ING België wil ‘big data’ gericht gebruiken

ING België wil de gegevens van haar klanten beter benutten om hen gerichte aanbiedingen te doen. Hoe ver de bank hierbij wil gaan, is echter nog niet duidelijk. Wie hiermee niet akkoord is, zou er trouwens kunnen voor kiezen om zijn gegevens niet te laten gebruiken.
ING België beschikt over veel persoonlijke gegevens van haar meer dan 2,45 miljoen klanten. Het gaat daarbij niet alleen om persoonsgegevens, maar bijvoorbeeld ook om informatie over inkomsten en uitgaven. Dat is interessant omdat het een beter beeld schetst over bijvoorbeeld de wensen en voorkeuren van een klant.
In maart 2014 was er veel kritiek op ING in Nederland toen de bank een proef aankondigde waarmee betalingsgegevens van klanten commercieel gebruikt zouden worden om op maat gemaakte advertenties te tonen. Niettegenstaande de directievoorzitter destijds in een open brief benadrukte dat de privacy van de klanten niet in het geding was, werd de proef na de ontstane commotie toch niet doorgezet.
Wat ING België nu wil doen, gaat minder ver. De gegevens zouden alleen bestemd zijn voor intern gebruik en bedoeld zijn om de service te verbeteren, bijvoorbeeld als een klant over enkele maanden in betalingsmoeilijkheden dreigt te komen of als hij 'abnormale' uitgaven doet.
Wanneer ING België met het gebruik van klanteninformatie begint, is nog niet bekend. In 2014 kon de bank haar cliëntenbestand nog uitbreiden met meer dan 55.000 nieuwe actieve gebruikers. De bank kon onder meer ook 112.000 nieuwe ING Lion Accounts openen.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.