd, ofwel apart. Ook krijgt ook jaarlijks een overzicht van de verzekeringsmaatschappij met de huidige stand van uw contract - Krijg ik nog een definitief contract ?
Ja, u zal ook nog een persoonlijk certificaat of een polis krijgen waarin de modaliteiten van uw contract nog eens worden opgesomd. Hou er rekening mee dat dit verschillende weken kan duren alvorens u dit ontvangt. Bij bepaalde verzekeraars loopt dit op tot 6 weken - Tot welke leeftijd kan ik intekenen op een contract ?
Normaal staat er geen leeftijdsbeperking op een intekening. Wat telt is dat u meerderjarig bent en niet onder voogdij staat. Tekent u in voor rekening van een minderjarige, laat dit dan zeker weten aan Futuria. - Geldt dit ook voor fiscaal voordelig pensioensparen of langetermijnsparen ?
Bij fiscaal voordelig pensioensparen en langetermijnsparen is er wel een leeftijdsbeperking. U dient in te tekenen alvorens u de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt. Bij pensioensparen tekent u zelfs best in voor uw 55 jaar in een nieuw contract, daar dit anders fiscaal gezien minder voordelig is - Ben ik verplicht ieder jaar de maximale premie te storten in fiscaal voordelig pensioensparen of langetermijnsparen ?
Verplicht bent u niet. Als het u op een bepaald ogenblik niet schikt om de premie te betalen, kan u gerust al eens een jaar overslaan. Doch let wel. Aan te raden is ieder jaar zo veel mogelijk te storten om zo een maximaal fiscaal voordeel te genieten. Fiscaal gezien betaalt u ook best minstens 5 premies op een periode van 10 jaar tijd, om zo uw fiscaal voordeel te behouden - Ik heb een hypothecaire lening lopen, kan ik dan aan pensioensparen en langetermijnsparen doen ?
Pensioensparen kan u zeker doen, dit staat helemaal los van uw lening. Voor langetermijnsparen dient u er wel op te letten dat dit binnen hetzelfde fiscale luik valt als de hypothecaire lening. Vergewis u er dus zeker van of u nog in aanmerking komt voor een fiscale aftrek en voor welk bedrag. U kan hiervoor bij futuria terecht (tel 078/15.68.00) - Ik heb een Tak 21 formule afgesloten, is dit absoluut veilig ?
Welke garanties heb ik tegen eventueel faillissement van de verzekeringsmaatschappij ?
Tak 21 is inderdaad bekend als een veilige formule. Enerzijds garandeert de verzekeraar absolute kapitaalsbescherming en rendementsgarantie in deze formule. Anderzijds is een verzekeraar onderworpen aan strenge financiële verplichtingen om tak 21 te mogen verdelen en worden ze hierop ook vaak gecontroleerd. Ten derde is iedere Belgische verzekeraar die tak 21 aanbiedt verplicht aangesloten bij het waarborgfonds waarbij iedere belegging tot 100.000 Euro per persoon en per verzekeringsmaatschappij is gewaarborgd. Bij verzekeraars die vanuit het buitenland actief zijn, kan de waarborg variëren afhankelijk van het land van de vestigiging. Op de detailpagina's van spaargids.be kan u het land van de vestiging van de verzekeringsmaatschappij terugvinden. - Ik heb ook gehoord over de formule tak 23, wat is dit en waarom zou ik hiervoor kiezen ?
Tak 23 is de formule waarbij de verzekeringsmaatschappij in beleggingsfondsen gaat beleggen. Deze fondsen zijn heel divers en daarom worden er aan de tak 23 beleggingen risicoklassen toegekend op een schaal van 1 tot 6. 1 als veilig en 6 als hoog risico. Bij bepaalde tak 23 fondsen worden ook kapitaalsgaranties voorzien zodat het risico op verlies van geld wordt beperkt. Een voordeel aan deze formules is het hogere potentiële rendement dat kan gehaald worden en kan dus interessant zijn als aanvulling op uw beleggingsportefeuille. Een ander voordeel is de vrijstelling van roerende voorheffing. Bij een Tak 21 belegging heeft u dit na 8 jaar, bij tak 23 betaalt u bijna nooit roerende voorheffing. Kortom, dit kan interessant zijn, doch neem best eerst even contact met Futuria (tel 078/15.68.00) om adviezen te vragen welke formule u het best kan kiezen. Dit advies is volledig gratis. - Kan ik meerdere fondsen combineren in een tak 23 contract ?
Ja u kan inderdaad een combinatie maken van meerdere fondsen binnen een tak 23 contract. U kan ook op een later tijdstip uw fondsen herverdelen - Wat is tak 44 ?
Dit is een formule waarbij de tak 21 en 23 worden gecombineerd in 1 contract. - Ik had een offerte aangevraagd via het invulformulier op www.spaargids.be en ik wacht al enkel uren/dagen en heb nog steeds geen e-mailbericht ontvangen. Is dit normaal ?
Dit is zeker niet normaal. Wellicht is er iets misgegaan bij uw offerteaanvraag. De oorzaak hiervan kan verschillende redenen hebben. Neem zeker contact op met Futuria op telefoonnummer 078/15.68.00 als u geen antwoord heeft gekregen. Dan behandelen wij uw aanvraag met voorrang - Wanneer kan ik de diensten van Futuria het beste bereiken ?
Futuria is alle werkdagen telefonisch bereikbaar van 8u tot 18u. Op zaterdag van 9u tot 13u. Na deze uren zijn er ook meestal nog mensen aanwezig die nota kunnen nemen van uw vraag. U zal dan op een later moment teruggebeld worden
Lees ook:
- Ontvang 20 euro cashback voor fiscaal sparen bij Futuria!
- Wat verandert op 1 oktober 2024 voor uw verzekeringen?
- Huurder moet zich ook in Brussel laten verzekeren voor brand- en waterschade
Meer over: Algemeen nieuws over verzekeren
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.