Kwart Belgen gefrusteerd over geldautomaten
De beschikbaarheid van automaten om geld af te halen, blijft een probleem in ons land. 23% van de Belgen geeft nog altijd aan dat dit hem of haar geregeld frustreert. Daarmee zijn we de grootste klagers in de eurozone, blijkt uit een onderzoek van de Europese Centrale Bank.
39% van alle aankopen in winkels en aan loketten wordt in ons land nog altijd cash betaald. Dat is weliswaar al gevoelig minder dan de 45% uit 2022, maar nog altijd hoog. Vooral oudere consumenten gebruiken nog vaak biljetten en munten om de rekening te voldoen.
Cash wordt ook in 89% van de fysieke verkooppunten in België aanvaard. Ter vergelijking: in de eurozone is dat in 95% van de winkels het geval. Enkel in Letland (86%) en Nederland (87%) zijn er nog meer aanvaardingsproblemen voor wie contant wil betalen.
27% van de ondervraagde landgenoten vindt een cash betaaloptie bij een aankoop zeer belangrijk en 33% belangrijk. 11% vindt de mogelijkheid om te betalen met bankbiljetten of munten onbelangrijk.
De Belg heeft ‘s ochtends gemiddeld 55 euro cash op zak. Dat is minder dan het gemiddelde van 59 euro uit de eurozone.
70% van de ondervraagde Belgen beweert in huis geen extra cashreserve te bewaren. Dat is in vergelijking met de rest van de eurozone het op één na hoogste percentage. Enkel in Frankrijk is het nog meer.
29% van de Belgen maakt een exclusieve verplaatsing om geld te kunnen afhalen aan een bankautomaat. 20% combineert dit met een verplaatsing naar het werk of school en 43 % met een verplaatsing in het kader van nog andere activiteiten.
Twee jaar geleden klaagde de Belg in het ‘Space’ onderzoek van de Europese Centrale Bank al fel over de beschikbaarheid van geldautomaten. Nergens anders was er toen zo veel kritiek op de toegang tot cashmachines.
Ook in de nieuwe studie blijft België bovenaan die klachtenlijst prijken. Terwijl in de eurozone 13% van de ondervraagden vindt dat het moeilijk of zeer moeilijk is om aan cash te geraken is dat in ons land 23%. In 2022 was het resultaat nog 4% slechter. Een lichte verbetering maar toch nog altijd een problematisch resultaat als we zien dat het land met de tweede (Spanje) en het derde hoogste aantal klachten (Nederland) met respectievelijk 18% en 15% halen.
- Payconiq installeren kan met itsme
- Financiële sector gebruikt artificiële intelligentie om phishing te onderscheppen
- Mastercard betaalt retourzendingen online aankopen terug
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.