Banken niet happig om internetfraude te vergoeden
De ombudsman van de financiële sector kreeg vorig jaar 2.142 ontvankelijke klachten. Dat waren er 11,3% meer dan in 2021. De stijging was vooral het gevolg van een toename van de klachten over frauduleuze online betalingen. Dit thema kwam in liefst 967 klachten voor.
Uiteindelijk kon de ombudsman maar in 138 of 38% van de gegronde internetfraudedossiers positief bemiddelen voor de klant. Dit komt doordat de vraag of banken al dan niet verplicht zijn om de schade te vergoeden afhankelijk is van verschillende factoren, met name of de fraude op voorhand kon worden gedetecteerd door het slachtoffer en of er sprake is van grove nalatigheid van het slachtoffer. Dit moet worden beoordeeld op basis van alle feitelijke omstandigheden
- Wil u nog bankieren zoals vroeger?
- Welke bank biedt nog een gratis zichtrekening aan?
- Financiële sector gebruikt artificiële intelligentie om phishing te onderscheppen
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.