Meer dan 80% jongeren bankiert mobiel
Voor vier op de vijf jongeren is mobiel bankieren de gewoonste zaak van de wereld geworden, maar ook bij de andere leeftijdscategorieën is het gebruik van smartphone en tablet om financiële verrichtingen te doen gemeengoed geworden. Niet onlogisch dus dat de sluiting van bankkantoren zich onverminderd voortzet.
Adoptiegraad boven 80%
Bij twintig en dertigers ligt de adoptiegraad van het bankieren via de smartphone boven de 80%. Daarna daalt dit. Bij zestigplussers valt het terug onder de 60%. Bij zeventigplussers zakt het ook onder de 50%, zo blijkt uit een bevraging die Spaargids.be en Santander Consumer Bank door iVox lieten uitvoeren.
De resultaten sluiten aan bij de vaststellingen die KBC maakte. 37% van de gebruikers van KBC Mobile is tussen 26 en 35 jaar oud. De meest gebruikte vijf toepassingen zijn het opvragen van het rekeningsaldo, het doen van overschrijvingen, het betalen van vrienden via Payconiq, het betalen van aankopen op internet en het afhalen van geld aan de automaat. Voorts kunnen ook het openen van spaar- en zichtrekeningen en de aanmaak van een pensioenspaarcontract al geregeld worden via het mobiele toestel. De jongste gebruiker van de bankapp bij KBC was trouwens maar 10, de oudste 102.
De evolutie doet zich ook niet alleen in ons land voor. Een studie die het adviesbedrijf Accenture liet uitvoeren in de VS en Canada leert dat twee op de drie jongeren tussen 18 en 21 jaar er minstens wekelijks mobiel bankieren.
Banken passen zich aan
De banken spelen hier ook volop op in. Dat gebeurt zowel door steeds meer financiële producten en diensten voor gebruik op de smartphone beschikbaar te maken, als door steeds meer klanten ertoe aan te zetten om de apps te gebruiken.
De ambities zijn ook groot. BNP Paribas Fortis, nog altijd de grootste bank van het land, wil dat tegen 2020 de helft van alle bankproducten online wordt verkocht, tegenover 20 procent nu. En bij Belfius werd al de piste geopperd om te fuseren met Belgacom om het belang van het bankieren via de smartphone te illustreren.
De opmars van het online en het mobiele bankieren heeft dan ook gevolgen voor het kantorennetwerk van de banken, dat steeds verder wordt ingekrompen. Tussen 2000 en 2016 zakte het aantal bankkantoren in België al van 12.571 naar 6.182. Daarbij werden vooral agentschappen die werden uitgebaat door bijberoepers en kleinere kantoren gesloten. Verder zorgden ook tal van fusies voor een natuurlijke selectie. Tal van banken hebben bovendien al aangegeven dat ze het eindstation nog niet bereikt hebben. Bij ING en Record zijn bezig met een drastische afslanking. Bij andere instellingen als AXA en Argenta en ook bij BNP Paribas Fortis is er een geleidelijke daling gepland.
De daling van het aantal agentschappen gaat gepaard met het bundelen van expertise in de agentschappen die overblijven. Nu de klanten hun dagelijkse attracties steeds meer zelf verwerken, ligt de nadruk in de kantoren meer en meer op adviesverlening.
Nog werk aan de winkel
Maar ondanks de toegenomen mogelijkheden inzake online en mobiel bankieren en de nieuwe invulling van de functie van de bankkantoren sluimert volgens de enquête van Spaargids bij de consument nog steeds een ongenoegen. Globaal is 24% van de bevolking veeleer ontevreden of helemaal ontevreden over de openingstijden van zijn bankkantoor. Bij de jongste groep is zelfs 31% ontevreden. Er blijft dus zeker nog werk aan de (bank)winkel.
Lees ook:
- De toekomst is aan de online woonlening
- Belfius lanceert 100% papierloze autolening via app
- Inloggen bij Belfius om uw rekeningen via BNP of KBC te betalen
- Payconiq installeren kan met itsme
- Kiest u voor een gemeenschappelijke rekening of voor twee aparte?
- Is betalen via een QR-code wel veilig?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.