12.000 mensen sturen al betalingsverzoeken via Pengo
![12.000 mensen sturen al betalingsverzoeken via Pengo](/sparen/images/payment-request.jpg)
Anderhalve maand na de lancering van Pengo, een dienst waarmee particulieren elkaar betalingsverzoeken kunnen sturen via sociale mediaplatformen zoals Facebook Messenger en WhatsApp, maken al 12.000 mensen er gebruik van.
Het is vast een bekend ritueel. Iemand betaalt de rekening en moet naderhand bij anderen hun deel recupereren. Dit wordt dan opgelost door het rekeningnummer rond te sturen met een smeekbede om het niet te lang te laten aanslepen.
Via Pengo kan dit eenvoudiger voor zowel de betalingsverzoeker als de betalers. Het systeem, dat door Belfius werd opgestart, onthoudt namelijk het rekeningnummer van de betalingsverzoeker. Dit wordt dan samen met het gewenste bedrag en een woordje uitleg in één klik naar al de betrokken vrienden gestuurd als betalingsverzoek. Die kunnen vervolgens de betaling via hun bankapp of Bancontact-app bevestigen met hun pincode. 80% van de verzoeken worden zo betaald binnen het kwartier.
De verzoeker hoeft overigens niet langer zijn banking-app te openen om bij te houden wie al betaald heeft. Ook dit kan via Pengo worden gecontroleerd. De toepassing biedt ook de mogelijkheid een reminder te sturen, indien nodig.
Een verzoek maken kan enkel in het platform Facebook Messenger, ontvangen kan echter ook via Whatsapp, sms, email of elke andere plaats waar je een link kan delen.
Pengo werd tot dusver het vaakst gebruikt voor het afrekening van restaurantbezoeken, pizzabestellingen, Netflix-abonnementen en het voorschieten van broodjes.
Lees ook:
- ING voert betalingen nog dezelfde dag uit
- Klanten KBC kunnen op hun app ook hun saldo bij andere banken zien
- Belfius lanceert toepassing om rekeningen te delen
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.