Deutsche Bank probeert klanten gerust te stellen
Deutsche Bank zet alle zeilen bij om haar klanten ervan te overtuigen dat hun spaargeld veilig is. Ze doet dat omdat er steeds meer vragen worden gesteld over de financiële draagkracht van de instelling.
Het agentschap Moody’s verlaagde de kredietwaardigheid van Deutsche Bank deze zomer nog van A2 naar A3. Bovenop de problemen die de instelling al kende, eisen de Amerikaanse autoriteiten een boete van 14 miljard dollar voor haar rol bij de rommelkredieten, die in 2007/2008 tot de wereldwijde bankencrisis hebben geleid.
Volgens topman Alain Moreau van de Belgische tak van Deutsche Bank kan de instelling dit aan. Op de website van de bank wijst hij erop dat Deutsche Bank de laatste jaren duidelijke vooruitgang geboekt op het gebied van solvabiliteit. Haar eigen kapitaal is vrijwel verdubbeld, van 37 miljard euro in 2008 tot 62 miljard euro in 2016. Ze heeft in die periode ook haar liquiditeitsreserves meer dan verdrievoudigd tot meer dan 200 miljard euro.”
Voorts wijst hij op het beschermingsmechanisme. De tegoeden die Belgische klanten hebben, vallen onder de depositogarantie van Duitsland. Dat houdt bovenop de klassieke dekking tot 100.000 euro per persoon nog een bijkomende bescherming in. Duitse banken waarborgen elkaars verbintenissen. Die vrijwillige dekking loopt per persoon op tot 20% van het eigen vermogen van de betrokken bank.
De tegoeden die klanten via de Belgische kantoren bij Deutsche Bank hebben geplaatst, zijn sinds 2003 opgelopen van 5 miljard euro naar 23 miljard euro.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.