27% Belgen verwacht te kunnen betalen via sociale media
62% van de Belgen wil via sociale media spaartips krijgen van zijn bank, 27% hoopt via sociale media ook betalingen te kunnen doen. Dit blijkt uit een onderzoek dat ING voerde bij 1025 internetgebruikers.
De sociale media spelen een belangrijke rol in de interactie van de Belgen met hun bank. Ze gebruiken die voor verschillende doeleinden.
Uit het ING-onderzoek blijkt dat de meeste consumenten social media gebruiken voor het vinden van algemene informatie over financiële instellingen (26%), gevolgd door het leggen van contacten met bankmedewerkers of helpdesk (25%) en het indienen van een klacht over een product of dienst (20%). 15% wil via social media een nieuwe bankrekening openen, 14% wil langs deze weg van bankinstelling veranderen en 10% van de respondenten wil de voorwaarden van hun woonlening aanpassen.
Facebook, Twitter en fora zijn geliefd, toch blijft mond-tot-mond reclame de beste aanbeveling: advies van ‘echte’ vrienden telt 13 keer meer dan dat van virtuele vrienden. Slechts 17% van de respondenten vraagt experten, hun bank of familie en vrienden om raad over geld- of bankzaken via sociale netwerksites. Internetfora (4,7%) en blogs (3,8%) blijken daarvoor nog de meest gebruikte platformen. Bij het openen van een bankrekening of het aangaan van een woonlening vertrouwt 39% van de respondenten het meest op mond-tot-mond reclame. 29% steunt op informatie van de bedrijfswebsite of gedrukte brochures van financiële instellingen. Slechts 3% van de respondenten beschouwt social media en fora als de meest betrouwbare bron voor dergelijke beslissingen.
Belgische respondenten wensen niet zozeer commerciële informatie te krijgen van hun bank over producten en diensten via sociale media (30%). Op de vraag waarover een bank zou moeten berichten via social media geeft 62% aan dat zij van de bank het liefst spaartips krijgen, 40% wenst informatie over de weerslag van het economisch klimaat op hun financiële situatie. Ook wil 42% van de respondenten informatie over het maatschappelijk verantwoord ondernemen van hun bank. Wel 40% van de bevraagde Belgen verwacht reactie van hun bank bij het posten van commentaar op een social netwerksite.
Het betalen via social media is niet het eerste waar respondenten aan denken, toch verwacht 27% van de respondenten dat banken het mogelijk zullen maken om betalingen te doen via social media.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.