Laat een domiciliëring geen vrijbrief zijn om uw rekening te plunderen
Een domiciliëring biedt heel wat gebruiksgemak om uw betalingen te regelen, maar ze houdt ook gevaren in. Toch kunt u de risico’s in de hand houden. We leggen u uit hoe u dat doet.
Uw energierekeningen betalen? Uw internetabonnement betalen? Uw ziekenfondsbijdrage betalen? Het abonnement op uw tijdschrift betalen? Het lidgeld van uw fitnessclub betalen?
Met een domiciliëring geeft u het recht aan uw leveranciers om het geld hiervoor van uw rekening te halen. Dat is makkelijk. U hoeft de betalingen niet zelf te doen. En vooral: u vergeet ze niet. U hoeft dan ook geen onderbrekingen van uw leveranciers te vrezen.
In de praktijk wachten bedrijven niet altijd tot ze toestemming op papier hebben om over te gaan toch domiciliëring. Soms baseren ze zich op een opgenomen mondelinge toestemming om dat al te doen en brengen ze de schriftelijke bevestiging achteraf in orde bij uw bank.
Maar wat als u vaststelt dat het bedrag dat de leverancier van uw rekening haalt niet correct is of als u uiteindelijk toch geen schriftelijke toestemming gaf? Dan is er nog geen man overboord.
Bent u er heel snel bij en ziet u de domiciliëring in uw online banksysteem nog staan tussen de aangekondigde verrichtingen, dan kunt u die nog weigeren.
Maar ook als ze al uitgevoerd is, kunt u nog ingrijpen. U heeft immers acht weken om de domiciliëring ongedaan te laten maken door uw bank. U hoeft daarvoor zelfs geen reden op te geven. Uw bank is verplicht om het geld terug te storten.
Let wel: dit betekent niet dat u de betaling niet meer schuldig bent. Als uw leverancier u bepaalde zaken of diensten heeft geleverd, blijft uw rekening openstaan.
Rechtstreeks bij de leverancier opzeggen
Sinds 2014 kan uw bank trouwens alleen nog de domiciliëringen blokkeren, niet meer beëindigen. Wil u dat toch doen, dan moet u rechtstreeks contact opnemen met uw leverancier. In het geval van een verstoorde relatie doet u dat best met een aangetekend schrijven of toch minstens per mail zodat u er een bewijs van heeft. Vermeld daarin uw gegevens (naam, adres, woonplaats), IBAN-nummer (rekeningnummer) en het nummer van het domiciliëringsmandaat.
Dat bewijs van opzegging kan van pas komen als u het bedrag later dan acht weken nadat het van uw rekening werd afgehaald alsnog wil terugvorderen. U moet dan wel bewijzen dat het mandaat niet meer van kracht was of een vonnis van de rechtbank kunnen voorleggen.
U kunt de risico’s echter ook beperken. Zo kunt u bij uw bankier een ‘zwarte’ lijst laten aanleggen van bedrijven die nooit tot domiciliëring op uw rekening mogen overgaan. Of een ‘witte’ lijst van bedrijven die dat wel mogen.
Ook kunt u bepalen dat domiciliëringen maar tot een bepaald bedrag kunnen of dat hoogstens één keer per week, maand of kwartaal mogen opgevraagd worden.
Tip: Kijk hier welke diensten aan uw zichtrekening gekoppeld zijn
Permanente opdrachten
Naast domiciliëringen heeft u ook permanente opdrachten. In dat geval ligt het initiatief tot betalen bij uzelf. U gebruikt ze om elke maand hetzelfde bedrag naar dezelfde schuldeiser over te schrijven. Dat is handig voor bijvoorbeeld een huurgeld of als u elke maand een bedrag wil overschrijven op de rekening van uw kinderen.
Wil u de permanente opdracht stopzetten, dan kunt u dat eenvoudig doen via uw online banksysteem of via uw bankkantoor. U kunt de permanente opdracht enkele maanden onderbreken, bijvoorbeeld omdat u tijdens de zomermaanden geen gebruik wil maken van een abonnement.
- Kiest u voor een gemeenschappelijke rekening of voor twee aparte?
- Payconiq installeren kan met itsme
- Financiële sector gebruikt artificiële intelligentie om phishing te onderscheppen
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.