282, 24866

Welke banken hebben de meest tevreden klanten?

Welke banken hebben de meest tevreden klanten

Bent u uw bank beu en overweegt u over te stappen naar een andere financiële instelling? Maar welke dan? Misschien kunt u zich laten gidsen door wat andere consumenten van hun bank vinden.

Spaargids.be en Guide-épargne.be vroegen in november vorig jaar aan het marktonderzoeksbureau iVox de mening van bezoekers op de eigen online platformen, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be te vragen. Ze konden zich uitspreken over de instellingen waar ze klant waren. Meer dan 51.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen en dus makkelijker konden vergelijken.

De rapporten van BNP Paribas Fortis, KBC/CBC, Belfius, ING, Argenta en Crelan/AXA kon u hier de voorbije weken al lezen. Vandaag kijken we ook naar die van de kleinere banken. Wellicht hebben die een kleiner gamma aan diensten te bieden, maar mogelijks heeft u het hele pakket ook niet nodig en volstaat een bank die u kan bieden wat u wenst.

 

Kantorennet

De beste scores voor de werking van een kantorennet werden in 2023 door de consumenten toegekend aan Argenta (8,3/10), Beobank (7,7) en KBC/CBC en vdk bank (beide 7,5). In de beoordeling speelden de afstand tot het kantoor, de openingstijden ervan, de aanwezigheid van een bankautomaat, de expertise van het personeel en de klantgerichtheid mee.

Vindt u de toegang tot een bankkantoor met goede openingstijden belangrijk, dan bent u best af bij Argenta. Die kreeg van 76,1% van zijn klanten voor dit aspect een goede of zeer goede beoordeling. Vdk bank moest daar niet veel voor onderdoen met 75,7%. Beobank kreeg een opgestoken duim van 72,1%.

Of is de expertise van het personeel belangrijker? KBC haalde hier 81,70% goede tot zeer goede commentaren. Beobank en Nagelmackers deden nauwelijks onder met 80,4% en 78,2%. Vdk scoorde 76,9%. Dat de grootte van de bank niet altijd de doorslag geeft, bleek uit de zwakke score van BNP Paribas Fortis, dat slechts 58,50% goede tot zeer goede vermeldingen kreeg.

Hoewel u er weinig mee koopt, is ook klantgerichtheid vaak ook van groot belang. Beobank kreeg hier 79,7% van haar klanten achter zich. Dat is iets beter dan de 78,3% bij KBC en 77,4% bij vdk bank. BNP Paribas Fortis overtuigde maar 51% van zijn klanten om haar een goede tot zeer goede score te geven. Belfius deed het met 54,7% nauwelijks beter.

 

Digitaal

De klassieke banken die mochten bogen op de hoogste tevredenheid van hun klanten over hun digitale aanbod zijn KBC (8,1/10), Argenta (8,0/10) en Beobank (7,4/10). De resultaten weerspiegelden de totale score voor onder meer hun bancaire en niet-bancaire aanbod, het gebruiksgemak van de app en de ingeschatte veiligheid.

Voor banken zonder eigen kantorennet is het digitale kanaal echter de navelstreng met hun klanten. Zij hebben er dan ook belang bij om goed te scoren op minstens enkele aspecten.

KBC Bolero, de beleggingstak van KBC, deed dat alvast op het vlak van gebruiksgemak en veiligheid. 90,5% van de klanten noemden het gebruiksgemak goed tot zeer goed en 90,8% deed hetzelfde over de veiligheid.

Andere instellingen die veel goede en zeer goede beoordelingen kregen voor het gebruiksgemak waren Santander Consumer Bank (77,5%) en MeDirect (75,1%).

 

Beleggingsbank

De beleggingsbanken KBC Bolero, MeDirect en Saxo Bank kregen in hun niche de hoogste waarderingen van hun klanten. KBC Bolero haalde een score van 8,1/10. MeDirect kwam aan 7,2. Saxo aan 7,0. De totaalscore weerspiegelde onder meer de waardering van de klanten voor de marktresearch van hun bank, het aanbod aan beleggingsdiensten, het online platform voor de uitvoering van opdrachten, de tarieven, en de ondersteuning van de klantendienst.

Tussen de gespecialiseerde banken in meldde Argenta zich met 7,4. Deze bank staat nochtans niet echt bekend als een beleggingsbank, maar het duidde er wel op haar klanten haar inspanningen zeer naar waarde schatten en ze goed tegemoet kwam aan hun behoeften. 70,1% van de klanten van de instelling vonden dat ze gunstige tarieven hanteert en 76,8% oordeelde positief of zeer positief over de klantendienst.

Ook KBC zelf en Keytrade scoorden goed. 67,8% van hun klanten vonden het online platform van de instelling goed of zeer goed.

Bij Keytrade beoordeelde 70,3% van de klanten het aanbod van hun instelling als goed of zeer goed en 65,5% gaf dezelfde kwalificatie voor de toegepaste tarieven.

 

Spaarbank

Als bank om te sparen, kregen vooral Santander Consumer Bank (8,2/10) en MeDirect (7,9)  de beste punten van hun klanten. Argenta volgde met 7,7.

Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2023

 

 

 

Lees ook:

Andere tips over beleggen en spaarrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.