Zes op de tien gaan hoogstens nog één keer per jaar naar de bank
Zes op de tien Belgen zegt hoogstens nog één keer per jaar in zijn bankkantoor binnen te lopen. Wie toch gaat, doet dat het vaakst om advies te krijgen over zijn beleggingen, blijkt uit een online bevraging van 1.000 Belgen door het bureau iVox, in opdracht van de bankenorganisatie Febelfin.
Het aantal bezoeken dat we brengen aan het bankkantoor zit al jaren in een sterk neerwaartse lijn. Voor de dagelijkse bankzaken doen we dat zelfs bijna niet meer. Slechts een zeer beperkt aantal Belgen maakt nog een fysieke afspraak bij de bank voor routinetaken zoals het uitvoeren van overschrijvingen en betalingen (5%) of het aanmaken van een doorlopende opdracht (2%).
We gaan nu vooral naar het bankkantoor voor advies over beleggingen. In 2021 zei 26% van de Belgen dat te doen, vorig jaar schoot dat door naar 33%. Voorts doet 28% dat om advies in te winnen over zijn persoonlijke situatie. En 21% voor het aanvragen van een lening.
Het aantal kantoren waar we terecht kunnen, is trouwens ook gedaald. Eind 2022 waren het er nog 3.590. Dat is meer dan een halvering tegenover de 8.259 uit 2008.
In 2022 zette de inkrimping van het aantal kantoren zich trouwens door, al was ze kleiner dan de voorgaande jaren. Met een afname van 219 eenheden of 5,7% tegenover 2021 ging het om de kleinste terugval sinds 2017.
Dit neemt niet weg dat er nog behoorlijk veel bankkantoren zijn in ons land, namelijk 378 per miljoen inwoners. Het Europees gemiddelde is 318 kantoren per miljoen inwoners. In buurland Nederland zijn er per miljoen inwoners echter maar 55 meer.
De uitvoering van dagelijkse bankzaken is bijna volledig verschoven naar het zelf doen. De populairste kanalen voor het gebruik van bankdiensten zijn bij uitstek de PC (89%) en de app op de smartphone (82%). De kloof tussen die twee wordt steeds kleiner. Mobiel bankieren via de app haalt stilaan het internetbankieren met PC in. Zowel jongeren als 55-plussers blijken steeds meer fan.
De top drie aan diensten waarvan men het meest gebruik maakt via mobiel- en internetbankieren zijn: uitvoeren van betalingen (84%), saldo/verrichtingen checken (70%) en het uitvoeren van overschrijvingen tussen eigen rekeningen (43%).
Slechts 8% van de ondervraagden maakt geen gebruik van online bankieren. Voornaamste redenen hiervoor zijn de angst om slachtoffer te worden van misbruik (29%) en de voorkeur om hun bankzaken in het kantoor te regelen (24%). Een vijfde van deze groep vindt online bankieren te ingewikkeld. Belgen geven aan dat ze graag meer informatie zouden ontvangen over de veiligheid van online bankieren.
- Wil u nog bankieren zoals vroeger?
- Welke bank biedt nog een gratis zichtrekening aan?
- Wat kost de afhandeling van een nalatenschap bij de bank?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.