Betaalkaart gestolen of verloren: draait u zelf op voor de kosten?
Bent u het slachtoffer van een zakkenroller? Vindt u uw betaalkaart niet meer? Of is ze ingeslikt door een geldautomaat? Dan komt het erop aan meteen de juiste stappen te ondernemen. Tegelijk zijn er enkele zaken die u nooit ofte nimmer mag doen en die u een pak geld kunnen kosten.
Als uw debet- of kredietkaart verloren of gestolen is, belt u meteen naar Card Stop op 078 170 170, en laat u daar ogenblikkelijk uw kaart blokkeren. Hou indien mogelijk uw kaartnummer bij de hand, zo kan Card Stop efficiënter werken. Of u blokkeert uw bankkaart rechtstreeks via de app van de bank, dat kan vaak ook. Volgens Testaankoop belt u het best toch ook dan nog eens naar Card Stop, voor alle zekerheid. Eenmaal geblokkeerd, kan niemand nog met de kaart betalen of geld afhalen.
Is uw kaart ingeslikt door een bankautomaat? Ook dan laat u uw kaart het best blokkeren via Card Stop. U zou namelijk het slachtoffer kunnen zijn van fraude.
Wat na de blokkering?
Verwittig na de blokkering de uitgever van de kaart. Meestal is dat uw bank. U bezorgt er het bankkaartnummer, dat u nodig hebt om aangifte te doen bij de politie. Dat moet u bij diefstal of fraude zeker doen. De politie bezorgt u een attest van aangifte en ‘seint’ uw verloren of gestolen kaart in de politiecomputer.
Controleer ook zo snel mogelijk de betalingen op uw rekening. Vonden er betalingen met uw debetkaart plaats die u niet zelf hebt gedaan? Dan betwist u die zo snel als mogelijk bij de bank. Daarvoor hebt u het referentienummer nodig dat u bij Card Stop kreeg. Betalingen met uw Visa of Mastercard kan u betwisten op mijnkaart.be.
Eenmaal uw kaart via Card Stop geblokkeerd is, krijgt u bij de grootbanken alvast automatisch een nieuwe betaalkaart in de plaats, met een nieuwe pincode. Card Stop kan geen kaarten weer deblokkeren, mocht u ze hebben teruggevonden.
Wie betaalt de kosten?
Een kaart blokkeren via Card Stop kost niets. Maar de vraag is natuurlijk: wat als iemand betalingen deed met uw gestolen of verloren kaart? Zodra u Card Stop op de hoogte bracht van de diefstal of het verlies, draait u niet meer zelf op voor eventuele schade na de blokkering.
Betaalde iemand met uw kaart vooraleer u blokkeerde? Betalingen tussen het verlies of de diefstal van uw kaart en de blokkering via Card Stop zijn voor 50 euro voor uw eigen rekening. De overige bedragen moet de uitgever van de kaart aan u vergoeden.
Tenzij u deze fouten beging
Als de uitgever van uw gestolen of verloren kaart kan aantonen dat er sprake is van grove nalatigheid, moet u toch zelf voor de kosten opdraaien. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als u de pincode op uw kaart hebt geschreven of wanneer u ‘1234’ als geheime code gebruikt. Dat zijn dus zaken die u nooit mag doen.
Ook als de uitgever van de kaart kwaad opzet of bedrog kan bewijzen, is de kaarthouder als klant verantwoordelijk en moet die zelf alle kosten dragen. Bijvoorbeeld wanneer u de kaart door iemand anders laat gebruiken, maar daarna aangifte doet van diefstal. De uitgever moet dan wel het bedrog of kwaad opzet kunnen aantonen.
Gaat u niet akkoord?
Gaat u niet akkoord met de regeling die de uitgever van uw kaart voorstelt? Neem dan eerst contact op met de klachtendienst van de uitgever. Als dat niets oplevert, kan u gratis Ombudsfin inschakelen. Of u legt het geschil voor aan de rechtbank van eerste aanleg of de vrederechter, afhankelijk van het bedrag.
Tip: vind de voordeligste zichtrekening met onze vergelijker
- Flitsbetalingen voortaan zonder extra kosten
- Hoe past u het bedrag dat u kunt overschrijven aan?
- Kwart Belgen gefrusteerd over geldautomaten
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.