Nationale Bank blokkeert klantenrekeningen van Optima Bank
Klanten van Optima Bank kunnen voorlopig niet aan hun tegoeden. De Nationale Bank heeft alle rekeningen van klanten geblokkeerd om te vermijden dat er een run op de bank zou ontstaan.
Bent u ook gedupeerde van Optima Bank? Laat het weten op ons forum
De beslissing volgt op het ontdekken van onregelmatigheden bij de instelling, waarna de Nationale Bank aan de Europese Centrale Bank heeft gevraagd om haar bankvergunning in te trekken. Sedert de inwerkingtreding van het Gemeenschappelijk Toezichtsmechanisme is die immers bevoegd is voor de intrekking van de vergunning van alle kredietinstellingen in de eurozone.
Om te vermijden dat er een run op de bank zou ontstaan door klanten die massaal hun tegoeden willen afhalen en snelle klanten daarbij bevoordeeld zouden worden tegenover wie trager reageert, heeft de Nationale Bank ook besloten om alle rekeningen te blokkeren. Dit blijft zo tot de nodige maatregelen zullen genomen zijn om alle bankactiviteiten af te wikkelen en stop te zetten. Er werd ook een speciale commissaris voor aangesteld.
De hoofdaandeelhouder van Optima Bank heeft zich garant gesteld voor een correcte afwikkeling van de operatie. Daarnaast werd de werking van het Garantiefonds, dat de terugbetaling van tegoeden aan klanten tot 100.000 euro per persoon garandeert, geactiveerd.
De bankactiviteiten van Optima waren overigens al gevoelig verminderd. In 2014 besliste de instelling geen spaarrekeningen en geen kredieten meer te commercialiseren. De tegoeden van de klanten staan dan ook op zichtrekeningen. Het gaat nog om een globaal bedrag van 90 miljoen euro, tegenover 683 miljoen euro op het moment van de beslissing tot afbouw.
Aangezien er ook aanwijzingen zijn van mogelijke strafrechtelijke inbreuken bij Optima Bank heeft de Nationale Bank ook een dossier overgemaakt aan het parket van Oost-Vlaanderen en aan de FSMA.
Bent u ook gedupeerde van Optima Bank? Laat het weten op ons forum
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.