Contact

Hoe makkelijk spreekt u nog af bij de bank en hoe zit het daar met de expertise?

Hoe makkelijk spreekt u nog af bij de bank en hoe zit het daar met de expertise
Tom Dejonghe

In 2000 waren er nog 12.751 bankkantoren in België. Eind 2024 bleven er daar nog 3.048 van over. Wilt u er naartoe? Dan moet u meestal een afspraak maken. Hoe makkelijk lukt dat en wat vinden de klanten van de expertise in de bankkantoren?

 Uit nieuw onderzoek van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, blijkt dat bijna twee derde van de Belgen zelden of nooit een afspraak maakt in een bankkantoor. Omgekeerd vindt 69% het contact in het kantoor nog altijd belangrijk. Tijd dus om de service van de kantoren onder de loep te nemen.

Meestal op afspraak, maar niet altijd

Vorige zomer nam Belfius een opvallend besluit: ongeveer een derde van de kantoren zou opnieuw elke werkdag open zijn, ook voor wie vooraf geen afspraak maakte. Het gaat dan vooral om kantoren in de stad, waar de kans groter is dat mensen er binnen- en buitenwandelen.

Bij de meeste banken kunt u echter alleen terecht op afspraak. De vraag is dan: hoe makkelijk kunt u er een afspraak krijgen? Dat vroeg Spaargids eind vorig jaar aan 40.354 Belgen in het kader van de Bank Awards.

Hoe makkelijk bekomt u een afspraak?

Bij KBC is 74,90% van de bevraagden tevreden over het gemak waarmee ze een afspraak maken. Van zij die daar heel erg tevreden over zijn bij deze bank, valt het op dat het vooral 18- tot 24-jarigen zijn.

Kijken we naar de score van ING, dan is 60,60% tevreden over het gemak waarmee ze een afspraak bekomen bij de bank. Bij Belfius is 55,10% veeleer tevreden tot heel tevreden over hoe eenvoudig het is om af te spreken in het bankkantoor.

Bij BNP Paribas Fortis zijn de meningen min of meer evenredig verdeeld: 52% vindt het eerder wel tot heel erg makkelijk om er een afspraak te maken, 48% blijft er neutraal over of vindt dat eerder niet tot helemaal niet makkelijk. Vooral 18- tot 24-jarigen (43,40%) en 25- tot 34-jarigen (40,70%) vinden het veeleer makkelijk.

Wat met de uitdagers?

Hoe zit het bijvoorbeeld bij Argenta en vdk bank, die samen de Bank Award voor beste kantorennetwerk wonnen? Bijna negen op de tien (88,60%) klanten zijn eerder tot heel tevreden over het gemak waarmee ze een afspraak bekomen bij Argenta. Vdk bank maakte het voorbije jaar op bijna alle punten vooruitgang. Liefst 90,10% is eerder tot heel tevreden over hoe gemakkelijk het is om een afspraak te maken. Ook Crelan scoort: 84,60% is tevreden over het gemak waarmee ze een afspraak krijgen. Uitdagers doen het blijkbaar beter op dit vlak dan de grootbanken.

Welke expertise mag u verwachten?

Als u een afspraak hebt, is 81,10% van de klanten van KBC eerder tot heel tevreden over de geboden expertise. Bij ING is dat 69,70%, bij Belfius 64,10%, en bij BNP Paribas Fortis 59,90%. Maar de twee koplopers zijn opnieuw Argenta en vdk bank, met 89,60% en 92,10%.

Wat met de bankautomaten?

 Uit de bevraging blijkt dat de klanten van de banken veel belang hechten aan de beschikbaarheid van een bankautomaat. Bij alle grootbanken valt het op: sinds ze een netwerk van neutrale geldautomaten (CASH-punten) laten uitrollen, neemt de tevredenheid rond hun bankautomaten af. Bij KBC is daar maar nog 56% tevreden over, bij ING nog 47,90%, bij Belfius nog 46,50%, bij BNP Paribas Fortis nog 40,90% en bij Fintro nog 36%. Dat is een opvallend verschil met de banken die hun eigen geldautomaten behouden, zoals Argenta, waar 78,10% tevreden is over de aanwezigheid van bankautomaten.

Zin om over te stappen? Start met de best passende zichtrekening  

 

Lees ook:

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen