Contact

Internetbanken kreunen onder toevloed nieuwe klanten

Internetbanken kreunen onder toevloed nieuwe klanten

Internetspaarrekeningen doen het goed. Zo goed zelfs dat de banken amper het aantal aanvragen kunnen bijhouden. En dat leidt tot de nodige vertragingen bij zowel NIBC Direct, Fortuneo als MoneYou. Dit zijn momenteel de drie toppers met de hoogste totale rentes.

Een rondvraag door onze redactie leert dat de online spaartoppers nog nauwelijks de toevloed van nieuwe klanten aankunnen. Bij NIBC Direct ligt het aantal aanvragen tot tien keer hoger dan in normale periodes. Hierdoor loopt de verwerkingstijd uit tot vijf werkdagen in plaats van twee. De bank verwacht in het belang van de 11-maanden regel einde van de maand alles onder controle te hebben.

Ook Fortuneo heeft last van een toegenomen populariteit: ongeveer vier keer zoveel aanvragen als in januari 2012. Aanvragen liepen hier een zevental dagen vertraging op, een achterstand die de bank tegen volgende week hoopt terug te dringen tot de gebruikelijke 10 dagen verwerkingstijd door het inzetten van extra personeel.

Tenslotte blijkt ook bij het jonge MoneYou het aantal aanvragen een veelvoud te zijn van wat ze aanvankelijk verwacht hadden. Op het forum komen meldingen binnen van een activeertijd van ongeveer 11 dagen. De bank verzekert wel dat het spaargeld rente begint op te bouwen vanaf het moment dat de eerste storting is aangekomen – ook al is de spaarrekening nog niet volledig geactiveerd.

Rabobank.be, de internetbank met het meeste aantal klanten, blijkt daarentegen minder problemen te hebben. Ook zij zien hun cliënteel aangroeien, maar het verwerken van aanvragen loopt hier maximaal een dag vertraging op.

Bij Keytrade is er evenmin achterstand bij het openen van nieuwe klantrelaties. Volgens Steven De Backer van Keytrade zit de bank op een groeiritme wat vergelijkbaar is met jan 2012.

Maar niet alleen de toegenomen populariteit zorgt voor vertraging. De validatie van de identiteitskaart is een manueel proces dat om de nodige nauwkeurigheid vraagt. Bovendien kunnen ook klanten in spe hun aanvraag van enige vertraging besparen door zelf nauwkeurig te zijn. Internetbanken herinneren hun toekomstige klanten er dan ook aan om een duidelijke weergave van hun ID-kaart op te sturen (met herkenbare foto, leesbare gegevens én een weergave van de twee zijden). Ook het systeem van de tegenrekening vraagt wat aandacht. "Zorg dat de eerste storting van de opgegeven tegenrekening komt. Deze moet bovendien op dezelfde naam staan als de aangevraagde internetrekening", aldus Dirk De Wulf, Directeur bij NIBC Direct.

Vergelijk hier de verschillende spaarrekingen of neem een kijkje op de spaarsimulator

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen