Speciale website voor klanten Optima Bank
De curatoren van het faillissement van Optima Bank gaan een speciale website creëren. Op www.faillissementoptimabank.eu zullen spaarders en leveranciers alle informatie kunnen vinden om hun vordering in de mate van het mogelijke te recupereren. De website is momenteel nog niet operationeel.
In totaal telde Optima Bank nog zo’n 8.000 klanten. Voor de meesten was het bedrag op hun rekening beperkt tot hoogstens 100.000 euro. Zij zullen dat bedrag ook integraal terugkrijgen binnen de twintig werkdagen. Ze moeten zich daarvoor wel melden bij het Garantiefonds (www.bijzonderbeschermingsfonds.be). Hun vordering kan er elektronisch worden ingediend via www.myminfin.be, waar ze ook hun belastingaangifte indienen. Het alternatief is een indiening op papier.
Ook wie meer dan 100.000 euro bij de bank had staan, kan bij het Garantiefonds terecht. Zij zullen de teruggave van hun tegoed in de eerste plaats begrensd zien tot die kaap van 100.000 euro.
Voor het bedrag dat de 100.000 euro overschrijdt, zullen ze een aangifte moeten doen bij de curatoren. Het best gebeurt dat voor 14 juli.
Of ze het bedrag boven 100.000 euro ook volledig terugkrijgen, hangt af van wat er nog gerecupereerd kan worden bij de uitverkoop van de instelling. Volgens de curatoren zit hier zeker nog waarde in. Voor onderdelen van de bank is er trouwens al belangstelling.
Het aantal klanten dat meer dan 100.000 euro bezit bij de bank zou een kleine minderheid zijn. Niettemin gaat het om “enkele tientallen”.
De totale afwikkeling van het faillissement kan wel geruime tijd in beslag nemen. Het hangt onder meer af van de vorderingen die de curatoren nog kunnen instellen tegenover wie aansprakelijk kan worden gesteld voor het faillissement.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.