Spaarders moeten met echte mensen kunnen spreken
Spaarders en beleggers krijgen het recht om een menselijke tussenkomst te vragen op financiële websites die gebruikmaken van automatische informatiehulpmiddelen, zoals robotadvies of chatbots. Dat staat in een herziene Europese richtlijn.
Europa wil dat consumenten beter beschermd worden als ze financiële zaken online willen doen. Zo krijgen ze niet alleen het recht om bijkomende informatie te vragen aan een echte persoon, maar moeten ze op de website van financiële dienstverleners ook makkelijk een mogelijkheid vinden om de overeenkomsten die ze online afsloten binnen een bepaalde termijn te herroepen. Voorts moeten ze beter worden beschermd tegen ongeplande aankopen van diensten waarnaar ze niet op zoek waren, maar waartoe ze door de werking van een algoritme toe verleid werden.
De bepalingen staan in een herziening van een Europese richtlijn uit 2002 over de verkoop op afstand van financiële diensten. Het Europees Parlement en de raad van de Europese Unie hebben die goedgekeurd.
Na ondertekening door de voorzitter van het Parlement en de voorzitter van de Raad wordt zij bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie. De richtlijn treedt 20 dagen daarna in werking.
- FSMA ontving helft meer meldingen van online beleggingsfraude
- Taks op de effectenrekeningen wordt te makkelijk ontweken, vindt het Rekenhof
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.