Contact

Banken moeten zorgvuldiger omgaan met hun zorgplicht

Banken moeten zorgvuldiger omgaan met hun zorgplicht

De FSMA heeft in 2014 en begin 2015 bij diverse financiële instellingen inspecties ter plaatse gedaan om te oordelen of ze aan hun zorgplicht voldeden. Daarbij werden 210 tekortkomingen vastgesteld. Het leidde tot 106 bevelen om bij te sturen.


De zorgplicht houdt in dat de financiële instelling hun klanten producten moeten voorstellen die overeenstemmen met hun profiel en hun wensen en er ook voldoende informatie over moeten geven. De plicht dient zowel in de hoofdzetel als in de lokale kantoren te worden nageleefd.

Het onderzoek naar de zorgplicht zal in 2015 worden voortgezet. De financiële instellingen die de vraag kregen hun beleid bij te sturen, zullen onder meer een mystery shopper over de vloer krijgen om te controleren of alles nu wel volgens de regels verloopt.

Daarnaast start de FSMA dit jaar een nieuwe inspectiecyclus over het thema best execution. Dit thema gaat over de vraag of alle redelijke maatregelen genomen worden om bij de uitvoering van een order het best mogelijke resultaat (bijvoorbeeld wat betreft de prijs, kosten, snelheid, …) te verkrijgen voor een consument.

In 2015 en 2016 plant de FSMA telkens meer dan 200 mystery shopping-bezoeken. Daarbij doen medewerkers van de toezichthouder op de financiële markten anonieme bezoeken bij banken en bankkantoren om na te gaan of de regels worden nageleefd. Ook kan de FSMA hiervoor een externe firma inschakelen.

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen