Een op de vijf Belgen bankiert via tablet of smartphone
Een op de vijf Belgen beheert zijn geld ook via een tablet of smartphone. Dat blijkt uit een grootschalig Europees internetonderzoek naar de houding van de Europeanen tegenover mobiel bankieren, dat in opdracht van ING werd uitgevoerd.
België valt wat mobiel bankieren betreft onder het Europese gemiddelde van 25%. Koplopers in het mobiel bankieren zijn Nederland (41%), Luxemburg (37%) en Oostenrijk (30%). Er is dus nog ruimte voor een Belgische inhaalbeweging. De voornaamste reden waarom Belgen niet mobiel bankieren, blijkt het gebrek aan een tablet of smartphone te zijn.
Aan het Europese onderzoek namen 1.025 Belgen deel, van wie er 271 gebruik maken van mobiel bankieren.
60% van die gebruikers ervaart een toegenomen gevoel van controle over hun geldzaken. Verder bemerken de Belgische gebruikers dat ze hun rekeningstand vaker controleren (74%), een beter zicht hebben op hun uitgaven (59%), rekeningen stipter betalen (58%) en minder vaak in het rood staan (41%). Ook zou mobiel bankieren een invloed hebben op het spaargedrag van de Belgen: 28% van de gebruikers beweert meer te sparen dankzij mobiel bankieren.
73% van de ondervraagde Belgen doet niet aan mobiel bankieren. De belangrijkste reden is het niet beschikken over een tablet of smartphone (48%). Andere redenen om het mobiel bankieren af te wijzen zijn een gebrek aan vertrouwen in de veiligheid van het systeem (27%) en de overtuiging dat mobiel bankieren geen nieuwe mogelijkheden biedt om geld te beheren (12%). Slechts 3% van de Belgen vindt mobiel bankieren te ingewikkeld.
De drempel naar mobiel bankieren blijkt voor Belgische gebruikers dus vooral van praktische aard. Volgens Lieven Haesaert, hoofd direct bankieren bij ING België, zal het mobiel bankieren aan populariteit winnen naarmate meer Belgen een tablet of smartphone hebben. Verwacht wordt dat in de loop van 2013 één tablet per drie Belgische gezinnen zal bijkomen. ING verwacht dan ook een Belgische inhaalbeweging wat betreft mobiel bankieren.
Het Europees onderzoek onderzocht ook de houding van consumenten in de deelnemende Europese landen tegenover drie betalingsmethoden: cash, met een bank-of kredietkaart met pincode en met een bank- of kredietkaart zonder pincode, ‘contactless payment’ genoemd. 45% van de Europese respondenten heeft vertrouwen in contactless payment.
Betalen met cash geeft de Belgische consument een gevoel van controle en bewustheid. Volgens 38% van de ondervraagde Belgen maakt cash betalen het gemakkelijker om na te gaan wanneer ze te veel uitgeven. 32% van de Belgische respondenten verklaart minder over de prijs na te denken wanneer ze met de bankkaart betalen.
Het verlangen van controle dat onder de Belgen heerst, is volgens Haesaert een extra reden om een stijging in het Belgische gebruik van mobiel bankieren te verwachten. Mobiel bankieren geeft consumenten de mogelijkheid hun rekeningstand te controleren tijdens het winkelen. Net als cash betalen, kan ook mobiel bankieren tijdens het winkelen het financiële bewustzijn van de consument verhogen. Slechts 10% van de Belgische gebruikers heeft dat voordeel al ontdekt. De meeste Belgen, 66% volgens het Europees onderzoek, doen voornamelijk thuis aan mobiel bankieren.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.