Wat met uw brand- en familiale verzekering bij een verhuis naar een woonzorgcentrum of serviceflat?
Bij een verhuis naar een woonzorgcentrum of serviceflat komt heel wat kijken. Zo moet u vooral veel paperassen ondertekenen en in orde brengen. Enkele daarvan zijn de verzekeringen. En meer concreet de brandverzekering en de familiale verzekering.
Wie zijn of haar intrek neemt op een nieuw adres is verplicht de polissen van de brandverzekering en de familiale verzekering te wijzigen. De vraag is of u nog een brandpolis nodig heeft. Het antwoord op die vraag kan per zorginstelling verschillend zijn. Daarom doet u er goed aan om dat vooraf te bespreken met de verantwoordelijken van het woonzorgcentrum. Soms moet u een brandpolis hebben voor het gebouw, soms is dat helemaal niet nodig. Dat laatste is het geval als de zorginstelling gekozen heeft voor een globale polis voor alle kamers.
Serviceflat kopen
Voor wie ervoor gekozen heeft om zijn laatste levensjaren in een serviceflat door te brengen, is de situatie nog anders. Bent u eigenaar van de serviceflat, dan bent u automatisch verzekerd. Als mede-eigenaar valt u dan onder de blokpolis. Dat is een verzekering voor het volledige gebouw die de syndicus beheert en die op naam staat van de mede-eigenaars van het gebouw. Het is belangrijk dat u een kopie vraagt van die blokpolis. Voor uzelf, maar ook voor uw verzekeraar of makelaar.
Zodra u effectief weet hoe de vork in de steel zit met de brandverzekering, neemt u contact op met uw verzekeraar of makelaar. Hem of haar maakt u duidelijk dat u uw brandpolis wenst te herleiden tot het louter verzekeren van de ‘inhoud’. Als u dat wenst, kunt u dat laten uitbreiden met de optionele waarborgen diefstal en rechtsbijstand. Meestal is het zo dat u het verzekerde kapitaal ‘inhoud’ zal mogen verminderen. Want wie van een huis naar een woonzorgcentrum of serviceflat verhuist, kan meestal niet al zijn of haar bezittingen meenemen.
Tip: Vergelijk hier de verschillende brandverzekeringen en hun voorwaarden.
Serviceflat huren
Wordt u huurder van een serviceflat, dan moet u wel nog verzekering betalen voor het gebouw. De reden is logisch: de verhuurder wenst zijn flat in dezelfde staat terug te krijgen als waarin u die heeft gekregen. In dit geval van huren, moet u uw verzekeraar of makelaar duidelijk maken dat u verhuist naar een gehuurde zorgflat. Daarnaast bezorgt u uw verzekeraar of makelaar ook de indeling van de woonst.
Familiale verzekering
Het komt er ook op aan te achterhalen over welk soort polis voor de familiale verzekering het woonzorgcentrum beschikt. Betreft het een globale polis voor alle bewoners, dan hoeft u er zelf geen meer af te sluiten. Is er geen globale polis, dan behoudt u uw eigen polis. Verwittig wel de verzekeraar of de makelaar dat u zal verhuizen. Had u geen familiale verzekering en is er geen globale polis in het woonzorgcentrum, dan is het aangeraden om er een te nemen. Want u zal leven in een omgeving met veel mensen, of toch meer dan thuis, waardoor de kans op ongelukken groter is.
Wie heeft gekozen voor een serviceflat, blijft zijn familiale verzekering behouden. Wel moet u dan uw verzekeraar op de hoogte brengen van uw verhuis en dus adreswijziging.
Tijdig contract laten aanpassen
Verzekeringspolissen laat u beter zo snel mogelijk aanpassen. U kunt die contracten ook niet zomaar opzeggen. Daarom is het belangrijk dat u de zorginstelling een attest vraagt van de gemeenschappelijke brand- en familiale verzekering voor alle bewoners. In dat attest bevestigt de zorginstelling uw nieuwe verzekeringssituatie en wanneer die van toepassing zal zijn. Op basis van dat attest kan uw verzekeraar of makelaar uw polis aanpassen of stopzetten.
- Ontvang 20 euro cashback voor fiscaal sparen bij Futuria!
- Huurder moet zich ook in Brussel laten verzekeren voor brand- en waterschade
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.