282, 24819

Welke bank krijgt de meeste punten van haar klanten?

Welke bank krijgt de meeste punten van haar klanten

Van alle banken krijgt Argenta van zijn klanten de hoogste punten voor tevredenheid. De Antwerpse bank krijgt dan ook de Algemene Bank Award 2023 van Spaargids.be en Guide-épargne.be. KBC, Bolero  en Santander Consumer Bank ontvangen een Award voor respectievelijk de beste digitale bank, de beste beleggingsbank en de beste spaarbank.

Spaargids en Guide-épargne lieten het opiniepeilingsbureau iVox tussen 10 en 21 november online peilen naar de mening van de consument. Dat gebeurde bij bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn.

De consumenten gingen massaal op de uitnodiging in. Meer dan 51.000 mensen gaven hun kwotering. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen. 45% van de bevraagden zei klant te zijn bij één bank. 55% nam diensten af bij meerdere banken. Dat zorgde ervoor dat ze makkelijker konden vergelijken.

Kleinere banken werden daarbij op dezelfde manier behandeld als hun grotere sectorgenoten. De schaalgrootte gaf geen voor- of nadeel. Crelan en AXA, die intussen een instelling zijn geworden, werden nog als aparte merken behandeld omdat hun netwerken nog steeds niet geïntegreerd zijn.

De bevraagden konden zich uitspreken over vier deeldomeinen: het digitale aanbod van de bank, het kantorennetwerk van de bank, het spaaraanbod van de bank en het beleggingsaanbod van de bank. Op basis van de scores op deze domeinen werd ook de bank aangeduid die het beste resultaat haalde op het geheel.

 

Bank Award algemeen

  1. Argenta 7,9
  2. KBC 7,5
  3. Beobank 7,3

KBC verliest na enkele jaren zijn koppositie aan Argenta. Het moet ook een deel van zijn kwotering prijsgeven. Vorig jaar scoorde het nog 7,9 punten. De daling wordt vooral veroorzaakt door het weghalen van de bankautomaten uit de kantoren. Voor velen leverde ze hiermee een stuk praktische dienstverlening in.

Argenta profiteert van de terugval van KBC, maar de bank scoort zelf ook beter. Vorig jaar kreeg ze 7,6 punten.

De winst van Argenta is algemeen. De bank haalt de hoogste waardering bij zowel klanten die alleen bij haar bankieren als bij consumenten die bij meerdere banken een rekening hebben. Ze scoort ook het best bij zowel mannen als vrouwen, als in alle leeftijdscategorieën. Bij de 55+’ers is dat zelfs erg uitgesproken.

Opvallend: ook nu breken buiten KBC de andere grootbanken weinig potten. BNP Paribas Fortis is hekkensluiter met 5,8. Belfius haalt 6,1. ING komt aan 6,2. Voor die laatste bank is dat wel een stevige verbetering. Vorig jaar was ze nog laatste met 5,7.

 

Bank Award kantorennetwerk

  1. Argenta 8,3
  2. Beobank 7,7
  3. Vdk en KBC 7,5

Net als de vorige jaren krijgt Argenta opnieuw de Award voor het beste kantorennet. De vorige keer haalde de Antwerpse bank het nipt van KBC, deze keer is haar voorsprong ruimer.

Argenta haalt ook de beste scores in alle leeftijdscategorieën. Globaal zegt 85,5% tevreden te zijn over de afstand tot het kantoor, 76,1% is positief over de openingstijden en 89,7% steekt de duim omhoog voor de expertise van het personeel.

Opmerkelijk is de terugval van KBC. De bank handhaaft zich wel in de top drie, maar vorig jaar haalde ze nog een score van 8,0.

De bank ligt nu in balans met vdk bank. De Gentse bank scoort beter dan KBC bij de jongste en oudste klantengroep. KBC haalt het dan weer in de middengroep van 35-54-jaar.

 

Bank Award digitaal

  1. KBC 8,1
  2. Argenta 8,0
  3. Bolero 7,9

KBC blijft de beste digitale diensten aanbieden aan haar klanten, maar de voorsprong die ze vorig jaar nog uitbouwde, raakt ze kwijt. In 2022 haalde KBC hier nog een score van 8,4. Argenta, dat toen derde eindigde, haalde 7,6. De Antwerpse bank verbeterde evenwel haar score tot 8,0 en zit KBC nu op de hielen. Een voorsprong van 0,8 punten werd dus herleid naar 0,1 punt. Bij de 55+’ers staat Argenta zelfs op de eerste plaats.

KBC krijgt vooral goede punten voor het gebruiksgemak van zijn digitale toepassingen. 85,8% vindt ze goed of helemaal goed. Nog eens 11,5% geeft een neutrale waardering.

 

Bank Award beleggingsbank

  1. Bolero 8,1
  2. MeDirect 7,2
  3. Saxo 7,0

Bolero haalt het net als vorig jaar afgetekend. De organisatie krijgt lof voor de meeste aspecten van haar dienstverlening. 91,1% stelt dat het digitale handelsplatform goed tot uitstekend is, 87,9% van de klanten vindt de research en het advies positief en 88,5% is tevreden of zeer tevreden met de aangeboden producten. Bovendien is de helpdesk vlot bereikbaar en deskundig. Enkel op kostenstructuur zit de score van Bolero wat lager. Slechts 66,8% vindt die goed of heel goed.

Opvallend is ook de terugkeer van Saxo Bank. Haar voorganger BinckBank scoorde goed in de bevragingen, maar toen die werd overgenomen door Saxo Bank ging dat gepaard met technische problemen en een terugval van de dienstverlening, wat haar op een stevige terugval in de klantentevredenheid kwam te staan. Dat euvel lijkt nu opgelost te zijn.

Beperken we ons niet louter tot de typische brokers/beleggingsbanken en nemen we ook de klassieke retailbanken in de rangschikking op, dan valt de sterke prestatie van Argenta op. Met 7,4 zou de instelling zelfs de tweede plek veroveren. Hoewel Argenta niet meteen als een beleggingsbank bekend staat, wordt de dienstverlening van de instelling op dat vlak door haar klanten wel hoog ingeschat.

 

Bank Award spaarbank

  1. Santander Consumer Bank 8,2
  2. MeDirect 7,9
  3. Argenta 7,7

Santander Consumer Bank wordt beloond voor de hogere rente die ze de voorbije maanden bleef bieden. Bij -35-jarigen en vrouwen moet ze het niettemin afleggen tegen runner-up MeDirect.

 

 

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.