228, 23997

Let op voor de valkuilen van uw fietsleasing

Let op voor de valkuilen van uw fietsleasing

Heeft u van het bedrijf ook een (elektrische) fiets gekregen? En is daar ook een bijstands- en verzekeringspakket aan gekoppeld voor het geval u met technische pech of schade wordt geconfronteerd? Let dan wel op voor mogelijke ‘blinde vlekken’.

Bedrijven kennen hun werknemers heel wat voordelen toe. Steeds vaker bevat dat verloningspakket ook de mogelijkheid om een leasefiets te krijgen. En dat voordeel wordt gretig opgepikt. Al meer dan 100.000 Belgen zijn op het aanbod ingegaan. Vaak gaat het om een elektrische fiets, maar ook speed pedelecs en koersfietsen liggen goed in de markt. En dan zijn er nog de bakfietsen voor wie zijn fiets ook wil gebruiken om bijvoorbeeld goederen te vervoeren of plooifietsen voor wie een fietstraject wil combineren met het openbaar vervoer.

 

Voordelen

Niet zelfden maakt het bekomen van een fiets deel uit van een zogenaamd cafetariaplan, waarbij de werknemers bijvoorbeeld een dertiende maand inruilen voor andere voordelen.

Een leasefiets is ook fiscaal interessant. Anders dan bij een bedrijfswagen moet de werknemer hem niet als voordeel van alle aard opnemen in zijn belastingaangifte. Er zijn geen belastingen, noch sociale lasten op verschuldigd als de fiets geregeld eens gebruikt wordt voor een verplaatsing van en naar het werk of voor een trip in opdracht van de werkgever.

De leasefiets heeft bovendien nog een aantal extra voordelen. Doorgaans is er ook een bijstands- en verzekeringspakket aan gekoppeld. Heet u een platte band of een kapotte batterij? Dan kan u beroep doen op een bijstandsorganisatie. Of bent u gevallen met de fiets? Dan komt een verzekeringsmaatschappij tussen in de herstellingskosten. En ten slotte heeft uw fiets recht op enkele onderhoudsbeurten bij een erkend hersteller.

 

Kleine lettertjes

Dat alles geeft de fietsende werknemer een veilig gevoel. Toch doet hij er goed aan om ook ‘de kleine lettertjes er even op na te slaan’. Geldt de bijstand en verzekering ook voor de privé-verplaatsingen van de werknemer of alleen voor de beroepsgebonden ritten? En geldt de bijstand ook aan huis of alleen als de werknemer meer dan 1 km van zijn woonplaats verwijderd is? En hoe zit het met de verzekering? Dekt die alleen de eventuele schade aan de fiets? Of ook eventuele schade aan helm en fietskleding? Bij een val kunnen die ook beschadigd zijn. En hoe zit het als u de fiets zou meenemen op een buitenlandse fietsvakantie. Krijgt u dan bijstand en geniet u dan verzekering? En nog: hoe zit het met uw aansprakelijkheid als fietser: is die meeverzekerd of niet. Rijdt u bijvoorbeeld iemand aan, valt u dan terug op de verzekering van de fietsleasing of moet u een beroep doen op uw eigen familiale verzekering? Of nog: zijn uw persoonlijke letsels wel verzekerd bij een ongeval of moet u die apart verzekeren als u die dekking wil? Ten slotte nog dit: aan uw fiets hangt net zoals aan andere producten een garantie op technische gebreken van 2 jaar, maar een leasingcontract loopt doorgaans drie jaar. Wat als u het derde jaar problemen krijgt? Een nieuwe motor of een nieuwe batterij kosten al vlug 800 à 900 euro.”

“Wij hebben de markt gescreend”, zeggen algemeen directeur Michel Lagasse en marketing manager Koen Van Mol van Ubike, de aanbieder van fietsleasing aan werknemers van bedrijven met minstens 20 werknemers die inmiddels zo’n 10.000 fietsen heeft bollen in ons land. “Als we naar een meer complete bijstand en volledige verzekering gaan, waarbij er ook dekking is in onze buurlanden, dan

kost dit in vergelijking met een doorsnee polis voor de werknemer tussen 2 en 5 euro extra per maand dat hij aan nettoloon moet opofferen. Over een gemiddelde duur van een fietsleasing van 36 maanden komt dat neer op een bedrag tussen 72 euro en 180 euro. Als je dan éénmaal iets zou tegenkomen dat anders niet gedekt was, is de meerprijs al terugverdiend.”

Tip: Fietsleasings worden doorgaans via een bedrijf afgesloten. Als particulier kunt u wel lenen voor uw fiets. Hier vindt u het aanbod aan fietsleningen van de banken.

 

 

Lees ook:

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.