229, 26216
Contact

Wat kost de afhandeling van een nalatenschap bij de bank?

Bij de afhandeling van een overlijden komt heel wat kijken. Zo moet u ook een aantal zaken met de bank regelen. En daar hangt vaak een prijskaartje aan.

Blokkeren van de rekeningen

Bij het overlijden van een naaste moet u de bank verwittigen zodat die de rekeningen kan blokkeren. Dat is nodig om de tegoeden nadien te kunnen bezorgen aan de juiste erfgenaam. Voorts laat de blokkering de bank toe om het bedrag vast te stellen dat aan de administratie van de erfbelasting moet worden overgemaakt.

De blokkering geldt trouwens niet alleen voor de rekeningen van de overledene, maar ook voor die van de huwelijkspartner (tenzij bij een huwelijk met scheiding van goederen) en voor hun gemeenschappelijke rekeningen.

Zolang de rekeningen geblokkeerd zijn, kunt u er geen geld afhalen of overschrijvingen mee doen. Op deze regel bestaan wel enkele uitzonderingen. Zolang er voldoende saldo is en de uitgaven redelijk zijn, mogen de tegoeden worden gebuikt voor de rekeningen van de laatste ziekte van maximaal 1 jaar voor het overlijden, de kosten van de laatste verblijfplaats (water, gas, elektriciteit, verzekeringen,…) van drie maanden voor tot zes maanden na het overlijden en de kosten van de begrafenis.

De aanvraag voor de betalingen moeten wel gebeuren door de partner, een kind, de notaris die de erfopvolging regelt of een andere erfgenaam die hiertoe gerechtigd wordt.

Opzoeken van rekeningen

Als u niet weet bij welke banken de afgestorvene rekeningen had, kunt u dat laten opzoeken. U kunt daartoe een notaris mandateren, die de gegevens kan opvragen bij het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank, waar alle rekeningen per persoon opgelijst staan.

Zelf kunt u zich wenden tot de dienst Bankresearch van de bankenfederatie Febelfin via bankresearch@febelfin.be of via post naar Bankresearch, Koning Albert II-laan 19, 1210 Brussel. Zij vraagt dan haar leden of de overledene er tegoeden had in de drie jaar voor zijn of haar overlijden. Voor die dienstverlening betaalt u wel 125 euro + btw of 151,25 euro. De federatie belooft u een antwoord binnen de vijftien dagen.

Attest of akte van erfopvolging

Eens dat gedaan is, moet u de bank laten weten wie de gelden van de rekeningen mag ontvangen. Daarvoor heeft u een akte van erfopvolging of een erfattest nodig. Het eerste moet u vragen bij de notaris, het tweede kan uw gratis krijgen via de federale overheidsdienst Financiën. Daartoe meldt u zich aan in MyMinfin en gaat naar ‘Mijn aanvragen van attesten’. U ontvangt het attest dan in uw eBox of per post. U moet hiervoor wel op een doorlooptijd van vier weken rekenen.

Kosten voor een nalatenschapsdossier

De afhandeling van een overlijden vergt dus heel wat administratieve stappen. Bovendien zijn ze niet allemaal gratis. Zo rekenen heel wat banken voor de afhandeling van een nalatenschapsdossier kosten aan. Hoeveel precies, mag elke instelling zelf bepalen. Bij ING betaalt u 125 euro + btw of 151,25 euro. Bij BNP Paribas Fortis is dat 150 euro als de afgestorvene ouder is dan 18 jaar. Is het na een jaar nog niet afgehandeld, dan komt er 50 euro per jaar bij. Bij Belfius bedraagt het 75 euro per jaar. KBC rekent 50 euro per jaar aan.

Tip: Hier vindt u de kosten die banken aanrekenen voor de afhandeling van een nalatenschapsdossier

 

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen, termijnrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen