Belg komt nog nauwelijks in zijn bankkantoor
De Belg komt nog nauwelijks in zijn bankkantoor. Hij regelt het overgrote deel van zijn financiële verrichtingen online. Het maakt de weg vrij voor de banken om hun kantorennet verder in te krimpen.
Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen komt nog zelden in een fysiek bankkantoor: bijna 6 op de 10 maakt minder dan eenmaal per jaar of zelfs nooit een fysieke afspraak met een bankmedewerker.
Opmerkelijk is dat ook bij de senioren het aantal bezoeken aan de bank veeleer beperkt is. 53% van hen gaat nooit of minder dan eenmaal per jaar naar een bankkantoor, bij 40% is dat 1 à 3 keer per jaar. Slechts 6% van de senioren geeft aan dat meer dan drie keer per jaar te doen.
Het zijn zelfs vooral de jongeren (-34 jaar) die op een bepaald moment in hun leven meermaals per jaar een afspraak maken in een kantoor (14%). Dat gebeurt dan vaak om specifiek advies in te winnen, bijvoorbeeld voor het afsluiten van een woonkrediet.
Zeker voor routinezaken gaan mensen nog amper naar kantoor. Papieren overschrijvingen zijn in 15 jaar gedaald met ongeveer 91%. Zelfs senioren geven nog amper papieren overschrijvingen in. Uit een iVox-studie blijkt dat slechts 4,4% van de 55-plussers zich nog naar het bankkantoor begeeft om overschrijvingen te doen. Ook het aantal overschrijvingen via de bankautomaat (selfbanks) neemt af: slechts 2,4% van de overschrijvingen gebeurden in 2021 aan de selfbank, terwijl dit in 2008 nog 21% was.
De verschuiving van de fysieke wereld naar het wereldwijde web is een algemene tendens en die zien we dus ook vertaald in de banksector. De verkleining van het huidige kantorennet is reeds enkele jaren is ingezet. Eind 2021 beschikte België nog over 3.815 fysieke bankkantoren. Dat waren er 9,8% minder dan het voorgaande jaar, toen er nog 4.332 waren.
92% van de Belgen maakte de voorbije drie maanden gebruik van een pc of een smartphone om te banken. Nog slechts 8% deed dat niet. 35% van deze laatste groep zegt vrees te hebben om het slachtoffer te worden van online fraude, bij 30% is dat omdat ze geen internetverbinding hebben en 25% verkiest naar het kantoor te gaan.
Wie zijn bankzaken via het internet regelt, doet dat vooral om geld over te schrijven. Vooral boven de leeftijd van 34 jaar is dat het geval. De tweede belangrijkste reden is het raadplegen van saldo en verrichtingen en op de derde plaats staat het uitvoeren van overschrijvingen tussen eigen rekeningen.
App of pc
De populairste kanalen om gebruik te maken van bankdiensten zijn met voorsprong de pc (internetbankieren) en de app (mobiel bankieren via de smartphone). Maar liefst 91 procent van de ondervraagden – en opvallend: 93% van de 55-plussers – geeft aan via de pc gebruik te maken van bankdiensten.
Vooral de opgang van de populariteit van de app is opmerkelijk: 81% bankiert via de app, vorig jaar was dit slechts 71%. De app wint dus aan populariteit, zeker bij de jongeren waar dit cijfers zelfs oploopt tot 92%.
De bankapp heeft één specifiek voordeel ten overstaan van de bankwebsite. Via de functie mobiele betalingen kunt u familieleden of vrienden gemakkelijk en snel terugbetalen. Voor 1 op 5 ondervraagden (22% nu tegenover 17% in 2020) is dat de reden om de app te gebruiken. Voor de jongere groep ligt dat aandeel zelfs iets hoger: daar geeft 35% van de ondervraagden aan de app vooral daarvoor te gebruiken.
- Kiest u voor een gemeenschappelijke rekening of voor twee aparte?
- Wil u nog bankieren zoals vroeger?
- Payconiq installeren kan met itsme
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.