DHB Bank, Axa en Argenta geven het vaakste 'niet thuis'
Argenta en DHB Bank presteren van alle banken het slechtst op internet. Hun site of online-bankingtoepassing was de voorbije veertig dagen vaker onbereikbaar dan aanvaardbaar is. Dat blijkt uit een test die Smart Business Strategies opzette in samenwerking met Uptrends.com
Het is een ergernis die elke klant van een bank wel een keer ervaart. Nog even een dringende overschrijving afhandelen of even uw rekeningstand checken, en dan de irritante boodschap krijgen dat de banktoepassing onbereikbaar is. In een tijdperk waarin een kleine drie miljoen Belgen online bankieren, is de bereikbaarheid van online banking cruciaal. Naast de beveiliging uiteraard.
Smart Business Strategies nam de proef op de som. Het volgde gedurende veertig dagen, van begin september tot ongeveer half oktober, de sites van de Belgische banken, en hun onlinebankingtoepassing op de voet. Door het gespecialiseerde bedrijf Uptrends.com, net zoals het Belgische InternetVista een specialist in de materie, werden elke vijf minuten vanuit de hele wereld de vierentwintig belangrijkste Belgische banken online opgevolgd. Over het algemeen doen Belgische banken het met een gemiddelde bereikbaarheid van 99,7 procent verre van slecht. “Ongeveer even goed als de Nederlandse banken”, weet Niels Brinkman van Uptrends.com, die deze zomer met zijn bureau vijftien Nederlandse banken volgde.
KBC
Grote vraag is natuurlijk vanaf wanneer een bank online
een slechte bereikbaarheid heeft. “100 procent is ideaal,
maar niet altijd haalbaar”, stelt Brinkman. Van de Belgische
banken leverden ABN AMRO, Keytrade en Rabobank een 100
procent bereikbaarheid gedurende de onderzochte periode.
“Een resultaat van 99,9 procent is ook nog aanvaardbaar. Dat
betekent dat een bank gedurende de testperiode zowat een
uurtje onbereikbaar is. Het is ook de minimum bereikbaarheid
die veel hostingproviders voor zichzelf opleggen.” Brinkman
benadrukt dat onderhoudswerken, van bijvoorbeeld onlinebankingtoepassingen,
geen nefaste invloed mogen hebben op
het eindresultaat. “Normaal is een periode van dertig dagen zelfs
voldoende voor deze test. In dit geval liep de test de helft langer.”
Argenta, DHB Bank, AXA en Landbouwkrediet presteerden
van alle banken het slechtst op internet. Vooral de kleinere
DHB Bank leverde een povere prestatie met een gemiddelde
bereikbaarheid van 98,85 procent, waarop de bank omgerekend
op veertig dagen zowat 11 uur onbereikbaar was. “Dat is ronduit
slecht”, vindt Brinkman, die het vergelijkt met een situatie
waarin een traditioneel bankkantoor gewoon twee dagen op
een maand de deuren zou sluiten. Van de grootbanken doen
Fortis en Dexia het meer dan behoorlijk. KBC en ING presteren
eerder matig.
Bij dit type van onderzoek, en dat bleek ook uit het
onderzoek in Nederland, zijn de gewone websites van
banken over het algemeen beter bereikbaar dan de onlinebankingtoepassingen
zelf. Dat lijkt logisch, omdat ‘gewone’ sites
minder veeleisend zijn. “Bij internetbankieren horen allerlei
gebruiksmogelijkheden en daar kan gewoon meer misgaan.
Het is ook een complexere combinatie van toepassingen.” Al
vindt Brinkman het toch opmerkelijk dat online banking bij een
aantal banken, zoals bijvoorbeeld Landbouwkrediet en Centea,
tijdens de onderzoeksperiode veel betrouwbaarder was qua
bereikbaarheid dan de site zelf.
DNS
Het uitvallen of de traagheid van een site heeft diverse
redenen. “Op internet zijn bovendien veel partijen van mekaar
afhankelijk. Dat maakt het er soms niet makkelijk op”, weet
Niko Nelissen, als datacenterexpert aan de slag bij het bedrijf
Q-layer, dat software ontwikkelt voor datacenterbeheer.
“Soms is het probleem te wijten aan het netwerk. Al gaat het
daarbij meestal om problemen met de netwerkverbinding
in het datacenter zelf. De internetverbinding is, over het
algemeen gesproken, nogal betrouwbaar. De backbones van
telecomoperatoren, vaak grote internationale bedrijven, zijn
intussen erg robuust.” Andere mogelijke oorzaken zijn de
fi rewall, de beveiligingsgordel tussen het interne en externe
netwerk of de hardware. In zulke gevallen is het hostingbedrijf
verantwoordelijk, al beschikken veel banken over hun eigen
datacenter.
Soms gaat het, zoals bijvoorbeeld bij de foutmelding internal
error om een softwareprobleem, stelt Nelissen. “Hier gaat het
dan onder meer over overbelasting van de webserver of over
een fout in de code. In dit geval is de klant zelf of het bedrijf
dat de website heeft gebouwd aansprakelijk”, stelt hij. Een
erg specifi eke oorzaak voor fouten is de DNS (Domain Name
Server) die de constante vertaling doet van een domeinnaam
naar een IP-nummer (en omgekeerd), waarmee computers op
een netwerk communiceren. Ook in het bankenonderzoek van
Uptrends was dat de fout die het vaakst voorkwam. “Hier is
vaak de migratie van een toepassing, van de ene omgeving naar
de andere, de grote boosdoener. DNS-instellingen kunnen fl ink
worden geautomatiseerd, maar uiteindelijk komt er toch heel
wat bij kijken.”
100% UPTIME
IN ONLINE BANKING ÉN WEBSITE:
- ABN AMRO
- Rabobank
- Keytrade Bank
MINST BETROUWBAAR (Qua bereikbaarheid) voor ONLINE BANKIEREN
1. DHB (98,8%)
2. AXA (99,2%)
3. Argenta (99,3%)
4. Bank De Groof Bankieren (99,3%)
5. CortalConsors (99,4%)
MINST BETROUWBAAR (Qua bereikbaarheid) voor WEBSITE:
1. Landbouwkrediet (98,8%)
2. DHB (98,9%)
3. Argenta (99,0%)
4. Centea (99,1%)
5. AXA (99,4%)
De volledige resultaten kan u hier bekijken
- Zelfstandigen beginnen laat met opbouw aanvullend pensioen
- Pensioen is 123.000 euro te laag om alle kosten te dekken
- Staatsbon leverde 140 miljoen euro op
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.