Hoe tevreden waren klanten van ING over hun bank in 2023?
In 2022 gaven klanten van ING hun bank nog de laagste score in het tevredenheidsonderzoek van Spaargids en Guide d’Épargne. Geen enkele andere instelling deed slechter. In 2023 zette de bank evenwel een remonte in. Ze gaf de rode lantaarn door aan BNP Paribas Fortis, ging ook Belfius voorbij en nestelde zich op gelijke hoogte met Deutsche Bank.
Voor het tevredenheidsonderzoek van 2023 vroegen Spaargids.be en Guide-épargne.be samen met het marktonderzoeksbureau iVox tussen 10 en 21 november naar de mening van bezoekers op de eigen online platformen, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant waren. Meer dan 51.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen en dus makkelijker konden vergelijken.
ING kreeg van zijn klanten daarbij een waarderingscijfer van 6,2/10. Dat was beter dan de 5,8, waarmee ze in 2022 nog tevreden moest zijn.
Als een opsplitsing naar leeftijd wordt gemaakt, haalde ING zelfs een score van 7,7 in de leeftijdsgroep van 18- tot 24-jarigen. De laagste waardering van 6,0 kwam uit de groep van 45- tot 54-jarigen.
Bij consumenten die bij meerdere financiële instellingen een rekening hadden en dus konden vergelijken, kreeg ING een 6,8.
Kantorennet
Voor de werking van het kantorennet kreeg ING van haar klanten een 6,1/10. Bij de klantengroep tussen 25 en 34 jaar haalde de bank zelfs 7,0. De 65+’ers beperkten zich dan weer tot een 5,7.
De expertise van het kantoorpersoneel werd door 33,6% van de klanten als erg goed beoordeeld, terwijl 33,0% het bij eerder goed hield.
De afstand tot het kantoor kon 53,5% bekoren. 60,8% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief. Tegenover de openingstijden stond 72,2% neutraal of positief.
Digitaal
Voor het digitaal bankieren, kwam de score uit op 6,5. Een mooie vooruitgang tegenover de 6,0 van 2022. Bij de 25-34-jarigen scoorde de bank zelfs 7,2. Bij de 65+’ers bleef dat beperkt tot 6,2.
55,2% vond het productenaanbod online volledig, 40,3% stak de duim omhoog voor het niet-bancaire aanbod en 70,3% toonde zich tevreden met de online veiligheid. Daarmee deed ING het voor al deze aspecten beter dan in 2022.
Beleggingsbank
Als beleggingsbank kreeg ING een score van 5,9. Ook hier scoorde ze beter dan in 2022, toen ze maar 5,3 haalde. De beoordelingen liepen uiteen van 7,2 in de groep van de 25-34-jarigen tot 5,4 bij de 65+’ers.
Voor de research en marktinformatie stak 51,4% de duim omhoog. Voor het online platform deed 50,4% dat. En voor de kosten stond ING voor 38,7% aan de goede kant. De klantendienst ten slotte werd door 46,9% positief beoordeeld.
Spaarbank
Als bank om te sparen, krijgt ING van zijn klanten een score van 5,7. De leeftijdsgroep tot 34 gaf 6,7, de 65+’ers hielden het bij 5,3.
Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2023
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.