Contact

Argenta heeft meest tevreden klanten

Argenta heeft meest tevreden klanten

Van alle banken krijgt Argenta van zijn klanten de hoogste punten voor tevredenheid. De Antwerpse bank ontvangt dan ook net als vorig jaar de Algemene Bank Award 2024 van Spaargids.be en Guide-épargne.be. De tandem Argenta/vdk, KBC, MeDirect en Saxo Bank ontvangen dan weer een Award voor respectievelijk de bank met het beste kantorennet, de bank met het beste digitale platform, de beste de beste spaarbank en de beste beleggingsbank.

Spaargids en Guide-épargne lieten het opiniepeilingsbureau iVox tussen 13 en 20 november online peilen naar de mening van de consument. Dat gebeurde bij bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn.

De consumenten gingen massaal op de uitnodiging in. 40.354 mensen gaven hun quotering. Het ging zowel om consumenten die klant waren bij één bank als bij zij die bij meerdere financiële instellingen kind aan huis waren. 44% van de bevraagden zei klant te zijn bij één bank. 56% nam diensten af bij meerdere banken. Dat zorgde ervoor dat ze makkelijker konden vergelijken.

Kleinere banken werden daarbij op dezelfde manier behandeld als hun grotere sectorgenoten. De schaalgrootte gaf geen voor- of nadeel.

De bevraagden konden zich uitspreken over vier deeldomeinen: het kantorennetwerk van de bank, het digitale aanbod van de bank, het spaaraanbod van de bank en het beleggingsaanbod van de bank. Op basis van de scores op deze domeinen werd ook de bank aangeduid die het beste resultaat haalde op het geheel.

Bank Award algemeen

  1. Argenta 8,0
  2. Vdk 7,9
  3. KBC 7,5

Argenta wint net als vorig jaar de algemene Bank Award van Spaargids. Daarmee schiet de bank voor de tweede keer op rij de hoofdvogel af, nadat ze vorig jaar de koppositie had overgenomen van KBC. De score die ze van haar klanten krijgt, steeg zelfs van 7,9/10 naar 8,0/10.

Toch mag Argenta niet op haar lauweren rusten. Ze voelt intussen de hete adem van vdk in de nek. Ze haalt het immers door de uitstekende kwotering van consumenten die alleen bij haar klant zijn. Bij consumenten die bij meerdere banken kind aan huis zijn, scoort vdk het hoogst. Die bank haalt ook de hoogste scoren bij de mannen, terwijl Argenta het beter doet bij de vrouwen. Bovendien krijgt vdk bij Nederlandstaligen een licht hogere score dan Argenta. Bij de Franstaligen laat de Gentse bank het dan weer afweten, waardoor haar Antwerpse branchegenoot toch het totaalklassement wint.

KBC en Beobank behouden hun score van vorig jaar, en zijn derde en vierde. Crelan is een opmerkelijke vijfde, ondanks de praktische problemen die konden ontstaan door het samenvoegen van de klantenbestanden van Crelan zelf en AXA.

Opvallend: ook nu breken buiten KBC de andere grootbanken weinig potten. BNP Paribas Fortis is hekkensluiter met 5,8. Belfius haalt 6,3. ING komt aan 6,6. Voor die laatste bank is dat wel een stevige verbetering. Vorig jaar was ze nog laatste met 5,7.

Bank Award kantorennetwerk

  1. Argenta 8,4
  2. Vdk 8,4
  3. Crelan 7,9

Een ex aequo. Argenta en vdk bank halen dezelfde hoge score. Ze verdienen dus allebei de Award voor het beste kantorennet. Argenta kreeg die trouwens vorig jaar ook al. Voor vdk gaat het dan weer om de kers op de taart na een groeiproces. In 2022 was ze op dit criterium vierde, vorig jaar derde en nu dus gedeeld eerst.

Argenta krijgt vooral goede punten voor de nabijheid. Bij vdk was dat vooral wegens de klantgerichtheid en de expertise van het personeel. Voor de klantgerichtheid steeg het aantal tevreden klanten van 77% naar liefst 93%.

Bank Award digitaal

  1. KBC 8,1
  2. Argenta 7,9
  3. vdk 7,9

KBC blijft de beste digitale diensten aanbieden aan haar klanten. De bank neemt daarbij iets meer afstand van haar achtervolger Argenta. Dat komt vooral door de goede score in de jongere leeftijdsgroep. De 18-24-jarigen kennen KBC een 8,6/10 toe.

KBC krijgt vooral goede punten voor het gebruiksgemak van zijn digitale toepassingen. 86,1% vindt ze goed of helemaal goed. Nog eens 10,5% geeft een neutrale waardering.

De grote verrassing is echter vdk bank, die tegenover vorig jaar een ferme sprong voorwaarts heeft gemaakt. Het aantal klanten dat positief is over het gebruiksgemak van de online toepassing steeg van 70% naar bijna 90%. Maar ook voor de digitale beschikbaarheid van de producten, de mogelijkheden voor digitale administratie en niet-bancaire opties scoorde de bank beter. Bij de 55-plussers haalt vdk zelfs de beste score, dus nog voor KBC en Argenta.

Bank Award beleggingsbank

  1. Saxo Bank 8,0
  2. Bolero 7,9
  3. Argenta 7,6

KBC Bolero moet zijn eerste plaats afstaan aan Saxo Bank, dat een stevige sprong voorwaarts maakt. Vorig jaar strandde de instelling nog op 7,0.

Toch voelt de eerste plaats voor Saxo Bank niet zo vreemd aan. Haar voorganger BinckBank scoorde ook goed in de bevragingen, maar toen ze werd overgenomen door Saxo Bank ging dat gepaard met technische problemen en een terugval van de dienstverlening, wat haar op een stevige terugval in de klantentevredenheid kwam te staan. Dat euvel lijkt nu opgelost.

Saxo Bank scoort vooral goed in de categorie van de 25-34-jarigen, terwijl KBC Bolero net in die categorie haar minste score laat optekenen. In de leeftijdsgroep tot 24 jaar en bij de 55-plussers wint KBC Bolero dan weer.

Het grote verschil tussen Saxo Bank en Bolero situeert zich op het vlak van de gehanteerde tarieven. Saxo Bank telt hier 88,5% tevreden klanten, KBC Bolero moet het met 60,2% stellen, waar het vorig jaar voor dit criterium nog 66% haalde. Aan de andere kant krijgt Bolero betere punten voor onder meer research en voor de look & feel van het platform.

Opvallend blijft de derde plaats voor Argenta, dat zijn score zelfs nog van 7,4 naar 7,6 punten ziet stijgen. Hoewel de Antwerpse instelling niet meteen als een beleggingsbank bekend staat, wordt haar dienstverlening op dat vlak door haar klanten wel hoog gewaardeerd.

Bank Award spaarbank

  1. MeDirect 7,7
  2. Santander Consumer Bank 7,6
  3. Vdk bank 7,3

Santander Consumer Bank moet haar toppositie afstaan aan MeDirect. Vorig jaar was de situatie nog net andersom. De derde podiumplaats is voor vdk, dat er Argenta vervangt.

Wellicht wordt MeDirect beloond voor haar inspanningen om zich als uitdager op te werpen. In september ging ze ook als enige niet-grootbank echt in de strijd met  de grootbanken in de strijd om de vrijgekomen staatsbongelden.

Vooral in de leeftijdsgroep van 25 à 34-jaar valt er verschil op. Hier haalt MeDirect een score van 7,8, terwijl Santander op 7,3 blijft steken.

Twee bankmerken raken niet boven 5/10. BNP Paribas Fortis haalt 4,6 haar bankmerk Hello bank! raakt zelfs maar aan 4,5 punten. Fintro, ook een bankmerk uit dezelfde stal, scoort met 5,0 net de helft.

En nog opvallend: ING, dat dat net na de zomer, toen de Van Peteghem-staatsbon verviel, de knuppel in het hoenderhok gooide met stevige condities scoort van de vier grootbanken nu het best met 6,1/10.

 

 

Lees ook:

Andere tips over beleggen, spaarrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen